Jump to content

Kajakkpadler rotet seg bort i tåka!

-morten-

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

"- Han ringte og sa at han var bortkommet i tåka. Han var forvirret, og husket knapt nok hvor han hadde vært i natt, sier Owe Frøland ved Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS)."

Han må vel også ha anstrengt seg for å finne en telefon som ikke har gps... 

Er vel definisjonen av papirkart... Om han hadde et generelt norgeskart er vel ikke det godt nok. Hørtes ikke ut som han hadde riktig utstyr/kunnskap for å dra på tur. Det er lett å sitte bak tastaturet, men man bør ha med seg utstyr på en slik tur til å kunne håndtere tåke, og vil tro han burde klart seg på en holme til tåken lettet? (sovepose og telt..?)

Bruk vest!

Jeg er lit forundret over at de antyder at papirkart ikke er skikkelig kart da. Og dette med hemmelighold har de rett og slett ikke skjønt bæret av.....

Et papirkart når tåken er tykk er gjerne ikke så veldig til hjelp hvis man ikke har gps eller annet som kan si posisjonen man er i. Hvis tåken er så tykk at man ikke kan se landemerker etc. 

Det er lett å sitte bak tastaturet

Det er det. Men det er bedre å være på padletur :smiley: . Jeg vil tro at han vet hva han holder på med, men det må da være lov å be om hjelp når man føler seg utrygg?

Et papirkart når tåken er tykk er gjerne ikke så veldig til hjelp hvis man ikke har gps eller annet som kan si posisjonen man er i. Hvis tåken er så tykk at man ikke kan se landemerker etc. 

Nei, GPS bør man ha. Eller minimum et godt kompass. Når tåken kommer er det best å komme seg til lands og ta seg en pause, rett og slett..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

På Leksa er det vel dårlig med telefonkiosker! han var jo på en holme utafor.. ikke viste han hvor han var og ikke hvor han hadde vært! Det er et dårlig utganspungt når du beveger deg/navigerer i tåke! virka som han bare hadde et vanlig kart og ikke sjøkart heller..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Trenger vel egentlig bare kompass og overnattingsutstyr i båten. Kommer tåka er det bare å padle østover, så følge land til en finner ett sted det går å overnatte og vente til tåka letter. Men dette er jo plan C, plan A er å alltid vite hvor en er og hvor neste overnattingssted er, plan B er å ha utstyr til å finne ut hvor en er og hvor en skal padle for å komme til ett sikkert sted (GPS og kart). Ikke bra at en ikke klarer å holde seg på plan A, men når alt svikter styrker det tesen om at bare nybegynnere padler norge på langs.

En kajakk tipper jeg viser dårlig på radar i tåke, og det hjelper ikke å vite hvor du er hvis noen kjører deg ned..

Jeg ville nok tatt en pause der ja.

"Vi lovet han at redningsoppdraget skulle være en hemmelighet" He he.. spes definisjon av hemmelighet med å gå til avisen :-)

Den nye gapestokken :lipseal: .

Jeg vet om folk som har kviet seg for å kontakte dem og heller skaffet seg privat hjelp, og nesten tatt sin død av det (ble funnet i tolvte time i mørket ved hjelp av flaks og en lighter). 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Den nye gapestokken :lipseal: .

Jeg vet om folk som har kviet seg for å kontakte dem og heller skaffet seg privat hjelp, og nesten tatt sin død av det (ble funnet i tolvte time i mørket ved hjelp av flaks og en lighter). 

Er jo trist om noen tåler oppmerksomhet så dårlig at de ikke engang vil la seg redde i en nødssituasjon. Men egen angst og irrasjonalitet kan vel ikke RS lastes for? For det er jo hinsides enhver fornuft og rasjonalitet om noen setter seg i en livsfarlig situasjon fordi de ikke ønsker oppmerksomhet fra RS/Røde kors/politiet/helsevesenet eller hvem det nå måtte være...  

Og problemet er vel i all hovedsak andre veien. At RS blir ringt til av folk som ikke er i nød.   

Når nøden er ett faktum kan det være i seneste laget å be om hjelp.

At terskelen for å ta tidlig kontakt på en potensiell situasjon kan øke noe skjønner jeg, når man vet man risikerer å bli hengt ut etterpå, og det kan i verste fall påvirke utfallet.

Denne padleren ba jo om at det skulle holdes hemmelig.

Hvorfor det tro  :confused:

Men for all del, man skal ikke undervurdere underholdningsverdien her, og en god latter kan som kjent forlenge livet  :saint:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Utidig av Redningsselskapet å gå ut med denne saken etter de har lovet noe annet. Det sier vel sitt om hvor mye deres ord er verdt i dag.

Og like utidig å kjøre nok en slik heng ut idioten sak her på forumet. Men det ser ut til det er den slags som fenger.

Og nei alle telefoner har slett ikkje gps. Kun smarttelefoner har gps og den slags telefoner har som kjent knapt strøm til noe som helst og er totalt uegnet i våte omgivelser da tastaturet ikkje virker når vått. Gode enkle dummy telefoner derimot har lett strøm i to uker og virker likegodt når våte. Det er som vanlig trasig at når uhellet er ute på havet så sitter all ekspertisen på land og har svar på alt.

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Det virker kanskje som om de var lei av at han ikke fulgte deres råd, og derfor følte for å 'ta litt igjen'...

Jeg har aldri sett poenget med å gi så mange unødvendige detaljer - selv etter å ha lovet å holde det hemmelig blir han mer eller mindre hengt ut.

Facebook- og reality-kulturen skinner igjennom så selv profesjonelle glemmer at enkelte ting kan man holde for seg selv.

Jeg vet ting om tidligere kunder som kunne vært totalt ødeleggende for karrieren/privatlivet deres - men det er noe mellom meg og dem.

Informasjonen har jeg fått tilgang til i forbindelse med mitt arbeid - og de har stolt på at jeg er profesjonell nok til å holde det slik.

Det er jeg.

Jeg etterlyser en mer profesjonell holdning med tanke på hvilken informasjon man gir ut.

Og er den noen man forventer er profesjonelle så er det helse- og rednings-personell.

Alt må ikke deles.

Guest Avmønstret#

Kun smarttelefoner har gps og den slags telefoner har som kjent knapt strøm til noe som helst og er totalt uegnet i våte omgivelser da tastaturet ikkje virker når vått. Gode enkle dummy telefoner derimot har lett strøm i to uker og virker likegodt når våte. Det er som vanlig trasig at når uhellet er ute på havet så sitter all ekspertisen på land og har svar på alt.

Har brukt vanntette smarttelefoner på sjøen i mange år. Ja det er ikke optimalt med våte fingre på skjerm men å lese av en posisjon på gps mens en står på en holme i tåka tror jeg de fleste vil klare. For å ikke snakke om å kjøre et navigasjonprogram på telefonen i utgangspunktet...

Smarttelefon er fullstendig egnet i våte omgivelser og et utrolig nyttig redskap på sjøen for både navigering og kommunikasjon, noe langt de fleste har oppdaget for lenge siden. 

Kart og kompass er flotte greier det, så kan man slå på telefonen når man ikke lengre vet hvor man er ;-)

Spar meg. Vi kan snakkes når du skal oppholde deg utendørs ukesvis uten strøm med en smarttelefon i alskens våtvær.  Du kan blinke så mykje du vil det hjelper lite når en slik telefon har kun noen timer batteritid.

Typisk utstyr som fungerer bra i butikken eller hjemme i stua men som slett ikkje virker når man kommer ut i utendørsvirkeligheten.

Guest Avmønstret#

Har denne liggende i grip-bagen. Flotte trykk-knapper for alle funksjoner, vanntett og en kan bytte batterier. Kanskje mer din stil: bilde

Men du kan selvsagt holde deg til din gamle telefon, da får du i det minste ringt etter hjelp når tåka legger seg tjukk. Virker som du og kajakkpadleren er helt enige.  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Kjenner en rant presser på...

Folk har blitt så avhengige av smarttelefonen at det er horribelt å se på - ikke bare på sjøen, men i hverdagen også.

For å bruke en huawei-telefon må man akseptere at den får tilgang til alle enheter i husstanden din.. Hvor i alle dager kom det ifra?

Folk er så vant med å trykke godta at ingen vet lenger hva de egentlig gir i fra seg.

Det er mange kjekke leketøy, men vær så snill... Se nå ikke ned på folk som ikke ønsker å bruke dem.

Guest Avmønstret#

Men ærlig talt. Når det kommer nye løsninger, og smarttelefon er jo ikke akkurat nytt, som er lett og billig tilgjengelig for alle. Hva er greia med at det er feil å påpeke at det kan være lurt å ha med seg? 

Alle er enige om at et kompass kan være lurt. En smarttelefon er da for pokker minst like lurt, faktisk enda lurere fordi man også kan ha kart på den. "Leketøy"? Ja så tar verden feil da, smarttelefon er "leketøy" og verdens befolkning går rundt og leker med sine smarttelefoner. Mens de som bærer med seg en ekte ikke-smart telefon skal tas på alvor. 

Jau, jau. Man hører jo hva som blir sagt... men gir det mening?

Men en gps på batterier det er "innafor" da eller? 

Det er ikke feil å påpeke det - det er måten det gjøres på.

Så lenge det hjelper deg ut av en kinkig situasjon kan det ikke sies å være dumt å ha med seg i mine øyne. Men det må være et fritt valg. Kanskje det forsvaret er oppe før man egentlig hører hva som blir sagt?

Det er mange tåpelige ting en må godta for å bruke en smarttelefon, og mange velger å overse det.

Jeg har fordypet meg i sikkerhet og personvern i et par tiår - og synes det valget er helt på viddene, men jeg tar ikke en ovenifra-og-ned tone ovenfor dem som velger å bruke de telefonene av den grunn.

Det er et leketøy, men det kan også brukes til fornuftige ting. Problemet er at man ikke kan velge.

Dedikert verktøy vil alltid være det beste.

Har brukt vanntette smarttelefoner på sjøen i mange år. Ja det er ikke optimalt med våte fingre på skjerm men å lese av en posisjon på gps mens en står på en holme i tåka tror jeg de fleste vil klare. For å ikke snakke om å kjøre et navigasjonprogram på telefonen i utgangspunktet...

På sjøen kan være så mangt. Det er forskjell på en båt der det meste er tørt og en kajakk med sjøsprøyt over dekket til stadighet.

Jeg har brukt smarttelefon med ekstra batteri og vanntett sekk (har eksperimentert med forskjellige sekker og deksel). Jeg synes ikke de egner seg noe særlig i regn og fuktig vær. Finner du frem til egnet (for din telefon) deksel eller pose funker det sånn passe. I motsatt fall kan du risikere at dekslet eller posen "taster" uhemmet på skjermen for deg og gjør hele innretningen ubrukelig. Og batterikapasiteten er jo en vits på mange telefoner når de blir nedkjølt. 

Som en backup på fottur til å dra opp av lomma hvis man blir usikker på posisjonen er det greit, men jeg ville ikke ha brukt mobiltelefon som backup i kajakk,

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...