Jump to content

Må daumann ha eget tau?

jotto

Recommended Posts

Jeg har laget meg en daumann med et 3kg blylodd, tau og karabinkrok. Noen mener vel at det er unødvendig på en 18 fots skjærgårdsjeep, men jeg synes det er betryggende å få båten litt ut fra land..

Må den egentlig være i et eget tau? Kan jeg ikke bare lage en løkke på dreggtauet som jeg hekter daumannen på når jeg vil bruke den? Det sparer meg jo for styret med et ekstra tau.

Du kan selvfølgelig lage en løkke på dreggetauet og feste daumannen i den, men da mister du all justering og må bale med å koble daumannen av/på samtidig som du kaster eller hever dreggen. Hva hvis det blir litt kaos når ankret skal ut eller opp (vind, bølger, båter, annet), og så må du bruke fokus og krefter på å håndtere daumannen (koble av/på osv)?

Daumannen kan også lure deg hvis du kaster den sammen med dreggen, og så hekter daumannen tilfeldigvis i noe på bunnen og du feiltolker det dithen at dreggen sitter. Glad og fornøyd sier du deg ferdig med fortøyningen, men 2 minutter senere er daumannen fri igjen, og tauet så løst at båten banker i svaberget når din lokale ferge passerer forbi.

Det burde ikke være mye stress å bruke f.eks. flaggline på daumannen og håndtere dette separat fra dreggetauet?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kost på deg en line til daumannen. Som nevnt får du mye bedre føling under ankringen, og det blir lettere å dra. Forøvrig enig i at det er en fin ekstra sikkerhet også på en 18 foter. Jeg har mange ganger brukt daumann på slepejolla vår som er 15, det kommer an på situasjonen.

Du kan selvfølgelig lage en løkke på dreggetauet og feste daumannen i den, men da mister du all justering og må bale med å koble daumannen av/på samtidig som du kaster eller hever dreggen. Hva hvis det blir litt kaos når ankret skal ut eller opp (vind, bølger, båter, annet), og så må du bruke fokus og krefter på å håndtere daumannen (koble av/på osv)?

Daumannen kan også lure deg hvis du kaster den sammen med dreggen, og så hekter daumannen tilfeldigvis i noe på bunnen og du feiltolker det dithen at dreggen sitter. Glad og fornøyd sier du deg ferdig med fortøyningen, men 2 minutter senere er daumannen fri igjen, og tauet så løst at båten banker i svaberget når din lokale ferge passerer forbi.

Det burde ikke være mye stress å bruke f.eks. flaggline på daumannen og håndtere dette separat fra dreggetauet?

Godt poeng, spesielt det med at daumannen hekter seg i noe på bunnen. Da fortsetter jeg å bruke separat line.

Det er jo uansett ikke mye stress, men man prøver jo alltid å forenkle om man kan... ;-)

Mulig litt teit spørsmål, men hva er en daumann?

Denne forklarer det fint: http://husnesbaat.blogspot.no/2014/12/ankring-med-daumann.html

Jeg synes det er rart at ikke flere bruker det på små båter. De fleste ser ut til å forankre slik at båten ligger nesten helt inntil svaberget. Jeg har flere ganger sett at innkommende bølger får båtene til å dunke mot svaberget.

Den filosofien der er jeg veldig enig i Muche!

Ellers kan det egentlig være veldig greit å ikke bruke kjetting om man ikke har vinsj. Det kan spare ripa litt. Med stort nok bruce anker og et dødmannslodd som mener alvor så blir det bra.

Selv har jeg 5kg bruce og 5m 10mm kjetting på jolla. Den ligger så godt at jeg ofte bruker den som ekstra akterfortøyning på Viksunden dersom vi ønsker å stabilisere den ekstra bakover. Noen ganger, f.eks. om man ligger mellom to skvalpeskjær, kan det være greit å ha to anker bak som stabiliserer retningen dersom vinden dreier om natta. Og det gjør den jo som regel. I de tilfellene henger jeg på et 10-15 kg lodd på i tillegg.

Jeg har paraplydregg på båten, men jeg har jo skjønt at brucekopi er langt bedre. Hvilken størrelse bør jeg ha for denne båten? Maks totalvekt på båt+last er ifølge sertifiseringen 1527 kg. Båt+motor i seg selv veier 750 kg.

Hva er forresten grunnen til at denne type båter alltid leveres med paraplydregg? Er det i det hele tatt noen fordeler?

Jeg har forresten ikke ankervinsj, så det hadde ikke vært noen ulempe om bruceankeret var lettere enn paraplydreggen som fulgte med ;)

Edit: manualen til båten (Nordkapp Enduro 550) anbefaler dreggvekt på 8 kg, men dette er jo paraplydregg. Denne artikkelen hevder at 5 kg bruceanker holder til en båt på 2 tonn: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-7-ankere

Redigert av jotto (see edit history)

Hva er forresten grunnen til at denne type båter alltid leveres med paraplydregg? Er det i det hele tatt noen fordeler?

Finnes ikke noen dregg som er tar mindre plass når den skal stues bort!  :thumbsup:

Og det er antageligvis den viktigste grunnen til at denne dreggen fortsatt er i bruk, særlig i mindre båter.  :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

For ditt bruk er det vel først og fremst godværsankring mot svaberg på dagtid vi snakker om, eller? Fordelen med paraplydregg er at den tar liten plass (sammenlagt). Det er ikke noe godt anker m.h.t hold men det fungerer som "kaffedregg". M.h.t. daumann vil jeg definitivt hatt på eget tau, men jeg ville uansett hatt 3-4 meter kjetting mellom anker og tau. Da får du en viss fjæring (kjettingstumpen funker delvis på samme måte som en daumann), samt at tauet skånes for eventuelle skarpe steiner på bunnen. 

Hvis du skal kjøpe nytt ville jeg valgt noe annet enn bruce kopi. Det er andre typer som virker bedre enn Bruce, som er sammenleggbart og tar mindre plass. feks. Plastimos Kobra 2. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Uten å ha finlest denne tråden, ser det ut til at en viktig funksjon ved bruk av kjetting eller daumann ikke er belyst noe særlig. Ved slik bruk får en ankerlinen/kjettingen mer horisontalt langs bunnen slik at ankeret sitter bedre og ikke blir dratt opp, men langs bunnen ved belasning. Slik blir bare festet bedre og bedre, under forutsetning av at en har et godt anker selvfølgelig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

For ditt bruk er det vel først og fremst godværsankring mot svaberg på dagtid vi snakker om, eller? Fordelen med paraplydregg er at den tar liten plass (sammenlagt). Det er ikke noe godt anker m.h.t hold men det fungerer som "kaffedregg". M.h.t. daumann vil jeg definitivt hatt på eget tau, men jeg ville uansett hatt 3-4 meter kjetting mellom anker og tau. Da får du en viss fjæring (kjettingstumpen funker delvis på samme måte som en daumann), samt at tauet skånes for eventuelle skarpe steiner på bunnen. 

Hvis du skal kjøpe nytt ville jeg valgt noe annet enn bruce kopi. Det er mange andre typer som virker bedre enn Bruce, som er sammenleggbart og tar mindre plass. feks. Plastimos Kobra 2. 

Først og fremst til kaffe/grillbruk ja, men det kan jo hende at vi har lyst å overnatte i telt på en øy også.

Edit: jeg trodde bruceankere var noe av det beste, men etter litt googling ser jeg at det finnes mange alternativer. Fortress er vel noe av det bedre man kan få? Det er jo fristende med et så lett anker.

Redigert av jotto (see edit history)

Det spiller ingen rolle om man sitter og griller eller om man sover i et telt. Det er uansett en fordel at båten ikke blir skyllet på land om det kommer en hekksjøgeneral forbi.

Vi har en favorittplass her ute hvor barna koser seg veldig på stranda. Det er det mye trafikk forbi utnenfor, og en del mindre fergetrafikk. Det er nok 99% dagsturbåter som ligger der. Opplever at vi med vår 30 foter er blant de største som besøker stedet. Det er allikevel stort sett bare jeg som kan stå å se på at båten fjærer i fortøyninger og ankerline når fergene kjører forbi. De andre står febrilsk og holder baugen unna land for å berge gelcoat mens de deler på å ro ut dreggene sine med små joller. Fortøyningskilene blir nappet ut så de spruter bortover hele fjellknausen. Trikset for å ligge trygt på slike steder er et anker som skjærer seg ned, slippe ankeret så langt ute at vekten av blytau eller kjetting blir størst mulig, dødmannslodd på ankerlina, samt et dødmannslodd på hver fortøyning i fjellet. Da ligger båten bare og duver.

Det er mange som har ledd av meg når jeg henger på blylodd på mine 18mm fortøyninstau mot fjellet, men to timer etterpå når de febrilsk kjemper for å berge gelcoat og hekkaggregater mens svetteperlene står ut fra panna har som regel pipa fått en annen låt :lipseal:

Hvis du skal kjøpe nytt ville jeg valgt noe annet enn bruce kopi. Det er andre typer som virker bedre enn Bruce, som er sammenleggbart og tar mindre plass. feks. Plastimos Kobra 2. 

Jeg har lest litt om Kobra 2 nå. Ser ut til at den er et bra valg...! Ifølge tabellen skal 4 kg-utgaven passe til min båt med grei margin.

Det er mange som har ledd av meg når jeg henger på blylodd på mine 18mm fortøyninstau mot fjellet, men to timer etterpå når de febrilsk kjemper for å berge gelcoat og hekkaggregater mens svetteperlene står ut fra panna har som regel pipa fått en annen låt :lipseal:

:giggle: Herlig!

.... Ved slik bruk får en ankerlinen/kjettingen mer horisontalt langs bunnen slik at ankeret sitter bedre og ikke blir dratt opp, men langs bunnen ved belasning. Slik blir bare festet bedre og bedre, under forutsetning av at en har et godt anker selvfølgelig.

Desuten så vil tauet opp til båten ligge lavere i vannet og minske sjansen for at andre båter kommer i konflikt med tauet. Forundret av at så få har innsett fordelene og benytter seg av dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...