Jump to content

Båt kantret pga hekksjø

jotto

Recommended Posts

Losbåten vi har her i Tromsø lager verre hekksjø enn de gamle torpedobåtene jeg husker fra jeg var barn. Bølgene den skaper er utrolig høye for en såpass liten båt, men samtidig har de tilnærmet vertikal stigning og kommer veldig tett. Jeg er meget observant når jeg møter losbåten og vender som regel baugen 90 grade på bølgene. Ser at de pleier å slakke litt av når de møter mindre båter, men jeg syntes det hjelper lite.

Men, så er det ikke alltid mulig å vende baugen mot bølger, det kan være trange sund eller annen båttrafikk som man må ta hensyn til...

underlige greier. Kan det være at båten har blitt presset opp på brygga av første bølge, og at en senere bølge har slått over akterspeilet og fylt den i en fei?. 

Spørs om det ikke har skjedd lengre utpå og at båten er tauet inn. Det er ikke noe vann på brygga. Hvis to fjordploger kjører ved siden av hverandre på en viss avstand og bølgene møtes på ret tid og sted kan nok saker og ting skje - som et eksempel.

Skipstrafikken får vel alltid beskjed om gå med redusert fart i dette området (Havorshavn?) så det spørs om det ikke er noen av bruspulvergutta som har stelt i stand dette.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Merkelig hendelse. Har sett mange båter fortøye på utsiden av bølgete brygger. Da kan båtene gnisse seg fast i bryggekanten og sprette opp igjen. Men har aldri sett de kantre, kanskje dette som har skjedd?

Store bølger er noe dritt, men man fortøyer ved hekksjøens E18 på Villa Malla.

Man skal ta hensyn med sin hekksjø, men man skal også fortøye etter forholdene. Begge deler er det trolig akkurat like mange (økende antall) folk i båt som ikke kan.

Jeg skal ikke selv kalle meg båtfolk eller folk i båt, men jeg er personlig veldig nøye med fortøyning og å forsøke unngå skader/riper. I tillegg kan man bruke hodet i forhold til å fortøye der det bølger minst.

Tipper det har vært fullt på bryggen og man må fortøye på utsiden. Og rundt slike steder kan halvplanere og slike komme ut av en innersving fra Svelvik eller Holmestrand. Hekkbølger kan dermed samle seg opp og bli langt større enn de først er når de treffer land (båt/havneanlegg).

Dette med å holde til høyre på sjøen har sklidd helt ut føler jeg. Helt "kaos".

Da jeg kjørte gjennom middagsbukten på lørdag kjørte jeg i 3-4 knop. Bak meg kom en tresnekke som var mektig irritert over at jeg kjørte for sakte og ikke slapp han forbi. Han gasset opp i sin toppfart for å passere meg med 5 cm klaring og ristet på hodet... Han lagde jo en del sjø der han gravde seg ned...

Små joller kan vel kjøre saktere enn planefart i sund og havner, seilbåter og saktegående snekker kan vel kjøre saktere enn toppfart (6-8 knop) i 5 knopsoner?

Det er ingen informasjon som tyder på at den forulykkede båten var fortøyd.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...