ttyridal Startet 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2016 Temperaturmåleren datt plutselig til bunns da vi var ute og kjørte her om dagen (hadde dratt på litt rett før). Nå kommer den opp fra hvileposisjon når strømmen er på, men rikker seg ikke, selv om motoren er god og varm. Det kan være: 1. Dårlig kontakt 2. Giver gåen 3. Instrument gåent -Andre ting? Lest igjennom manualen, men finner ikke mange tips til feilsøking. Har fått med meg at jeg kan sjekke at instrument/kabling er i orden ved å legge signalkabel til jord. Instrumentet skal da vise max ? Ellers, ser ut som min motor har to sensorer i varmeveksleren. Gjetter at den ene er temp-giver, hva er den andre? (fant ikke dette heller i manual). og hvilken er hva? Ser ut som på dette bildet, men min har som sagt også en sensor montert i hull merket 2: Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Jeg vil anta at din giver to er for tempvarsleren på instrumentpanelet (lyset, der hvor temp olje og batteri varsles). Den har egen giver. Hvis vi antar den virker er din konklusjon riktig: - feil på giver - feil på instrument - feil på ledningsnett. Nettet er skjøtet to-tre steder (avhengig av hvor stor båt du har) i slike 16-punkts kontakter, der kan det lett oppstå irr og dermed dårlig kontakt. Bare begynne lete systematisk. Du kan jo starte med å prøve trekke en direkte signalkabel fra giver til instrument, da vil du hvertfall ha sjekket nettet ditt på en lettvin måte. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 26.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Ok.. Ikke godt å si om tempvarsel virker. Den lyser når nøkkel er i Acc, for så å slukke når motor starter. Får vel ta med en ledningsstump ned å sjekke. Stemmer det at Signal til Gnd (minus) skal gi max utslag på instrumentet? Hvordan virker egentlig disse instrumentene, eller nærmere sagt giverene? variabel motstand mot jord? Sitér dette innlegget Link to post
softice Svart 26.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2016 Ledningen bag på dit tem instrument kan være brækket eller faldet af. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 V P har på fritidsmotorer brukt 3 forskjellige givere for temp. instrument. En-polet giver med en flatstift(6,3 mm), to-polet giver med 2 flatstift(6,3 mm) og kombigiver for instrument og alarm med 2 flatstift(6,3 og 4,8 mm) . To-polet giver har ikke kontakt mellom flatstift og gods, mens de to andre har gods som den ene polen. Signalet gis av en "termistor", motstand som endrer seg ved temp. endring, Motstanden er vanligvis på 200 - 300 ohm ved 40 gr. C og 20 - 40 ohm ved 120 gr. C. Brudd på signal til instrument gir fullt utslag mot venstre og kortslutning gir fullt utslag mot høyre. Skjer dette er sannsynligvis instrument ok og feilen ligger mellom giver og instrument eller i giver. Sitér dette innlegget Link to post
løve Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Har en ubrukt give til Tmd 40 viss interesant ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2016 Ok.. Ikke godt å si om tempvarsel virker. Den lyser når nøkkel er i Acc, for så å slukke når motor starter. Dette er helt riktig funksjon av lysvarsleren for temp. Den skal komme på ved ca. 95-100 grader, sammen med ulevarsel. Sannheten er at man reagerer nok først på lyden, også må man orientere seg hvilken av lampene som lyser. Derfor viktig at uleren/signalvarsleren også virker. Den kan du teste med direkte pluss og minus. mener jeg å huske. Når en av lampene lyser løser det ut strøm til varsleren som gir signal. Derfor varsler også motor veldig ofte i noen sekunder til oljetrykk er bygd opp ved start. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 I.M.S.: Takk for det. Rakk ikke ned i går, men nå er jeg iallfall godt utrustet til å feilsøke. Begge giverene som står der er en-polet. løve: Ender jeg opp med å mistenke giveren er det absolutt interessant! Alarmen går ikke ved oppstart (selv om lampene lyser). Den gir lyd fra seg ved å trykke på manuell test-knapp dog. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Vedr. alarm. 40-motorene opererer med 2 forskjellige instrumentpanel. På "tidlig utførelse" er sirene forriglet av oljetrykk, d v s , den piper intill motoroljetrykk oppnås. På "senere utførelse" er sirene forriglet via en tyristor på alarmkort som åpner for spenning til sirene når dynamo lader, d v s, når spenning overskrider "verdien" på tyristor. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 jeg har 41B, og den fungerer som du beskrev først. Er det på sene KAD-varianter løsningen med kretskort kom? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Alarmen går ikke ved oppstart (selv om lampene lyser). Den gir lyd fra seg ved å trykke på manuell test-knapp dog. Da har du en ledningsfeil i alarmsystemet ditt. Irrete kontakt eller noe slikt. (Jeg forutsetter at du har alarmsystem uten kretskort, beskrevet av IMS). Mistenker vel at kanskje ledningsnettet kan være en feilårsak generelt? Uansett, jeg ville ha fikset alarmen slik at den uler inntil oljetrykket blir bygd opp. Som jeg nevnte tidligere, vanskelig å følge med på lampene, det er ulingen som gjør at man reagerer. Har jeg selv opplevd når kjølesløyfen til turboen sprakk på den ene motoren (er jo bare elendige hardplastslanger), var signalet/ulingen som gjorde at jeg reagerte. For å teste om det er giver som er kaputt, kan du sette instrumentets giverledning til lysvarslerens giver. Får du da utslag, tempen begynner å måles, er det jo giver som er kaputt. Får du da ikke utslag er nok giver ok og feilen ligger andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 Er nok ledningsnettet ja.. Koblet giver rett til instrument, og da ble det liv i temp-meteret.. Målte også motstand på den andre giveren. Den var uendelig (åpen), men denne (for alarmen) er kanskje bare on/off ved x grader. Fant bare en kobling på ledningsbunten mellom motor og instrumentpanel og den så grei ut. biip-testet også med negativt resultat, så da er det vel brudd et eller annet sted. Kanskje like greit å bytte hele saken hvis det er tegn til andre ulumskheter med den også. Alarmen uler forresten innimellom en liten stund etter oppstart pga spenning (har et dårlig batteri), så noe ved den fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.