Jump to content

mørke flekker på trebåt

tikki

Recommended Posts

Off, jeg måtte sjekke litt hva som ble anbefalt her på forumet om dette.

Ble mye anbefalt ferro bet.

Klikket meg inn på produktene,

Dette virket ikke bra, vist du påfører for mye kan du få rosa tone i treverket!

Så leste jeg fremgangsmåte for å bruke produkter: tilføre varme over lengre tid for å tørke ut materiale....NEI!

På sopp og råte skal varme aldri brukes! Dette vil få soppen til å blomstre.

Jeg ville pusset bort det jeg kunne vasket med profox og sprayet på tynt lag med boracol 10 etterpå.

Kan også vaskes med klor da profox kan være vanskelig å få tak i.

Blåved er ikke noe stort problem. Fjernes med fero bet eller hydrogenperoksid. Evt. missfarging utjevnes ved å pusse lett over, resten blir usynlig ila et års tid.

Jeg ville vært mye mer bekymret for det hjemme lagde beslaget mellom hekken og skrog bordene. Gjetter på at skruene har sluppet og at det bak beslaget er fullt av tec7 eller silikon for å tette.

Trygve

Hydrogenperoksid kan også brukes for å bleke blåmann, men er blitt vanskeligere å få tak i skikkelig konsentrasjon de siste årene. Dessverre, ved bruk av hydrogenperoksid og andre blekemidler kommer ofte blåmannen tilbake igjen etter en tid om man ikke passer på å få mettet treet skikkelig med god olje.

Det beste og mest "naturlige" synes jeg er å skrape vekk overflateolja/lakken og sause inn med amerikansk/vegetabilsk terpentin, vått i vått, over flere dager, eller uker i verste fall. Blåmannen forsvinner sakte hen (å ja, det kan si tid) og metter du treet med egnet olje før herdende olje er min erfaring at man klarer holde blåmannen vekke for godt (med vanlig vedlikehold).

Red.: der kom bare lek(k)er meg i forkjøpet med hydrogenperoksiden :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...