Jump to content

Må daumann ha eget tau?

jotto

Recommended Posts

Ok, nå har jeg googlet og lest litt mere. Plastimo Kobra og Lewmar Delta Fast Set får gode skussmål, men man får ikke tak i dem i Norge. Med frakt og mva kommer man nesten opp i samme pris som Rocna, som man faktisk får i Norge... En 4 kg Rocna skal være passelig til min båt.

Er rocna-anker meningsløst uten kjetting, eller gjør en daumann samme nytten som kjetting? Jeg er litt skeptisk til å bruke kjetting siden jeg ikke har vinsj.

Hvis jeg var i din situasjon og ikke hadde vinsj hadde jeg droppet kjetting. Jeg hadde gått for et 10kg bruce kopi og vanlig synketau, og heller en grom daumann. Det er garantert ikke noe problem. Dersom du verken har kjetting eller blytau er ikke 10kg anker tungt å hale opp for hånd. Men hvis du fikk litt mer feriepenger enn du hadde regnet med kan du jo svi av noen av dem på et Rocna, det er førsteklasses greier. Hvor stort du trenger vet jeg ikke, men med et på 4kg ville jeg hatt både blytau og dødmann i tillegg.

Rettelse det er Kobra 1 som er sammenleggbar. Jeg ville hatt 8-kg, jo tyngre jo bedre, men begrenser seg med håndtering, 8 kg går fint. Seatronic i Moss var Plastimo forhandler, har du hørt med dem?

De har ikke Kobra i nettbutikken iallefall, men de har kanskje varer i butikken som ikke er på nett?

Den største begrensningen på ankerstørrelse er vel egentlig størrelsen (den må passe i luka der jeg oppbevarer den), ikke tyngden i seg selv. Jeg klarer fint å dra opp paraplydreggen som jeg har idag på 8 kg.

Luka er 25x25 cm. Rommet er 31 cm dypt. Jeg har ikke målt innvendige dimensjoner, men jeg tenker det er ca 30x30 cm.

Om du klarer å lure en 5 kg Brucekopi nedi stuerommet er et et enkelt og greit anker I bruk og med mange ganger bedre holdekraft enn din gamle paraplydregg. Jeg har 7,5kg Brucekopi på 3,6 tonn båt, og den har ennå aldri sluppet taket...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det virker som om enkelte er redde for at kjettingen skal skade fenderlist eller gelcoat hvis de ikke klarer å holde kjetting+anker ut fra båtsiden når de drar opp ankeret...?

kanskje det :)   men det må jo vurderes opp mot muligheten for større gelcoatskader pga at ankeret ikke får skikkelig tak  :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

hva er forresten problemet med kjetting om man ikke har vinsj? 

Man kan jo ikke bare hive ankeret uti, for da driver kjettingen opp gelcoaten mellom vannet og stuverommet der tauet ligger. Man må mate 3-4-5 meter med kjetting forsiktig ut, eventuelt hive anker pluss kjetting uti samtidig.

Det er vel ikke noe stort problem, men hvis en dauman gjør like god jobb, så velger jeg heller det.

Det virker som om enkelte er redde for at kjettingen skal skade fenderlist eller gelcoat hvis de ikke klarer å holde kjetting+anker ut fra båtsiden når de drar opp ankeret...?

Hvis du har 50 m. kjetting og skal holde hele denne ut fra skutesida når du slipper ut og tar opp ankeret må du nok være over snittet sterk - og dessuten blir det lett krøll hvis du er alene eller to om bord og skal både håndtere anker og 50m. kjetting, manøvrerer båt og legge til samtidig - så derfor vinsj.  :wink:

Men spøk til side, for trådstarters side er det bare snakk om en kort kjettingstump, denne må være lang nok til å ha en effekt (for fjæring samt unngå slitasje mot bunnen) samtidig som den er kort nok til at det ikke blir trøbbel ved utlegging. Eventuelt man man montere en egen rulle... 

Har enda til gode å se problemet med at jeg har 3-4 meter kjetting på min Brucekopi sånn i praksis etter mange år. Nå kaster jeg ikke ankeret, men firer de vel egentlig ned og sørger for å gjøre det tidlig nok slik at jeg får ut godt med tau og uten noe stress. Fordelen med litt kjetting mer enn oppveier den ulempen som enkelte her mener å oppleve etter mitt syn og erfaring. En daumann kommer i tillegg hvis, dersom og i fall behovet er der, og den kan man senke ned etter at man har fortøyd og roen har senket seg hvis man har denne i et eget tau.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I praksis vil jeg tro at en daumann har minimalt å si for ankerfestet dersom den fires ned langs ankertauet. Grunnen til dette er at den som regel vil havne ganske nær båtens ende av ankertauet og ganske langt unna ankerets ende. Men en daumann vil da fungere desto bedre etter trådstarters hensikt, nemlig å trekke båten litt ut og dempe ut rykk. Dersom man ønsker å øke ankerets holdekraft, burde daumannen festes så nær ankeret som mulig og det betyr at man fester den i selve ankertauet. Noen meter med kjetting vil gjøre samme nytten, men 5 meter kjetting vil ikke trekke båten noe særlig ut og dempe rykk.

La oss ta et typisk eksempel hvor man kaster ankeret på 4 meters dyp og har 20 meter ankertau ute etter å ha strammet opp så mye at man akkurat kan komme seg i land. La oss si at du ønsker at båten skal trekkes minimum 1 meter ut fra land. Da kan ikke daumannen være lenger ut på ankertauet enn 6.4 meter.

Redigert av Stradivarius (see edit history)

Har enda til gode å se problemet med at jeg har 3-4 meter kjetting på min Brucekopi sånn i praksis etter mange år.

Nei, det er greit. Men hvor mye hjelper egentlig den kjettingen deg? 3 meter kjetting synes jeg er lite, i hvert fall om det er 6mm kjetting som mange bruker. 5 meter med 10mm kjetting blir noe helt annet.

Poenget mitt er at dette greit kan erstattes med blytau og/eller dødmannslodd om man ikke har vinsj. Og det er mange som ikke har vinsj på mindre dagsturbåter.

Har 3-4 meter med ordentlig dimensjon på kjettingen og for en båt på 18 fot så holder det meget bra etter min erfaring. Alle har litt forskjellig erfaring men vil tro det kommer mye an på hva slags båt det er snakk mht størrelse, vindfang osv og det som fungerer bra for meg, ja det fungerer bra for meg uansett hvilke erfaringer og meninger andre måtte ha om det.

Daumannen jeg har er på fem kilo (blyvekt) og tauet til på ti meter hvilket gir meg mye rom for justering for å få riktig plassering av daumannen. Vinsj på min båt er helt unødvendig/bortkastet, tar bare plass og koster penger, men vinsj på båthengeren har jeg, og det er jeg glad for!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har 3-4 meter med ordentlig dimensjon på kjettingen og for en båt på 18 fot så holder det meget bra etter min erfaring. Alle har litt forskjellig erfaring men vil tro det kommer mye an på hva slags båt det er snakk mht størrelse, vindfang osv og det som fungerer bra for meg, ja det fungerer bra for meg uansett hvilke erfaringer og meninger andre måtte ha om det.

Daumannen jeg har er på fem kilo (blyvekt) og tauet til på ti meter hvilket gir meg mye rom for justering for å få riktig plassering av daumannen. Vinsj på min båt er helt unødvendig/bortkastet, tar bare plass og koster penger, men vinsj på båthengeren har jeg, og det er jeg glad for!

Har du noe sammenligningsgrunnlag på akkurat den båten? Dvs har du prøvd samme oppsett uten kjetting og sett at det fungerer bedre med kjettting?

Dersom man ønsker å øke ankerets holdekraft, burde daumannen festes så nær ankeret som mulig og det betyr at man fester den i selve ankertauet. 

Dette er feil. Daumannen sørger for at du får bedre vinkel på draget langs tauet, best effekt har det nå Daumannen henger ca midt på tauet. Som tidligere nevnt er det en stor ulempe å feste daumannen direkte på tauet, da er det mer å bale med når man setter ut og tar inn ankeret, og da ken man heller bare ha en kjettingstump. 

Dette er feil. Daumannen sørger for at du får bedre vinkel på draget langs tauet, best effekt har det nå Daumannen henger ca midt på tauet. Som tidligere nevnt er det en stor ulempe å feste daumannen direkte på tauet, da er det mer å bale med når man setter ut og tar inn ankeret, og da ken man heller bare ha en kjettingstump. 

Hvilket grunnlag har du for å hevde at jeg tar feil og at optimal plassering er ca. midt på tauet? Kan du vise til noen beregninger/argumenter som underbygger dette?

Selv tar jeg utgangspunkt i at tyngdekraften som virker på daumannen enten delvis eller i sin helhet vil bidra til å holde ankeret nede. Hvis du fester daumannen midt på ankertauet, vil en del av vekten bæres av båten. Du vil få en større vertikal kraftkomponent som trekker båten nedover og i motsatt ende vil daumannen trekkes oppover av båten. Denne kraften er uønsket dersom man ønsker å øke ankerets holdekraft ettersom den i prinsippet reduserer den resulterende kraften som skal virke nedover for å unngå at ankeret løftes opp. Hvis du isteden fester daumannen helt ute ved ankeret, vil du ikke endre den vertikale kraftkomponenten mellom båten og ankertauet og all kraften vil gå til å holde ankeret nede. Det blir i prinsippet som å øke ankervekten. Daumannen vil riktig nok stort sett ligge på bunnen, men så lenge den gjør det, betyr det at det ikke er noen fare for å løfte ankeret.

Du mangler vel en faktor i regnestykket ditt, hvor stram eller slakk ankerlinen din er?

Det samme prinsippet gjelder uansett. Jeg viser her en illustrasjon hvor en båt ligger for anker med daumann, hvor kreftene er tegnet inn. Det virker en kraft F på båten, som ankeret må motvirke. Dette gir en strekkraft F_b i ankertauet hvor horisontalkomponenten til F_b er lik F. Så kommer vi til daumannen hvor en like stor, men motsatt rettet kraft virker på daumannen. Daumannen har en masse m_d, og påvirkes av tyngdekraften. I tillegg påvirkes den av strekket i tauet mellom daumannen og ankeret. Det synes kanskje dårlig på figuren, men denne kraften kaller jeg F_a. Horisontalkomponenten til F_a er også lik F ved likevekt. Så kommer vi til ankeret som har masse m_a og påvirkes av tyngdekraften og av strekkraften i tauet F_a, som går i motstatt retning av kraften som virker på daumannen, i tillegg til en ukjent holdekraft fra havbunnen.

Jeg viser også en stiplet linje som tilnærmet viser hvor ankertauet ville vært uten daumann. Hvis vi antar at tauet har samme tetthet som sjøvann, ville det gått i en rett linje opp til båten. Kraften på ankeret ville uten daumann fått en litt større vertikalkomponent og differansen er angitt i figuren og jeg kaller den F_v. Hele poenget mitt her er at F_v alltid vil være mindre enn m_d*g (tyngdekraften som virker på daumannen). Du ser på figuren hvor kreftene er tegnet i riktig forhold til hverandre at F_v er mindre enn m_d*g (som ikke har noe med miljøpartiet de grønne å gjøre).

bilde

Ser man litt mer på figuren og tenker litt på forskjellige plasseringer av daumannen, vil mange uten videre innse at jo nærmere båten man plasserer daumannen, desto mindre vil den påvirke kreftene som virker på ankeret og i grensetilfellet hvor daumannen er festet i båtens ende av ankertauet, har den ingen ting å si. Da må det også være slik, og det stemmer med alle betraktninger gjort tidligere, at jo nærmere ankerets ende av ankertauet man plasserer daumannen, desto mer vil den påvirke kreftene som virker på ankeret.

Et annet tankeeksperiment man kan gjøre er å tenke seg at høydeforskjellen mellom båten og ankeret er neglisjerbar og at det er en kløft mellom ankeret og båten. Da blir ankertauet å regne som en bro fra ankeret til båten. Hvor må daumannen plasseres for at mest mulig vekt skal bæres av ankeret? De fleste innser umiddelbart at det må være i ankerets ende av tauet.

hadde en mistanke om at det kunne komme en liten fysikkleksjon her ..  :smiley:

Slik jeg har tenkt på det, så vil vekt nær ankeret (feks noen meter kjetting) gi bedre vinkel på tauet , som hjelper ankeret å ta tak samt øker holdekraften.     I tillegg gir det en viss fjæringseffekt.   

En daumann midt på tauet , den vil jo være ypperlig for å få enda mer fjæring , samt hjelpe til å holde båten lenger fra land.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvor må daumannen plasseres for at mest mulig vekt skal bæres av ankeret? De fleste innser umiddelbart at det må være i ankerets ende av tauet.

Du misforstår. Daumannen skal sørge for at pilhøyden (nedbøyning av tauet) blir størst mulig, slik at draget på ankeret blir så horisontalt som mulig og fjæringen blir størst mulig. Det er best når daumannen er omtrent midt på. Vekte ned ankeret er jo ikke noe poeng, da er det mye bedre å kjøpe et tyngre anker. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...