pensol Startet 7.Juni.2005 Del på Facebook Startet 7.Juni.2005 Min båt (Vista 28) som ble kjøpt i høst, har det vert en lang prosess å få istand. Nå nærmer det seg ferdig. Motoren har ingen anode innvendig, fra propell-akselen (hylsen) henger det en løs kabel... Fra anodene på skroget går det kobling til propellen (hylsen utvendig). Den løse kabelen er avmantlet, og jeg ser den har vert festet, men jeg kan ikke se hvor. Det jeg lurer på er hvor på motoren er det naturlig å feste koblingen fra anoden? til giret? eller motor festet? eller spiller det ingen rolle? håper på et svar. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 8.Juni.2005 Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Du kan feste den hvor som helst de stedene du nevner, hovedsaken er at du får virkelig god kontakt med rent gods. Er du i tvil kan du bare forlenge kabelen og la den gå innom flere steder slik at du får en "internjord" som forbinder det meste. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
pensol Svart 8.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2005 Takk skal du ha. Sitér dette innlegget Link to post
pensol Svart 10.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 Kan jeg da feste kabelen til minus-utgangen på starteren, eller minus-polen på batteriet?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 Der det passer best, forutsatt at du ikke har av/på-bryter mellom batteri minus og motor. Sitér dette innlegget Link to post
pensol Svart 10.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 Takk for svaret! På min gamle motor Buch 20h hadde jeg en sinkanode i motoren. Den ble "spist opp" etter 2 sesonger. I min nye motor (og båt), er det en BMC 36 hk, uten sinkanode. Det er ferskvannskjøling, som kjøles ned av saltvann (som i Buch'en). Det jeg lurer på er om det finnes et ledd med anode som kan kobles på saltvannsinngangen på motoren? Eller er ikke det nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2005 Del på Facebook Svart 10.Juni.2005 De lærde strides. Jeg har sett en del motorer der man helt sikkert hadde greid seg bedre uten anode. Grunnen er at varmevekslere har blitt tettet av "anodegraut", det er zink-ioner. En varmeveksler der saltvannet går i kopperrør burde holde veldig lenge. Jeg har imidlertid anode i min motorveksler, men ingen anoder i motoroje- og gearoljevekslerene. På Hulda har jeg satt fast en anode inne i et av sjøvannsrørene og lagt en elektrisk leder bortover de forskjellige rørene for å lede elektroner. Dette er noe greier jeg har laget selv, rørene er forholdsvis romslig dimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.