Sovien Startet 24.Juni.2016 Del på Facebook Startet 24.Juni.2016 (redigert) Hei. Jeg og en kompis har endelig fått oss ei snekke som vi skal få på vannet nå i sommer. Båten har stått på land i ca 1,5 år er bygd i 1998. Vi vil derfor fjerne all lakk/olje på båten og har begynt på det. Vi bruker varmluft og skraper av etterhvert. Her vet vi sånn noenlunde hva vi skal gjøre, men vi er usikre på hvilken rekkefølge vi skal ta ting etter dette når vi skal trutne båten. Skal vi smøre båten og male under vannlinja, eller skal vi trutne først og smøre etterpå? Vi er også usikre på hva vi skal bruke av smøring, lakk, olje, tjære og hvilken maling. Har leste en del om maling med linolje i, eller tar jeg helt feil? Håper noen kan komme med noen tips, for vi vil ta vare på båten best mulig for å få en beste mulig båt etterhvert. Redigert 24.Juni.2016 av Sovien (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Om båten har store sprekker under vannlinja kan disse fylles med Farm før bunnsmøring. Over vannlinjen mettes treverket med olje før det legges lakk eller herdende olje på toppen. Alt dette gjøres før turning. Start ikke opp motoren før skroget har trutnet 2-3 dager, ellers risiskerer dere å skape Nye lekkasjer som kan være vanskelige å tette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
finnarne Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Start med å smøre båten med Olje som trekker inn. Vi har brukt "Grunnolje marin A" fra Biltema. Da vil bordene trutne. Smør på fra innsiden, når det virker tørt, tar du et strøk til. Du er ferdig når oljen har trukket helt gjennom, og det ikke tørker på innsiden. Da bruker du en overflateolje som f.eks "Treolje Marin B" http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Oljer/ Du vil bli overrasket over hvor store sprekker som tetter seg bare ved bruk av Olje. Jeg ville ikke brukt Farm før jeg visste at det var et bord som må byttes. Da kan farm være en redning i et år eller to. Har opplevd at farm blir hard og forhindrer at det trutner, men det er sikkert andre som har andre meninger. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
shipahoy Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Min erfaring er at dersom du tetter med FARM så må du gjøre samme jobben hvert år. Tett heller sprekker med hamp eller VVS-lin fra Biltema (860983). Jeg bruker også en blanding av tjære, terpentin og litt linolje innvendig under dørken (Biltema 361140, 361142 og 36362). Påfør Owatrol D1 (eller "Grunnolje marin A") vått-i-vått med 15-30 min mellomrom til treet er mettet, både over og under vannlinjen. Du vil trenge ganske mye olje, og mange strøk, og du må holde på til du er sikker på at treet skikkelig mettet for at resultatet skal bli bra og holdbart. Når treet er mettet tørker du av overflødig olje og la det tørke minst 3 dager. Så kan du påføre bunnstoff og Owatrol D2 / "Treolje Marin B" eller en båtlakk dersom du ønsker en blank overflate. D2 er fleksibel og sprekker ikke, og du slipper å slipe mellom lagene, men tåler ikke like mye slitasje som lakk. Redigert 24.Juni.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Det viktigste er at dere får mettet skroget, både over og under vannlinja med olje. Hva slags olje, er mindre viktig. Rå linolje brukes gjerne fordi den trekker så godt inn, men til og med diesel har blitt brukt til dette formålet. Gammelt lakk- eller oljelag fjernes med varmepistol og skrape. Bruk ikke slipemaskin el. Farm hardner med tiden og kan hindre en skjøre å gå sammen, men er ellers et utmerket tettemiddel. Jeg bruker smør som jeg legger i en time før sjøsetting. Noen bruker grønnsåpe. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Rå linolje brukes gjerne fordi den trekker så godt inn, men til og med diesel har blitt brukt til dette formålet. At dieselolje har vore brukt, kan nok henda. Der vil eg dog tilrå å fukta ei fille med diesel, lukta på den, og so finna ut om dette er noko du vil ha i din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.