Jump to content

"pinnebolt" på store utenbordsmotorer?


Avsluttet2

Recommended Posts

Var ute en tur i dag og midt i fjorden snisset jeg en over tre meter lang 4*2 toms stokk som fløt tungt i sjøen. Stoppet opp, fikk festet en tautamp til den og slepte den med meg inn til land.

På veien inn tenkte jeg mye på hva som ville skjedd om jeg hadde truffet den i 20 knop og tenkte da på disse pinneboltene på små påhengere som brekker slik at motoren vipper opp om en kjører borti noe. Irriterte meg over at jeg ikke ble anbefalt å ha en ekstra av selgeren. Da jeg var kommet inn og fått stokken trygt på land satte jeg meg ned med instruksjonsboken for å lese mer om dette.

Det sto ikke noe om en slik bolt, er det ikke vanlig at store utenbordsmotorer har en slik pinne??

 

Tj

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke noen slik bolt på store motorer, det er en gummivulkanisering inne i propellen som skal ryke før du ødelegger giret. hvis du slår den løs må du bytte propell, men du kan kjøre til land for den spinner bare når du belaster den hardt.

 

lykke til.

Link to post
Share on other sites

hei

Er det den som knekker i proppelen du tenker på ? I så fall så er den kun vanlig på de minste motorene. Du kan jo selv tenke deg hvilke dimmensjoner den måtte bli på :crazy:

 

Treffer man en tømmerstokk i 50 knop, så ryker nok nedre delen av motoren hos meg :cryin:

Da er det kjekt med kaskoforsikring.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Disse pinneboltene er vel kun en brytepinne for propellen. Større motorer har ikke dette. Men alle utenborsmotorer og hekkaggregater har en automatisk utløser som gjør at motoren/aggregatet vippes opp desom en støter mot noe. Det skal ikke være noe som brytes av og må erstattes i slike tilfeller, hvis ikke sammenstøtet er så hard at hele unervannshuset knuses da. Men da går vel båten også?

 

EIN

Link to post
Share on other sites

..... har en automatisk utløser som gjør at motoren/aggregatet vippes opp desom en støter mot noe....

Ja, hvis de bare får tid til å reagere - det er nemlig en ganske anseelig "masse" som plutselig må "hoppe" opp. Du kan f.eks forsøke å tenke hvor hardt du måtte slå med en slegge for å få aggregatet til å vippe opp - det kan fort bli skader av denslags :headbang::headbang:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis de bare får tid til å reagere  -  det er nemlig en ganske anseelig "masse" som plutselig må "hoppe" opp. Du kan f.eks forsøke å tenke hvor hardt du måtte slå med en slegge for å få aggregatet til å vippe opp  -  det kan fort bli skader av denslags  :headbang:  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Riktig, kjørte på grunn her for noen år siden , og fikk skade i akterspeilet når motoren spratt opp, mye masse som skal stoppe i øvre stilling også....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Så en skade på et drev som var oppstått etter kontakt med undervannskjær på en større båt(ca30 fot) i full fart.

Girhuset var knust , propell akslingen var slitt rett ut av girhuset.. :eek: .

Aggregatet var slitt rett av festet til drevet.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Disse pinneboltene er vel kun en brytepinne for propellen. Større motorer har ikke dette. Men alle utenborsmotorer og hekkaggregater har en automatisk utløser som gjør at motoren/aggregatet vippes opp desom en støter mot noe. Det skal ikke være noe som brytes av og må erstattes i slike tilfeller, hvis ikke sammenstøtet er så hard at hele unervannshuset knuses da.

EIN

<{POST_SNAPBACK}>

Det er noe som skal "brytes" hvis propellen kommer bort i noe. Black Pearl nevnte det, nemlig en gummivulkanisering.

 

Men det er riktig som du sier at drevet/ utenbordsmotoren vipper opp.

Link to post
Share on other sites

..... Men alle utenborsmotorer og hekkaggregater har en automatisk utløser som gjør at motoren/aggregatet vippes opp desom en støter mot noe. Det skal ikke være noe som brytes av og må erstattes i slike tilfeller...........

 

EIN

<{POST_SNAPBACK}>

Har testet dette da jeg kjørte på en europalle i 25 knop :eek: (båt på 16 fot med 70 hk påhengs) uten anntydning til skade verken på båt eller motor :cheers:..........men hjerterytmen min var vel ikke helt normal før oppunder jul :lol:

 

Merk.motoren hadde ikke powertrim.

 

Mvh sveno

Redigert av sveno (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...