Båt-mann Startet 23.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2016 (redigert) Hei, jeg har et akterspeil på Nordkapp`n som er dårlig som jeg skal bytte ut deler av og har noen spørsmål rundt fremgangsmåten på dette. ? Planen og skjære ut en bit av ytterveggen og la Innerveggen av speilet som forøvrig er helt og fint stå urørt og fungere som anlegg/forskaling på innsiden. ? Planen er og bruke vanlig 12mm x-finer til jobben og lime sammen til aktuell tykkelse ? Spørsmål: ? -Kan jeg lime sammen x-finer plater til ønsket tykkelse med vanlig vannfast trelim? -Hvordan limes finer plata fast inn mot innerveggen? Legger jeg glassfibervev med polyester/epoxy innerst (mellom innervegg og x-finer plata) som lim og evt hvor mange lag? -Hvor mange lag bør jeg minimum ha på yttersiden av plate? -Etter utført rep. hvordan er riktig overflate behandlings oppbygging? (altså fra bar glassfiber til lakk) -Hva er minst helseskadelig og bruke av polyester og epoxy? Vet epoxy er allergifremkallende, men tenker mer på evt faren for løsemidelskader og evt andre helsefarer. ? På vedlagt bilde ser dere hvor det er tenkt skjært ut i første omgang, hvis det holder og skjære ut denne biten så tenker jeg bruke samme metode som på vedlagte bilde nr 2 at man "fletter inn plata" mellom ekisterende ytter/innervegg ovenifra. Hvis det ikke holder og jeg må skjøre ut større område er det noen problemer med og legge plata litt innenfor eksisterende vegg og plastre til det blir butt-i-butt med yttervegg? Redigert 23.Juni.2016 av Båt-mann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 bilde nr2 : her ville jeg vurdert å plastet inn kneplater mellom bunn og speil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Det blir kanskje litt leit å komme til der Ivar siden innerlineren er på. På den annen side stiver jo motorbrønnen på innerlineren av, så dette er vel tenkt på av produsent? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båt-mann Svart 24.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 (redigert) Det skal stives av på innsiden også, har ikke helt bestemt hvordan enda, men enten med vinkler i alu. eller såkaldte kneplater av x-finer/glassfiber eller en tykk alu plate. Men dette blir etter jeg er ferdig med reparasjons jobben. Noen innspill på resten av spørsmålene? Redigert 24.Juni.2016 av Båt-mann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2016 Ja, jeg ville brukt Maxibond exstreme istedenfor trelim. Du kan bruke epoxy også, men nevnte fugemasse er antagelig sterkere enn limet i finerplatene, samt at det fyller bedre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båt-mann Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2016 Har vert inne på tanken av rutelim og etter og ha kikket litt på det Maxibond limet lurer jeg på om jeg skal gå for forslaget ditt Komodo + bruke limet og lime finer plata til innerveggen/innerliner. Hvor mange lag med glassfibermatte bør man legge etter plata er på plass? Og igjen hva er minst helseskadelig av polyester og epoksy? Er det og få tak i løsemiddelfri polyester/epoxy? Sitér dette innlegget Link to post
Båt-mann Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Ingen som har noen innspill på overstående? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Har vert inne på tanken av rutelim og etter og ha kikket litt på det Maxibond limet lurer jeg på om jeg skal gå for forslaget ditt Komodo + bruke limet og lime finer plata til innerveggen/innerliner. Maxibond er SMP = MS polymer av høyste kvalitet, ingen problemer med holdfastheten på det. Hvor mange lag med glassfibermatte bør man legge etter plata er på plass? 5 Og igjen hva er minst helseskadelig av polyester og epoksy? Er det og få tak i løsemiddelfri polyester/epoxy? Epoxy er ekstremt allergifremkallende, men inneholder ikke løsemiddel. Bruk hansker! Løsemiddelfri polyester får du ikke, den inneholder styren. Den avgir skadelig damp, men til det vesle prosjektet ditt er det ikke vanskelig å beskytte seg med maske. Også mye billigere Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 (redigert) Hei ! Jeg er litt usikker på hvor langt du egentlig har kommet. (limt inn kryssfiner ?) For å lime inn finer mot den indre veggen så ville jeg ha lagt 2 lag 600 gr. csm - presset fineren fast med mange tvinger. Forarbeid: matte gammel glassfiber med 40 k sandpapir. Så legge 6 lag 600 gr.csm på utsiden av plata. ( 3+3 i sommervarmen) Forarbeid: smøre finer med polyester - Slipe med 40k på gammel glassfiber. Da bør du få bra heft. avtrapping minst 200 mm ut på gammelt laminat. Så sliping så overflaten blir glattest mulig - finsparkel - så smøre gelcoat med riktig fargekode tilstrekkelig mange ganger og avslutte med et lag innblandet 4% voks . så slipe til glatt overflate. HMS: Bruk gode gummihansker. lurt med en vifte som blåser bort styren gassen fra arbeids stedet. Rommet bør ha god ventilasjon Avdamping max 2 timer etter støp så faren for løsemiddelskade er liten........ Dette er etter min mening ikke en epoxy jobb. Lykke til! Knude Å så var Komodo først ute Redigert 28.Juni.2016 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Båt-mann Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 (redigert) Takk for gode og utfyllende svar Komodo og Knude!! Tipset om bruk av vifte kommer jeg til og benytte meg av. Jeg har begynt og skjære/hogge ut i dag, blir muligens ferdig med dette iløpet av morgendagen. Er grunnen til at du ikke anbefaler epoxy pris? Er epoxy kun allergifremkallende/skadelig ved direkte hudkontakt eller er det skadelige avgasser også av denne selv om den er løsemiddelfri? Grunnen til at jeg er veldig på dette med HMS her er at jeg tidligere har vært slurvete og føler det er på tide og ta det seriøst. Redigert 28.Juni.2016 av Båt-mann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 På SR herderen til Svas(Epoxy) står det "dødelig ved innånding" og tilsvarende dødningsskalle symbol. Ville ikke overprøvd dette.. Hvorfor ikke bruke Divinycell i akterspeilet? Er skeptisk til å støpe inn noe som garantert vil råtne igjen Sitér dette innlegget Link to post
Båt-mann Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Ja, nei jeg ville ikke drevet med noen av disse kjemikaliene uten maske, men prøver og finne ut farene ved de forskjellige og bruke det minst skadelige. Kikket litt i sikkerhetsbladet til lamineringsepoxyn på Biltema og der står det også "farlig ved innånding" men den er ikke merket med varselskilt for bruk av maske!?? Noe som polyesteren er. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hei ! Bruk egnet maske og gode hansker du så kan du støpe med hva som helst. Min anbefaling av polyester går på pris pr. kg. laminat og at det etter min mening og erfaring ikke har noe særlig bedre vedheft på et normalt polyester laminat. Forresten lurt å ta en heftprøve før du begynner støpearbeidet. Ser at J-R er litt betrengt mot å bruke kryssfiner. Etter tredve år i lystbåt industrien så har jeg i forbindelse med ettermontering og reparasjon av eldre båter aldri sett råteskade på simpel granfiner uten at det har lekket inn vann. Støpefeil så bunnvann trekker inn - løse rekker - hull uten skrue osv...... Om man sørger for at alt blir helt tett, og også bruker tette masse på alt av skruer i forbindelse med motormontering så vil innmaten ha et langt og godt liv. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hvorfor ikke bruke Divinycell i akterspeilet? Er skeptisk til å støpe inn noe som garantert vil råtne igjen Som man kan se av bildene er jo allerede finerplate innstøpt, så det er vel litt sent å vurdere nå. Tenkte forøvrig også samme tanken, men i dette tilfellet gjensto jo noe av både ytre og indre laminat, og dermed er jo tykkelsen på kjerna gitt. Om jeg skulle brukt divinycell i kjerna ville jeg vel gått en del opp på tykkelsen, hvis ikke bør laminatene på både inn- og utsiden være tykkere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båt-mann Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Da var jobben gjort og legger ved et par bilder. . Neste spørsmål er hvordan jeg sluttbehandler jobben!? Jeg tenkte følgende rekkefølge: *Pusse over de grøvste ujevnhetene *Sparkle med 2k Epoksy sparkel *Påføre x-antall lag epoksy grunning (tenkte bruke biltema sin epoksy primer, men de er tomme for den på nærmeste butikk, er det mulig og bruke International sin Gelshield 200 som man får kjøpt på Jula?) *Påføre bunnstoff Noen mangler/problemer med og gjøre det på denne måten? Ser det er en del meninger om man skal ha grunning før eller etter sparkel bla. Redigert 17.Juli.2016 av Båt-mann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Det ser for meg ut som om du har plastret over gammel gelcoat. Stemmer dette? I så fall må du regne med at reparasjonen vil løsne etter hvert... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Og en ting til; det ser ut som om du har fått luftbobler under laminatet. Det er uheldig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Båt-mann Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg satte bort jobben til en som har drevet med glassfiber rep. før. Det ble pusset mye mer en på det første bildet jeg la ut (dette er under tilpassing av plata) Han tegnet opp og pusset ned til ren glassfiber akkurat "så langt ut" som det nye skulle legges, men noe over ble det noen steder ser jeg. Jeg tror ikke det ble noen luftbobbler bortsett fra en nederst som ble utbedret etter bildet ble tatt, det at det ser ut som bobler er nok at det enkelte steder er akkurat så tykt at man ikke kan skimte plata igjennom. Noe innspill på hvordan dette skal sluttbehandles? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Det er ikke vanskelig å se hvor lite som er slipt her, det er jo til og med plastret over bunnstoffet! Jeg ville ikke ha lagt så mye arbeid i finishen her, jobben må uansett tas om igjen om en stund. Et godt strøk med topcoat på toppen, så ser det i det minste pent ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Båt-mann Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 hehe "ok". Men fungerer Inter sin Gelshield 200 bra på nystøpt glassfiber? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Burde funke bra det. Gjerne med f.eks antipest primer mellom. Husk å vaske og matte ned godt først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zacroa Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Gelshield 200 er epoxy primer, så ingen grunn til å ha noe annet først. Bare ikke les på boksen ;) , der står det noe forvirrende info om st det ikke skal benyttes på bart laminat... Jeg tok kontakt med International og de kunne bekrefte at teksten var misvisende og at det fint kunne brukes på epoxy. Forøvrig enig at det beste ville vært å rivd dette av igjen og gjort det skikkelig når du først bruker tid og penger på det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 avtrapping minst 200 mm ut på gammelt laminat. hovedproblemet her er vel dette, for lite overlapp på sidene til å få en solid innfestning Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Båt-mann Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Ja var teksten i databladet på Gelshield 200 som gjorde meg usikker da det står som du sier zacroa at den ikke kan påføres bart laminat. Hvor lenge må nystøpt glassfiber/polyester stå før det overmales? Jeg har googlet det med varierende svar fra 1uke til flere måneder. Ja det er mulig det er for lite overlapp, jeg har som sakt 0 erfaring og peiling på glassfiber, forsøkte og lese meg opp på evnet, men dette var en såpass omfattende jobb at jeg satte bort jobben i håp om at det skulle bli et brukbart resultat. Hvor lite holdbar er denne jobben gjort i deres øyne? Bildene lyver nok litt, det ble pusset ned bedre en det ser ut som, tror dere blir litt lurt av det hvite slipestøvet, ble pusset til bart laminat ca. 4-5cm på nedsiden av plata og ca. 5-7cm ut på sidene. Han slipte også mer etter bildet ble tatt. Legger ved et zoom bilde og som dere ser så er det mye hvitt pussestøv som gjør at det ser ut som det ikke er ned til laminatet. Men det ER plastet noe over bunnstoff/gelcoat i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
zacroa Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Du kan nok legge den på så fort laminater er herdet,bare vaske før du sliper så du får vekk vokslaget som oppstår. Tipper jeg grunnet noen dager etter siste støp. Når det gjelder holdbarhet bør noen med fagkunnskap svare på det, jeg vet bare at "boka" sier at det skal slipes til laminat. Usikker på hvorfor siden gelcoat er polyester basert det også, bare uten glassfiberen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.