moleps Startet 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2016 Sliter litt med å få tilstrekkelig 'plass' på kryssholtet når jeg først setter fast et pålestikk på kryssholtet for deretter å loope rundt i land og tilslutt belegge kryssholtet på vanlig måte. Er tauet for tykt, kryssholtet for lite/grunt eller gjøres dette på en annen måte? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 (redigert) Bruk tau med ferdig løkke i den ene enden. Da kan du tre over løkka, sende tauet ut av båten og tilbake igjen, og låse med tampen. Alternativt knytter du en løkke og gjør resten som ovenfor. Redigert 26.Juni.2016 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
moleps Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Men jeg trer over løkka fra pålestikket så jeg tror ikke det er forklaringen. Låser man tampen på annen måte enn med en åtte-talls 'knute'? Det blir ihvertfall veldig trangt på kryssholtet vårt når jeg gjør det slik... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Da høres det ut til at kryssholtet er for lite (eller tauene for tykke). Hva slags båt er dette? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Eureka Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 (redigert) Bilde? Forøvrig bruker jeg nå kun tauet i retur ved spesielle anledninger.. -slik som at jeg MÅ være ombord når jeg skal forlate brygga alene og fralandsvind.. Kjøre på spring etc, eller når det er tau jeg må kunne løsne hurtig. Tau i retur gir større slitasje samt at det eliminere all effekt av rykkdemper. Redigert 26.Juni.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Tau i retur med rykkdemper er ikke lurt. Måtte redde en studenthybel her på julaften. Eier hadde reist hjem på juleferie, og hadde fortøyd etter alle kunstens regel, trodde han. Resultatet var at båten slet fortøyiningen i baugen, og dermed var det bare landstrømkabelen og springet akterover som holdt den inne. Samt at den lå å gnagde i brygga akter. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Jeg legger nesten alltid tauet i retur, men bruker ikke rykkdempere. Har jeg behov for demping så henger jeg på et lodd. Et tips for å spare plass på pullerten er å legge løkka bare på den ene siden, og legge tauet fra retur på den andre siden. Kan se om jeg får tatt et bilde når jeg kommer i båten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pacuare Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Jeg er ikke glad i å ha tau i retur til båten. Bruker mye heller enkelttau med rykkdemper. spesielt hvis det er mulighet for vind eller sjø. Ti trådstarter, tipper for små kryssholdt. Sitér dette innlegget Link to post
moleps Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Båten er gammel og av ukjent merke. Omlag 5.5m, men altså, etter alt å dømme, med noe små kryssholt. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Tau i retur eller ikke. Når jeg gjør fast i en fortøyningsring eller -pinne legger jeg ALLTID to runder før jeg enten fører det tilbake til båten, lager pålestikk eller dobbelt halvstikk om egen tamp. Det eliminerer all gnaging. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Høres ut som et skifte til større kryssholt kan være løsningen (med mindre tauene et overdimmensjonerte). Ser også på splitter nye båter tilfeller der produsenten har brukt alt for små (og svake) kryssholt, selv på større båter. Kommer du til fra undersiden er det ikke verdens største jobb å skifte til noen mer egnede kryssholt. Selv tar jeg kun tauet i retur hvis oppholdet er kortvarig eller jeg skal bruke springet i forbindelse med å få ut rau eller baug under avgang. Ellers er det greiere å fortøye med enkle tau og rykkdempere hvis overnatting. Vet noen synes tauet på kaien er stygt og i veien, men med å kveile det fint opp og legge det over pulleren er det ute av veien og det ser ryddig og greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 (redigert) Hvis du drar tauet gjennom en øyebolt på land og tilbake har du andre halvdelen av kryssholdtet ledig En av grunnene til at vi alltid fortøyer på den måten er at vi slipper oss en meter ut fra land på natta. Da er det veldig greit å ha begge tamper om bord. Dersom det dreier til pålandsvind og blåser opp mens vi sover har vi litt mer klaring for å dunke i land. Det er ikke få ganger det har vært sirkus i uthavnene når vinden helt uventet har kommet fra en annen kant og med en annen styrke enn da de fleste tok kvelden Det lar seg selvsagt også gjøre å legge fast tampen i land, og regulere lengden på tauet fra båten, men det er jo veldig greit når man skal gå å bare slippe begge tamper og bakke ut mens tauene smidig sklir ut gjennom øyebolter i fjellet. Redigert 26.Juni.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
moleps Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Det var lurt Komodo. Skal ha stoore kryssholt i min neste båt... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Det var lurt Komodo. Skal ha stoore kryssholt i min neste båt... de blir aldri store nok, egentlig ... :-/ ang rykkdempetre og retur, stapper ofte en fender imellom "tur"- og "retur"-lina, og lar denne dempe rykking. er nok ikke like effektivt som dedikert rykkdemper, men så slipper jeg også å "kludre" til tauverket med slikt. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Tau i retur med rykkdemper er ikke lurt. Hmmm... Hva er galt med det? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Hmmm... Hva er galt med det? Rykkdemperen vil gjøre at den ene av de to retningene vil strekke seg ved belastning, og da vil tauet gli frem og tilbake gjennom/rundt ring/bolt/øye og forårsake filing og økt slitasje på tauet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
klk Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Rykk i fortøyninger betyr som regel; for korte tamper. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Rykkdemperen vil gjøre at den ene av de to retningene vil strekke seg ved belastning, og da vil tauet gli frem og tilbake gjennom/rundt ring/bolt/øye og forårsake filing og økt slitasje på tauet.Ok. Så mine relativt få netter i løpet av sesongen medfører ingen umiddelbar fare for røket tau ? Kk Redigert 16.Juli.2016 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Det spørs på tauet - hvis du bruker hyssing som fortøyningstau vil denne kunne slites ut i løpet av få minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ser mange bruker rykkdempere for å unngå nappingen i fortøyningstauet. Som nevnt i innlegg 7 foretrekker jeg å henge et lodd midt på fortøyningstauet. Da unngår eliminerer man rykkingen før den oppstår istedenfor å dempe den Og det blir mye mer behagelig å være om bord Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Streiff Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Hyssing En modern flätad förtöjningstamp t.ex Dockline i retur ombord ger dubbla längden att sträckas på vilket ger en behagligare känsla i båten. Med ryckdämpare blir det ännu bättre. Under en natt sliter du inte av en kvalitetstamp och i nästa hamn skall det mycket till för att du får samma cm av tampen på samma plats och fortsätter slitaget... Har alltid tampen i retur ombord för att enkelt kasta loss och justera avståndet till bryggan/land under natten och majoriteten av alla jag ser i hamnarna gör samma sak - har aldrig upplevt att det orsakat problem. Förtöjer du vid din brygga hemma och skall ha båten liggandes en längre period - ja då använder du en tamp med kaus och schackel i bryggan och en part ombord och med ryckdämpare, inget annat. Redigert 17.Juli.2016 av Streiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 ISO 15084 Small craft - Anchoring, mooring and towing - Strong points stiller krav til hvor stor kraft et kryssholt skal kunne tåle (og det er ikke lite!). Tror nok mange båter ikke greier det kravet. Dessuten er det et krav at tauet ikke skal tåle mer enn festepunktet, altså at tauet skal ryke før festet ibåten. Det er altså ikke "lov" å ha for solide tau. Her svikter det nok hos mange. Skulle gjerne vite hvor mange kryssholter som ikke blir revet løs før du greier å ryke tauet med rå makt. Jeg synes dette blir vel teoretisk. Det viktigste er vel at både tau og festepunkter kan tåle den maksimale kraft som kan opptre under normale og unormale omstendigheter. Men det kan kanskje være riktig å gå ned med taudiameteren noen ganger når kryssholtet blir i minste laget. Jeg vet om en del kryssholter som har løsnet, men jeg har hittil ikke sett noen ha fått revet av tauet, når en ser bort fra slittasje. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.