Jump to content

sinkanode, kobl propellaksel-motor


pensol

Recommended Posts

Min båt (Vista 28) som ble kjøpt i høst, har det vert en lang prosess å få istand. Nå nærmer

det seg ferdig. Motoren har ingen anode innvendig, fra propell-akselen (hylsen) henger det en løs kabel... Fra anodene på skroget går det kobling til propellen (hylsen utvendig). Den løse kabelen er avmantlet, og jeg ser den har vert festet, men jeg kan ikke se hvor. Det jeg lurer på er hvor på motoren er det naturlig å feste koblingen fra anoden? til giret? eller motor festet? eller spiller det ingen rolle?

håper på et svar. :confused:

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret!

På min gamle motor Buch 20h hadde jeg en sinkanode i motoren. Den ble "spist opp" etter 2 sesonger. I min nye motor (og båt), er det en BMC 36 hk, uten sinkanode. Det er ferskvannskjøling, som kjøles ned av saltvann (som i Buch'en). Det jeg lurer på er om det finnes et ledd med anode som kan kobles på saltvannsinngangen på motoren? Eller er ikke det nødvendig?

Link to post
Share on other sites

De lærde strides. Jeg har sett en del motorer der man helt sikkert hadde greid seg bedre uten anode. Grunnen er at varmevekslere har blitt tettet av "anodegraut", det er zink-ioner. En varmeveksler der saltvannet går i kopperrør burde holde veldig lenge. Jeg har imidlertid anode i min motorveksler, men ingen anoder i motoroje- og gearoljevekslerene. På Hulda har jeg satt fast en anode inne i et av sjøvannsrørene og lagt en elektrisk leder bortover de forskjellige rørene for å lede elektroner. Dette er noe greier jeg har laget selv, rørene er forholdsvis romslig dimensjonert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...