Jump to content

Tilkobling Solcellepanel


PiperBill

Recommended Posts

Skal montere 85w solcellepanel av merke Solarland. Kjøpt på Maritim.no. Jeg innbilte meg at det var bare å koble til en ledning på pluss og minus og så koble de på regulatoren. Men jeg ser det er 3 koblingspunkter i boksen bak panelet. Det er + og – og en umerket (den i midten på bildet). Det er også stemplet jordning-tegn (sp?) rett ved et hull på hver side av aluminiumsramme.

 

Nå ble jeg veldig usikker. Er det noen som kan forklarer litt om oppkoblingen eller om det finnes instruks på nett et sted. Det fulgte ikke med noen som helst instruks fra Maritim.

 

Vi drar på ferietur i båten snart så jeg må få den ferdigmontert ASAP :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Hvilken regulator har du? I Bruksanvisningen for den må det da stå hvordan strøm inn og ut skal kobles? Hva heter regulatoren?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den i midten skal du ikke bruke, er der får andre typer oppsett(universal boks). Bare viktig og sette plus minus som merket. Diodene er der for og beskytte mot feil polaritet. Trenger heller ikke og jorde ramme, den er ment for oppsett av større anlegg med flere paneler, eller galvaniske problemer på ståltak/rammer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...