Jump to content

Tau i retur til kryssholt

moleps

Recommended Posts

Bilde?

Forøvrig bruker jeg nå kun tauet i retur ved spesielle anledninger.. -slik som at jeg MÅ være ombord når jeg skal forlate brygga alene og fralandsvind..

Kjøre på spring etc, eller når det er tau jeg må kunne løsne hurtig.

Tau i retur gir større slitasje samt at det eliminere all effekt av rykkdemper.

Redigert av Eureka (see edit history)

Tau i retur med rykkdemper er ikke lurt. Måtte redde en studenthybel her på julaften. Eier hadde reist hjem på juleferie, og hadde fortøyd etter alle kunstens regel, trodde han. Resultatet var at båten slet fortøyiningen i baugen, og dermed var det bare landstrømkabelen og springet akterover som holdt den inne. Samt at den lå å gnagde i brygga akter.

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Jeg legger nesten alltid tauet i retur, men bruker ikke rykkdempere. Har jeg behov for demping så henger jeg på et lodd.

Et tips for å spare plass på pullerten er å legge løkka bare på den ene siden, og legge tauet fra retur på den andre siden. Kan se om jeg får tatt et bilde når jeg kommer i båten.

Høres ut som et skifte til større kryssholt kan være løsningen (med mindre tauene et overdimmensjonerte). Ser også på splitter nye båter tilfeller der produsenten har brukt alt for små (og svake) kryssholt, selv på større båter. Kommer du til fra undersiden er det ikke verdens største jobb å skifte til noen mer egnede kryssholt.

Selv tar jeg kun tauet i retur hvis oppholdet er kortvarig eller jeg skal bruke springet i forbindelse med å få ut rau eller baug under avgang. Ellers er det greiere å fortøye med enkle tau og rykkdempere hvis overnatting. Vet noen synes tauet på kaien er stygt og i veien, men med å kveile det fint opp og legge det over pulleren er det ute av veien og det ser ryddig og greit ut.

bilde

Hvis du drar tauet gjennom en øyebolt på land og tilbake har du andre halvdelen av kryssholdtet ledig :thumbsup:

En av grunnene til at vi alltid fortøyer på den måten er at vi slipper oss en meter ut fra land på natta. Da er det veldig greit å ha begge tamper om bord. Dersom det dreier til pålandsvind og blåser opp mens vi sover har vi litt mer klaring for å dunke i land. Det er ikke få ganger det har vært sirkus i uthavnene når vinden helt uventet har kommet fra en annen kant og med en annen styrke enn da de fleste tok kvelden :sweat:

Det lar seg selvsagt også gjøre å legge fast tampen i land, og regulere lengden på tauet fra båten, men det er jo veldig greit når man skal gå å bare slippe begge tamper og bakke ut mens tauene smidig sklir ut gjennom øyebolter i fjellet.

Redigert av Komodo (see edit history)
  • 3 uker senere...

Det var lurt Komodo. Skal ha stoore kryssholt i min neste båt...

de blir aldri store nok, egentlig ... :-/

ang rykkdempetre og retur, stapper ofte en fender imellom "tur"- og "retur"-lina, og lar denne dempe rykking. er nok ikke like effektivt som dedikert rykkdemper, men så slipper jeg også å "kludre" til tauverket med slikt.

Ser mange bruker rykkdempere for å unngå nappingen i fortøyningstauet. Som nevnt i innlegg 7 foretrekker jeg å henge et lodd midt på fortøyningstauet. Da unngår eliminerer man rykkingen før den oppstår istedenfor å dempe den :wink:  Og det blir mye mer behagelig å være om bord :yesnod:

Hyssing  :giggle:  :giggle:

En modern flätad förtöjningstamp t.ex Dockline i retur ombord ger dubbla längden att sträckas på vilket ger en behagligare känsla i båten. Med ryckdämpare blir det ännu bättre.

Under en natt sliter du inte av en kvalitetstamp och i nästa hamn skall det mycket till för att du får samma cm av tampen på samma plats och fortsätter slitaget...

Har alltid tampen i retur ombord för att enkelt kasta loss och justera avståndet till bryggan/land under natten och majoriteten av alla jag ser i hamnarna gör samma sak - har aldrig upplevt att det orsakat problem.

Förtöjer du vid din brygga hemma och skall ha båten liggandes en längre period - ja då använder du en tamp med kaus och schackel i bryggan och en part ombord och med ryckdämpare, inget annat.  :thumbsup:

Redigert av Streiff (see edit history)

ISO 15084 Small craft - Anchoring, mooring and towing - Strong points stiller krav til hvor stor kraft et kryssholt skal kunne tåle (og det er ikke lite!). Tror nok mange båter ikke greier det kravet. Dessuten er det et krav at tauet ikke skal tåle mer enn festepunktet, altså at tauet skal ryke før festet ibåten. Det er altså ikke "lov" å ha for solide tau. Her svikter det nok hos mange. Skulle gjerne vite hvor mange kryssholter som ikke blir revet løs før du greier å ryke tauet med rå makt.

Jeg synes dette blir vel teoretisk. Det viktigste er vel at både tau og festepunkter kan tåle den maksimale kraft  som kan opptre under normale og unormale omstendigheter. Men det kan kanskje være riktig å gå ned med taudiameteren noen ganger når kryssholtet blir i minste laget. Jeg vet om en del kryssholter som har løsnet, men jeg har hittil ikke sett noen ha fått revet av tauet, når en ser bort fra slittasje.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...