Iguana1702 Startet 25.Juni.2016 Del på Facebook Startet 25.Juni.2016 Hei, eg har nettopp montert ein icom ic423g vhf med 1m glomex antenne i båten min. Har prøvd å sende dsc-Routine call til Florø radio uten å få svar. Etter tredje forsøk ringte det via mobiltelefon og sa at det fekk dsc call å prøvd å kalle meg opp via arbeidskanalen og kanal 16. Eg hører ingen ting på radioen. Motstanden på antenna har eg målt med 1.8ohm Noen som veit kva som er galt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 (redigert) Da Florø radio hørte deg, er nok antennen OK. Og du kan ikke måle impedansen på antennen med et multimeter, så glem det. Har du forsøkt å kalle opp kystradioen på K16 eller den arbeidskanalen de har i ditt område? Hvilken kanal sto VHF'n din på da du ikke hørte Florø radio? Hva med squelchen, hadde du åpnet den til litt over der du fikk kun støy? Redigert 25.Juni.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Landcrab Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Jeg vet ikke så mye om VHF, men DSC går vel over kanal 70 som datapakker og krever ikke like god dekning som vanlig tale over VHF. Kan det være at du er i et dårlig dekningsområdet? La du merke til om VHF-en din bytta til en arbeidskanal etter DSC anropet? Ellers bør du trykke på Scan for å teste om du får inn noe på VHF-en overhodet. Jeg er i ytre Oslofjord, så her tok det ikke mange minuttene før jeg kunne konstantere at den nye VHF-en tok inn signaler. Horten VTS er ganske aktiv her. Sitér dette innlegget Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Har kallt opp via dsc. Da vil jo florø radio sette meg automatisk på arbeidskanalen (kanal 28) i området her. Eg hører heller ikkje annonsering av værmelding via kanal 16 eller arbeidskanalen. Hører liksom ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Og ikke for å være frekk, men volumet har du skrudd opp? Når du åpne max på squelch, hører du da kraftig sus? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Eg holder til innerst i sognefjorden men nærmeste stasjon er vel ikkje så langt unna. Kansje 15km luftlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Squelch står på 1 skrur eg den helt ned bråker det fælt av høyttaleren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Da er det i hvert fall liv i mottakeren din, eller i hvert fall i høytalerforsterkeren. Når jeg ser på kartet, er det klart at det kan være vanskelige forhold der du ligger. Men jeg får spørre igjen, har du forsøkt å kalle opp Florø radio på K28 eller K16 med fult åpen squelch (drit i bråket når du tester)? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Eg har prøvd å kalle opp via kanal 28 med squelch på 1 av 11 hvorav 10 er loose squelch og 10 tight squelch etter bruksanvisning. Kva det betyr er eg ikkje sikkert på. På 0 var det støy og på 1 var det stillt. Ellers er det lite traffik på kanalene her. Har ikkje hørt noke via skannfunkskjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Squelch er en funksjon der når den er av, og det vil vel si 0 hos deg, er det ingen begrensning for hvor svake signaler det er mulig å ta imot. Øker du den, skal det sterkere og sterkere signal inn før du hører noe. Det vanlige er å stille den inn til det suser , og så å øke til støyen akkurat forsvinner. Men ut fra du forteller, tror jeg rett og slett at det er for kupert terreng der inne i fjorden til at signalene fra Florø ikke er sterke nok til at du får det inn. Har du noen kjente med VHF i nærheten du kan kalle opp? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Eg få prøve litt i morgen. Syns berre at det var merkelig at eg får inn værvarsel på ein liten vhf-scanner men ikkje på stasjonært vhf i båten. Eg kan prøve å kalle opp andre båter på L2 for eksempel. Kanskje for eg tilbakemelding der. Men godt å vite at jeg når frem til kystradioen med dsc selv om eg ikkje høre noe. Da funker distress knappen sannsynligvis ? Tusen takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Eg få prøve litt i morgen. Syns berre at det var merkelig at eg får inn værvarsel på ein liten vhf-scanner men ikkje på stasjonært vhf i båten. Eg kan prøve å kalle opp andre båter på L2 for eksempel. Kanskje for eg tilbakemelding der. Men godt å vite at jeg når frem til kystradioen med dsc selv om eg ikkje høre noe. Da funker distress knappen sannsynligvis ? Tusen takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2016 Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Hvor har du kjøpt VHF'n din, i Norge eller hvor? Er den satt til internasjonale eller amerikanske kanaler? At du får inn K28 på en liten scanner, tyder på dårlig eller feil på mottaker/amerikansk oppsett på VHF'n din, eller kanskje likevel feil med antennesystemet. Hvilken Glomex antenne er det du har? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Iguana1702 Svart 25.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2016 Har handlet ifra høcom i Norge. Det står "int" i displayet som står for internasjonale kanaler. Antenna er: GLOMEX RA104NYAUS 90CM VHF ANT. I GLASSFIBER FOR MOTORBÅT. Scanneren har eg vanligvis brukt 1-2Nm lenger ut i fjorden, men trur ikkje at det er så stor forskjell likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Iguana1702 Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Hei. Idag har eg løst problemet med vhfen. Det er rett og slett berre problem med høge fjell rundt omkring her inne i fjorden. Eg køyrde ca. 1Nm utover idag forbi et fjell og kallte opp florø radio over arbeidskanalen 28. De hørte meg klar og tydelig. Men tusen takk for alle innspill her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.