Jump to content

Morsomt prosjekt på Vestagdermuseet

joachimo

Recommended Posts

Denne helgen foregår et morsomt prosjekt på Vestagdermuseet, en Skibsplast Sportmann Junior skal støpes for første gang på mange tiår etter at formene ble hentet frem fra et støvete lager. Er min bror of far som gjør jobben, og var som å gå tilbake til barndommen i støpehallen på Evje når jeg var nedom i går :)

Man kan ta prosessen i øyesyn i Nodeviga i kristiansand, og det er også liveoverføring på nett via linken under.

http://159.81.51.196/jsv/viewer.html

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Her er noen bilder av herligheten i klassisk oldschool Skibsplast-turkis :)

bilde

Dekkt, som ble støpt i dag. "Vi kjørte på med litt ekstra herder, så gikk det greit å støpe og skille fra form på en dag...."

bilde

Skroget klart til å tas ut av støpeform.

bilde

Første nystøpte Sportsmann Junior som har kommet ut av formen siden en gang på tidlig søttitall - legg merke til gliset på gamle far i sort t-skjorte i bakgrunnen. Var nok en smule nostalgi i bildet her :)

bilde

bilde

bilde

Nå skal båten ferdigstilles og monteres i løpet av høsten og vinteren, og være klar til sjøsetting til plastbåtregattaen neste år.

Redigert av joachimo (see edit history)

Tøft og interessant prosjekt :thumbsup: Og stilig farge!

De skulle nesten ha støpt opp noen eksemplarer, de hadde sikkert fått bein å gå på :wink: Men når det gjelder godkjenning og eventuelle reklamasjoner i etterkant blir det vel fort en form for risikosport å produsere for salg.. Gjerne halvfabrikata hadde vært noe?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det hadde de nok helt sikkert, men som du sier ville de jo ikke være godkjent for salg. Denne båten skal være utstillingsbåt på museets Skibsplast-avdeling.

Var selv på og spurte om ikke de kunne støpe en til meg og :lol:

Fargen er helt fantastisk, skal få tak i fargekoden, og vurderer sterkt å bruke den på daycruiserprosjektet mitt som skal i gang igjen når vi flytter i nytt hus om 2 mnd med diger dobbel garasje som blir furtebu og båtverksted.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...