Jump to content

Båt kantret pga hekksjø


jotto

Recommended Posts

En 20-fots skjærgådsjeep kantret i helgen utenfor Villa Malla i Oslofjorden: http://drm24.no/nyheter/bat-kantret-ved-villa-malla-1662518. 

 

Ifølge artikkelen skjedde dette som følge av hekksjø fra en annen båt. Er det noen som vet noe om hva som egentlig har skjedd? Hva slags båt er som kantret, og hva slags båt lagde hekksjøen?

 

Det skal jo litt til for å velte en 20-foter. Er det danskebåten som har gått forbi, eller er det en hekksjøgeneral som har dundret forbi med Princessen sin? Det er uansett litt bekymringsverdig at en båt kan velte sånn uten videre fordi noen kjører forbi. Det er jo litt verre enn å søle ut kaffekoppen.

Link to post

Båten som passerte må ha gjort det nærmest på kloss hold i så fall. Og de om bord i den kantrede båten enten ikke forstått hva som ville komme eller ikke ha rukket å snu baugen opp mot bølgene. Da kan det vel fort bli stygt.

 

Tviler på at bølger fra danskebåtene kunne ha gjort dette, de er gjerne langsomme og med stor avstand, ikke høye og krappe, mer som dønninger.

 

Var ute for et par hekksjøgeneraler på vei ut fra Fredrikstad i går, de kjørte sammen og i stor fart tett opptil meg. Fikk sjøsprøyt i ansiktet da jeg snudde baugen opp mot bølgene som kom.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post

Det forundrer meg at det fremdeles er såpass mange stressede mannfolk i 40/50/60 årene med +30 fots båt som tror det greit å innhente en båt med 10 meters avstand når man ligger i pløyefart eller mer. Spesielt når det er åpne områder hvor man bare kan legge om kursen litt noen minutter før og heller passere med noen hundre meters avstand. Er det dieselprisen som begynner å bli såpass høy at man er redd for å kjøre noen meter ekstra?.

Link to post

Det forundrer meg at det fremdeles er såpass mange stressede mannfolk i 40/50/60 årene med +30 fots båt som tror det greit å innhente en båt med 10 meters avstand når man ligger i pløyefart eller mer. Spesielt når det er åpne områder hvor man bare kan legge om kursen litt noen minutter før og heller passere med noen hundre meters avstand. Er det dieselprisen som begynner å bli såpass høy at man er redd for å kjøre noen meter ekstra?.

Nå må dere snart slutte å gnage om dette fjaset om folk med store båter som lager sjø. Se også heller litt på små saktegående båter som vingler hit og dit i fem knop uten å snu seg i løpet av en hel sommer.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
Guest Avmønstret#

 

 

Det skal jo litt til for å velte en 20-foter. Er det danskebåten som har gått forbi, eller er det en hekksjøgeneral som har dundret forbi med Princessen sin? Det er uansett litt bekymringsverdig at en båt kan velte sånn uten videre fordi noen kjører forbi. Det er jo litt verre enn å søle ut kaffekoppen.

 

Ikke vet jeg men tror den dag i dag at jeg holdt på å velte med vår Sandvik 28 på vei ut fra Stavern for noen år tilbake da en konvoi med svensker, i like båter, dro opp i plan samtidig akkurat da de passerte oss. Rakk ikke å gå med baugen opp før jeg skjønte hva som skjedde. 

 

Hele båten ble kasta sideveis og jeg kunne kjenne at vi "skled på kjølen" sideveis fordi vi krenga så mye. Det var ikke ikke langt fra at vi fikk sjø over ripa på le siden. Hadde "ripa hekta" i sjøen og vannet fosset inn så hadde vi gått rundt. 

------

 

Er gammel seiler selv så krenging er i utgangspunktet bare gøy, men det var på grensa. Er sikker på at en båt med litt dårligere skrogegenskaper og like dårlig båtfører (som meg) fint kunne velta.

 

Sandviken hadde seilrigg og ekstra ballast i kjølen, pluss at den var brei som ei ku. Var antagelig det som redda oss den dagen. 

--------

 

Hekkbølger er ikke "bare noe dritt", det kan også være direkte farlig. 

Link to post

Nå må dere snart slutte å gnage om dette fjaset om folk med store båter som lager sjø. Se også heller litt på små saktegående båter som vingler hit og dit i fem knop uten å snu seg i løpet av en hel sommer.

Hvorfor skal man snu seg som en huggern høne? Innhentende fartøy har fortsatt vikeplikt.

 

Ja, det er tillatt å holde et oppsyn med trafikken rundt seg - men innhentende hekksjøgeneraler, enten de er hel- eller halvplanende, str. M eller XXL, må vitterlig forholde seg til de plikter de har. Høy hastighet, stor båt, stor hekksjø - det følger ansvar med slikt. Få ting gjør meg lykkeligere enn å bli innhentet av noe stort med fagre linjer, som også har vett til å stryke forbi på fornuftig avstand.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post

Slike emner er jo hett tema ofte. Må bare si at på seg selv kjenner man andre... ;)

 

Vi har en 35 foter med v-bunn og drev. Unntatt marsjfart er det helt naturlig å ligge i rundt 4-6 knop i kosefart og soner med hastighetsbegrensning. Det som forundrer meg veldig er flertallet av seilere som går for motor med full pupp, 7-8 knop og innhenter oss med noen meter imellom. De lager leden trang og viser sjeldent hensyn. 

Halvplanere som er typ vår størrelse og mindre enn vår gjør det samme, koser seg mens de viser hvor mye sjø de klarer å lage. Kjempefornøyde over å ha klart den bragden å kjøre forbi selv om det tok ti minutter...

Den typiske Princess vi møter lager mindre sjø...og ja, møter mange.

 

Poenget er igjen at det er bare helt tøysete og sette folk i bås. Vi møter hyggelige og flinke folk i alle slags båter, men også de som ikke skjønner mer enn nesa si rekker...

Jeg må følge med bakover også, være våken, lage plass på lik linje med andre og lese situasjoner. Nei, noen er sikkert like flinke til å kjøre bil som båt og det er vel de vi møter som omtales ;)

 

 

Link to post

Merkelig hendelse. Har sett mange båter fortøye på utsiden av bølgete brygger. Da kan båtene gnisse seg fast i bryggekanten og sprette opp igjen. Men har aldri sett de kantre, kanskje dette som har skjedd?

Store bølger er noe dritt, men man fortøyer ved hekksjøens E18 på Villa Malla.

 

Man skal ta hensyn med sin hekksjø, men man skal også fortøye etter forholdene. Begge deler er det trolig akkurat like mange (økende antall) folk i båt som ikke kan.

 

Jeg skal ikke selv kalle meg båtfolk eller folk i båt, men jeg er personlig veldig nøye med fortøyning og å forsøke unngå skader/riper. I tillegg kan man bruke hodet i forhold til å fortøye der det bølger minst.

 

Tipper det har vært fullt på bryggen og man må fortøye på utsiden. Og rundt slike steder kan halvplanere og slike komme ut av en innersving fra Svelvik eller Holmestrand. Hekkbølger kan dermed samle seg opp og bli langt større enn de først er når de treffer land (båt/havneanlegg).

 

Dette med å holde til høyre på sjøen har sklidd helt ut føler jeg. Helt "kaos".

Da jeg kjørte gjennom middagsbukten på lørdag kjørte jeg i 3-4 knop. Bak meg kom en tresnekke som var mektig irritert over at jeg kjørte for sakte og ikke slapp han forbi. Han gasset opp i sin toppfart for å passere meg med 5 cm klaring og ristet på hodet... Han lagde jo en del sjø der han gravde seg ned...

 

Små joller kan vel kjøre saktere enn planefart i sund og havner, seilbåter og saktegående snekker kan vel kjøre saktere enn toppfart (6-8 knop) i 5 knopsoner?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Noen som egentlig vet hva som skjedde ved Villa Malla???????

 

Ser for meg to mulige senarier, det som ikke er nevnt er om den forulykkede båten holdt høy hastighet når ulykken skjedde.

Er det det som skjedde? En båtfører som feilvurderte eller var uoppmerksom og traff bølgene i alt for høy hastighet?

 

Igjen, før man dømer og fordømmer noen.

Er det noen som var ved Villa Malla og så hva som skjedde eller kjenner noen som så det?

 

:confused:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

plagsom hekksjø fra seilbåter? ja nå er sommerferien her skjønner jeg. jeg skal utpå i morgen ettermiddag, så det er bare å sikre lasten!

 

hehe, var vel ikke hekksjøen , heller at de absolutt måtte forbi i et trangt sund

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

En seilbåt i 8 knop har avgjort mer hekksjø enn jeg vil avgi, selv om det er mikroskopisk i forhold til hekksjøgeneralene. i 6,5 knop er det derimot omtrent like mye hekksjø som fra en kajakk, så ikke alltid jeg reduserer farten mer enn det hvis det er lite båter ute. Å presse seg forbi andre har jeg ikke sansen for uansett.

Link to post

Jeg kjørte oppover Bunnefjorden i rundt 20 knop i helgen. En cabincruiser på rundt 40 fot tok meg igjen og lå bak meg et stykke. Dekket var fullt av damer.

 

Da vi rundet Nesodden, bestemte han seg for å gå forbi. La seg i en bue på styrbord side på GOD avstand fra meg og suste forbi. Null problem.

 

Hvis kapteinen leser dette: kudos, det var et eksempel til etterfølgelse! Håper damene ombord var fine og at de ble imponert over godt sjømannskap ;-)

Link to post

Ser vi skriver litt om hekksjø her.

Vel jeg er som sagt helt fersk på sjøen.

Men dette irriterte meg nå på lørdag.

Jeg og et vennepar lå med dregg på en holme.

Motsatt side av leia var det flere brygger med båter på.

Tipper at 90% ikke tok hensyn til dette.

Flere kom med baugen høyt i lufta som stolte haner.

 

Den største båten, ombygd fiske skøyte var den som laget minst bølger. Han kjørte ikke no saktere enn andre men han lå iallefall flatt.

Tenkte jo på om dreggen skulle løsne flere ganger.

 

For meg virker det som det er normalt å ikke ta så hensyn på sjøen. Iallefall etter hva jeg har erfart så langt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...