jotto Startet 26.Juni.2016 Del på Facebook Startet 26.Juni.2016 En 20-fots skjærgådsjeep kantret i helgen utenfor Villa Malla i Oslofjorden: http://drm24.no/nyheter/bat-kantret-ved-villa-malla-1662518. Ifølge artikkelen skjedde dette som følge av hekksjø fra en annen båt. Er det noen som vet noe om hva som egentlig har skjedd? Hva slags båt er som kantret, og hva slags båt lagde hekksjøen? Det skal jo litt til for å velte en 20-foter. Er det danskebåten som har gått forbi, eller er det en hekksjøgeneral som har dundret forbi med Princessen sin? Det er uansett litt bekymringsverdig at en båt kan velte sånn uten videre fordi noen kjører forbi. Det er jo litt verre enn å søle ut kaffekoppen. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 (redigert) Båten som passerte må ha gjort det nærmest på kloss hold i så fall. Og de om bord i den kantrede båten enten ikke forstått hva som ville komme eller ikke ha rukket å snu baugen opp mot bølgene. Da kan det vel fort bli stygt. Tviler på at bølger fra danskebåtene kunne ha gjort dette, de er gjerne langsomme og med stor avstand, ikke høye og krappe, mer som dønninger. Var ute for et par hekksjøgeneraler på vei ut fra Fredrikstad i går, de kjørte sammen og i stor fart tett opptil meg. Fikk sjøsprøyt i ansiktet da jeg snudde baugen opp mot bølgene som kom. Redigert 26.Juni.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Faxen Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Det kryr av folk i båt overalt, men heldigvis er de ikke alt for mange. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
StåleK Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Det forundrer meg at det fremdeles er såpass mange stressede mannfolk i 40/50/60 årene med +30 fots båt som tror det greit å innhente en båt med 10 meters avstand når man ligger i pløyefart eller mer. Spesielt når det er åpne områder hvor man bare kan legge om kursen litt noen minutter før og heller passere med noen hundre meters avstand. Er det dieselprisen som begynner å bli såpass høy at man er redd for å kjøre noen meter ekstra?. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 http://touch.dt.no/nyhet/hurum/politi/bat-kantret-ved-villa-malla/s/5-57-384382 Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fru Jacobsen Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Det forundrer meg at det fremdeles er såpass mange stressede mannfolk i 40/50/60 årene med +30 fots båt som tror det greit å innhente en båt med 10 meters avstand når man ligger i pløyefart eller mer. Spesielt når det er åpne områder hvor man bare kan legge om kursen litt noen minutter før og heller passere med noen hundre meters avstand. Er det dieselprisen som begynner å bli såpass høy at man er redd for å kjøre noen meter ekstra?.Nå må dere snart slutte å gnage om dette fjaset om folk med store båter som lager sjø. Se også heller litt på små saktegående båter som vingler hit og dit i fem knop uten å snu seg i løpet av en hel sommer. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
pacuare Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Jeg håper båten som forårsaket dette får regningen. Det går an å vise hensyn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Før vi feller dommen så kanskje det kunne være på sin plass å få frem noen fakta i saken? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
mgjell Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Det må vel være noen vitner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Nå må dere snart slutte å gnage om dette fjaset om folk med store båter som lager sjø. Se også heller litt på små saktegående båter som vingler hit og dit i fem knop uten å snu seg i løpet av en hel sommer. ja de er så irriterende å få i sjøvannsfilteret! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Det skal jo litt til for å velte en 20-foter. Er det danskebåten som har gått forbi, eller er det en hekksjøgeneral som har dundret forbi med Princessen sin? Det er uansett litt bekymringsverdig at en båt kan velte sånn uten videre fordi noen kjører forbi. Det er jo litt verre enn å søle ut kaffekoppen. Ikke vet jeg men tror den dag i dag at jeg holdt på å velte med vår Sandvik 28 på vei ut fra Stavern for noen år tilbake da en konvoi med svensker, i like båter, dro opp i plan samtidig akkurat da de passerte oss. Rakk ikke å gå med baugen opp før jeg skjønte hva som skjedde. Hele båten ble kasta sideveis og jeg kunne kjenne at vi "skled på kjølen" sideveis fordi vi krenga så mye. Det var ikke ikke langt fra at vi fikk sjø over ripa på le siden. Hadde "ripa hekta" i sjøen og vannet fosset inn så hadde vi gått rundt. ------ Er gammel seiler selv så krenging er i utgangspunktet bare gøy, men det var på grensa. Er sikker på at en båt med litt dårligere skrogegenskaper og like dårlig båtfører (som meg) fint kunne velta. Sandviken hadde seilrigg og ekstra ballast i kjølen, pluss at den var brei som ei ku. Var antagelig det som redda oss den dagen. -------- Hekkbølger er ikke "bare noe dritt", det kan også være direkte farlig. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 26.Juni.2016 Del på Facebook Svart 26.Juni.2016 Nå må dere snart slutte å gnage om dette fjaset om folk med store båter som lager sjø. Se også heller litt på små saktegående båter som vingler hit og dit i fem knop uten å snu seg i løpet av en hel sommer. Hvorfor skal man snu seg som en huggern høne? Innhentende fartøy har fortsatt vikeplikt. Ja, det er tillatt å holde et oppsyn med trafikken rundt seg - men innhentende hekksjøgeneraler, enten de er hel- eller halvplanende, str. M eller XXL, må vitterlig forholde seg til de plikter de har. Høy hastighet, stor båt, stor hekksjø - det følger ansvar med slikt. Få ting gjør meg lykkeligere enn å bli innhentet av noe stort med fagre linjer, som også har vett til å stryke forbi på fornuftig avstand. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Jangul Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 På søndag var det ekstremt mange hekksjøgeneraler som dere kaller det Hva er det med folk?Går ann å se bak seg og ta litt hensyn!! Bra det gikk bra med de på Villa Malla!! Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Slike emner er jo hett tema ofte. Må bare si at på seg selv kjenner man andre... ;) Vi har en 35 foter med v-bunn og drev. Unntatt marsjfart er det helt naturlig å ligge i rundt 4-6 knop i kosefart og soner med hastighetsbegrensning. Det som forundrer meg veldig er flertallet av seilere som går for motor med full pupp, 7-8 knop og innhenter oss med noen meter imellom. De lager leden trang og viser sjeldent hensyn. Halvplanere som er typ vår størrelse og mindre enn vår gjør det samme, koser seg mens de viser hvor mye sjø de klarer å lage. Kjempefornøyde over å ha klart den bragden å kjøre forbi selv om det tok ti minutter... Den typiske Princess vi møter lager mindre sjø...og ja, møter mange. Poenget er igjen at det er bare helt tøysete og sette folk i bås. Vi møter hyggelige og flinke folk i alle slags båter, men også de som ikke skjønner mer enn nesa si rekker... Jeg må følge med bakover også, være våken, lage plass på lik linje med andre og lese situasjoner. Nei, noen er sikkert like flinke til å kjøre bil som båt og det er vel de vi møter som omtales ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Ihht sjøveisreglene skal man holde styrbord side av en trang led. Hadde alle gjort det hadde trafikkbildet blitt betydelig mer oversiktlig tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 (redigert) Merkelig hendelse. Har sett mange båter fortøye på utsiden av bølgete brygger. Da kan båtene gnisse seg fast i bryggekanten og sprette opp igjen. Men har aldri sett de kantre, kanskje dette som har skjedd? Store bølger er noe dritt, men man fortøyer ved hekksjøens E18 på Villa Malla. Man skal ta hensyn med sin hekksjø, men man skal også fortøye etter forholdene. Begge deler er det trolig akkurat like mange (økende antall) folk i båt som ikke kan. Jeg skal ikke selv kalle meg båtfolk eller folk i båt, men jeg er personlig veldig nøye med fortøyning og å forsøke unngå skader/riper. I tillegg kan man bruke hodet i forhold til å fortøye der det bølger minst. Tipper det har vært fullt på bryggen og man må fortøye på utsiden. Og rundt slike steder kan halvplanere og slike komme ut av en innersving fra Svelvik eller Holmestrand. Hekkbølger kan dermed samle seg opp og bli langt større enn de først er når de treffer land (båt/havneanlegg). Dette med å holde til høyre på sjøen har sklidd helt ut føler jeg. Helt "kaos". Da jeg kjørte gjennom middagsbukten på lørdag kjørte jeg i 3-4 knop. Bak meg kom en tresnekke som var mektig irritert over at jeg kjørte for sakte og ikke slapp han forbi. Han gasset opp i sin toppfart for å passere meg med 5 cm klaring og ristet på hodet... Han lagde jo en del sjø der han gravde seg ned... Små joller kan vel kjøre saktere enn planefart i sund og havner, seilbåter og saktegående snekker kan vel kjøre saktere enn toppfart (6-8 knop) i 5 knopsoner? Redigert 27.Juni.2016 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 plagsom hekksjø fra seilbåter? ja nå er sommerferien her skjønner jeg. jeg skal utpå i morgen ettermiddag, så det er bare å sikre lasten! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 (redigert) Noen som egentlig vet hva som skjedde ved Villa Malla??????? Ser for meg to mulige senarier, det som ikke er nevnt er om den forulykkede båten holdt høy hastighet når ulykken skjedde. Er det det som skjedde? En båtfører som feilvurderte eller var uoppmerksom og traff bølgene i alt for høy hastighet? Igjen, før man dømer og fordømmer noen. Er det noen som var ved Villa Malla og så hva som skjedde eller kjenner noen som så det? Redigert 27.Juni.2016 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TB22 Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Krysse raunefjorden i kajakk er med livet som innsats. Padler med fyllt dykkerutstyr Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
ivar Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 plagsom hekksjø fra seilbåter? ja nå er sommerferien her skjønner jeg. jeg skal utpå i morgen ettermiddag, så det er bare å sikre lasten! hehe, var vel ikke hekksjøen , heller at de absolutt måtte forbi i et trangt sund Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pacuare Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 En seilbåt i 8 knop har avgjort mer hekksjø enn jeg vil avgi, selv om det er mikroskopisk i forhold til hekksjøgeneralene. i 6,5 knop er det derimot omtrent like mye hekksjø som fra en kajakk, så ikke alltid jeg reduserer farten mer enn det hvis det er lite båter ute. Å presse seg forbi andre har jeg ikke sansen for uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Huff, de fæle seilbåtene. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 27.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Jeg kjørte oppover Bunnefjorden i rundt 20 knop i helgen. En cabincruiser på rundt 40 fot tok meg igjen og lå bak meg et stykke. Dekket var fullt av damer. Da vi rundet Nesodden, bestemte han seg for å gå forbi. La seg i en bue på styrbord side på GOD avstand fra meg og suste forbi. Null problem. Hvis kapteinen leser dette: kudos, det var et eksempel til etterfølgelse! Håper damene ombord var fine og at de ble imponert over godt sjømannskap ;-) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 hehe, var vel ikke hekksjøen , heller at de absolutt måtte forbi i et trangt sund mja, strengt tatt ... Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 27.Juni.2016 Del på Facebook Svart 27.Juni.2016 Ser vi skriver litt om hekksjø her. Vel jeg er som sagt helt fersk på sjøen. Men dette irriterte meg nå på lørdag. Jeg og et vennepar lå med dregg på en holme. Motsatt side av leia var det flere brygger med båter på. Tipper at 90% ikke tok hensyn til dette. Flere kom med baugen høyt i lufta som stolte haner. Den største båten, ombygd fiske skøyte var den som laget minst bølger. Han kjørte ikke no saktere enn andre men han lå iallefall flatt. Tenkte jo på om dreggen skulle løsne flere ganger. For meg virker det som det er normalt å ikke ta så hensyn på sjøen. Iallefall etter hva jeg har erfart så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.