Jump to content

Hvordan unngå bruk av startbatteri når ikke koblet til lader

Goodspeed

Recommended Posts

Dette er nok sikkert ganske grunnleggende spm, men uansett - jeg har altså koblet til laderen min slik som vist under der rød fra lader går mot rød på det nærmeste (forbruksbatteriet), mens svart går fra lader til det midterste (forbruksbatteriet). Og så går det kun en jumper fra rød på det mellomste batteriet til det bakerste (startbatteriet). Dermed blir alle tre batteriene ladet samtidig (alle går i "jord" og dermed knyttet sammen på minus, som jeg forstod på selger). Det er en egen hovedbryter til start og en til forbruk. Når jeg ligger uten landstrøm så slår jeg av hovedbryter til start, men må jeg da også fjerne den røde jumperkabelen for å unngå at det trekkes strøm fra startbatteriet om forbruksbanken skulle gå tom, eller er ikke dette nødvendig så lenge hovedbryteren for startbatteriet er avslått? Alle batteriene er for øvrig 140A.

rødbilde

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jumperen må nok fjernes ja. Så lenge den er der spiller det ingen rolle om hovedbryter på startbatteri er av eller på, startbatteriet tappes uansett like mye som forbruksbatteriene.

Funksjon er avhengig av hvilket system som er brukt på din båt (skillediode / VSR rele / manuell bryter). Altså hvordan de 2 batteribankene blir koblet sammen mens du kjører / skilt når du stopper.

Sjekk evt dette for mest mulig korrekt svar (følg + ledningene fra batteriene til du finner en dings som begge bankene er koblet mot. Kan være både før og etter hovedbryterne).

Men tolker det slik at denne jumperen bare er ment brukt ved lengre tids stilleligge der batteriene trenger vedlikeholdslading. På tur vil du jo lade batteriene under gange, og så isolere startbatt i havn.

Da er startbatt oppladet og isolert, og du kan bruke forbruksbanken uten risiko for ikke å få start. Så da er denne jumperen overflødig. Du trenger jo da lading kun på forbruksbanken.

I bunn og grunn ville jeg hatt denne jumperen innkoblet kun de timene du etterlader batteriene, feks når du lader gjennom vinterhalvåret.

Alternativt koblet på en egen liten lader på startbatt og fjernet denne jumperen fra båten.

Takk for svar. Sett bort i fra landstrømladeren, så skal batteriene være koblet slik at startbatteriet får "første pri" av lading fra dynamo og når båten ikke kjører, så er det koblet slik at start ikke skal bli belastet noe strøm fra forbruk (gitt at jeg fjerner den jumperen jeg har på nå). Men da virker det som det mest fornuftige å fjerne jumperen når jeg drar ut og heller ha den på innimellom når jeg vedlikeholdslader batteribanken når den ligger i havn.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Jeg har det ganske likt lagt opp som deg.

Jeg lader aldri start batteriet.

Men jeg bruker dette svært lite, kun start og baugtruster som går på start, kjøringen holder til å ha start batteriet ladet.

Så jeg bruker ikke no "jumper" fra forbruk til start når jeg lader, aldri hatt problemer med start batteriet, måler det innimellom for å sjekke, ikke vært under 12,8v ennå

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...