Jump to content

Yamaha F80 2000 mod mister periodisk turtall

andersm

Recommended Posts

Motoren har fungert knirkefritt i år helt til denne uken. Var ute og etter noen minutter rundt 22-23 knop (topper på 29) merker jeg at farten går ned, så opp igjen noen ganger. Drar av på tomgang og sjekker for tang etc. Kjører videre, alt fungerer som normalt før de samme symptomene kommer igjen. Det var også en del vibrasjon den andre gangen. Går inn til båsen, tar opp pluggene og ser at alle er sotet. Merker også at motoren er påfallende kald. Jeg kjøper ny termostat og plugger. Termostaten er som forventet låst i åpen stilling. Testet så båten etter byttet og har akkurat de samme symptomene. Det hjelper ikke å pumpe på belgen når dette skjer. Hver gang når dette skjer og jeg drar av på tomgang og venter et minutt eller to fungerer det knirkefritt, oppnår toppfart uten problem. Etter noen minutter i marsfart kommer symptomene igjen. Dersom jeg drar på til topp kommer symptomene raskere. Det virker som det er to nivå med problemer. 1. Mister turtall og fart først i rykk og napp så permanent ned til rundt 20 knop. Ingen vibrasjon og tomgang helt normal 2. Enda lavere fart og vibrasjoner i motoren, også på tomgang en liten periode før den kommer igjen. Etter nye plugger/termostat og samme problem tar jeg av pluggene. Se bilde, de som er sotet er de to nederste. Er det noen som har tips til hva som blr feilsøkes? Det jeg merker meg er at hvis vi teller sylindre fra nederst til øverst. Det er to bensinpumper og fire forgassere. De to bensinpumpene leverer til hhv. Sylinder 1&3 samt 2&4. Det er to coiler, de leverer til hhv 1&2 samt 3&4.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...