Speedy Startet 5.Mai.2003 Del på Facebook Startet 5.Mai.2003 Har letet gjennom alle innlegg uten å se at det finnes noen der ute som sliter med et liten problem; vann som kommer gjennom tetningslistene rundt båtvinduene. Er dette et ukjent fenomen eller finnes det enkle knep for å få tettet dette. Jeg har vinduer av pleksiglass og som tetningslister rundt disse er det de vanlig sorte listene som festes fast med en list midt på den sorte gummien. Har prøvd noe tynnflytende "guffe" som herder i kontakt med vann men tror at dette bare er en veldig midlertidig reparasjon. Ser med skrekk og gru på hvilken jobb som må gjøres hvis lister må skiftes ut Jeg låner gjerne ut høyrearmen min til den som kommer med en god løsning. Hadde forøvriglyst til å legge ved et bilde av min 32 år gamle plastbåt for å vise at alder ikke har noen betydning men kommer tilbake til dette når jeg har funnet ut av hvordan dette gjøres..... Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Har prøvd noe tynnflytende "guffe" som herder i kontakt med vann men tror at dette bare er en veldig midlertidig reparasjon. Har hatt samme problem på en tidligere båt, en Fjord fra 1969. Brukte Captain Tolley`s Creeping Crack Cure som jeg har kjøpt på Båt og Byggplast. Det funket bra for meg................ Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 BILTEMA har også eit middel til formålet. Har kjøpt dette men ikkje prøvd det båten somoveraskande ikkje lak rudt vinduene! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Brukte noe som het Seak and Seal. Det funker på ørsmå lekkasjer og er verdt et forsøk før man går mer drastisk til verks. Har en liten lekkasje i takluken på Columbien. Tror luken er av typen Houdini og skal prøve dette stoffet der sammen med smøring av tettningslister. Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 5.Mai.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Hei Baat-guru Ser at du har prøvd et middel, jeg har brukt noe som heter Crack sealer (markedsføres av et østlandsfirma)men dette synes jeg ikke virker tilfredsstillende. Dette var et middel jeg ble anbefalt på Marinesenteret i Bergen. Vannlekkasjen blir ikke borte. Jeg vet ikke hvor gamle mine gummilister er men grunnen til lekkasjen er vel at disse morkner og således mister sin egenskap til å tette rundt glasset. Det er vel da nærliggende å tro at jeg får en dr...jobb til vinteren igjen når båten ligger trygt forvart under preseningen. Slike vidundermidler mister vel fort sine tettende egenskaper når de ligger ute og blir tært på av alskens vær og vind... Sitér dette innlegget Link to post
Jolla Svart 5.Mai.2003 Del på Facebook Svart 5.Mai.2003 Aquashore fortynnet med aceton. Finn blandingsforholdet som gir en tyntflytende saus og påfør på vinduslisten. En rimelig og enkel løsning. Dette kan også benyttes på neopren dykkerdrakter og en bekjent hadde vært på anselige :nono: dybder med en slik tetting av hullet i drakten. Den holdt helt tett. Aquashore er også fortreffelig til liming av oppblåsbare badeleker som ofte punkterer eller ryker i sveisen når barna herjer på grunna. Legg på en dråpe eller to og la få hvile natta over. Jolla Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Mai.2003 Del på Facebook Svart 6.Mai.2003 Hei Baat-guru Ser at du har prøvd et middel, jeg har brukt noe som heter Crack sealer (markedsføres av et østlandsfirma)men dette synes jeg ikke virker tilfredsstillende. Dette var et middel jeg ble anbefalt på Marinesenteret i Bergen. Vannlekkasjen blir ikke borte. Jeg vet ikke hvor gamle mine gummilister er men grunnen til lekkasjen er vel at disse morkner og således mister sin egenskap til å tette rundt glasset. Det er vel da nærliggende å tro at jeg får en dr...jobb til vinteren igjen når båten ligger trygt forvart under preseningen. Slike vidundermidler mister vel fort sine tettende egenskaper når de ligger ute og blir tært på av alskens vær og vind... Ja...tror nok virkningen er midlertidig, men fint hvis du vil utsette jobben litt. Sitér dette innlegget Link to post
Dexter Svart 6.Mai.2003 Del på Facebook Svart 6.Mai.2003 Jeg har brukt samme tetningsmiddel som brukes på bilruter (3M, svart ikke tørkende klissete stoff) med godt resultat. Har riktignok ruter med skrudde aluminiumsrammer, men det burde gjøre samme nytte på dine ruter. Det beste er nok å ta ut plastlisten i midten, sprøyte stoffet nedi mellom pakning og rute samt mellom overbygg og pakning, og deretter montere plastlisten igjen. Det selges et lite verktøy som gjør det lekende lett å få listen inni igjen. Overflødig tetningsstoff vaskes bort med White Spirit. Enkelt og greit, og forhåpentligvis potte tett. Sitér dette innlegget Link to post
Manito Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 hei ligger på Bolerne i regnvær å lurer på hva heter vidunder middelet til å tette vinduer med? Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Tec 7 eller sikaflex Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Du tenker kanskje på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Jeg har testet Burgess Crack Sealer på en liten lekkasje. Skal sjekke i ettermiddag om det har virket. Det kan du kjøpe på Herholdt Andersen i Tønsberg. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Mariell Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Crack sealer/ Crack cure. Er like fantastiskt som reklamen sier. Hjelper kun mot "usynlige" sprekker og lekasjer. Hjelper ved ørsmå lekasjer i vinduspakningen. Har du lekasje/sprekk som du ser er det kun Sika eller Tec 7 som holder. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
mikke Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Opplevde det samme for noen dager siden på Lindøy, en liten irriterende lekasje Drog en stripe med Tec7 , fester tilogmed når det er vått Pottetett siden Sitér dette innlegget ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !! Det er land som er farlig, ikke vann !. Link to post
jada Svart 15.Juli.2005 Del på Facebook Svart 15.Juli.2005 Det enkleste og billigste å forsøke, er å trekke til skruene i vinduskarmen. Disse kan ha en lei tendens til å løsne litt i årenes løp. Det var dette som skulle til i mitt tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Du tenker kanskje på denne? <{POST_SNAPBACK}> Tar opp igjen denne , da jeg har fått noen små lekkasjer i vinduene, finner ikke ut hvor det kommer inn. Hvor kan jeg få kjøpt Captain Tolley eller tilsvarende ? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
Frivakten Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Har hørt at Captein Tolley kun virker på tørre flater. Det siste stedet det blir tørt i en båt, må jo være i fugen mellom vinduene. Ble anbefalt et annet stoff som i.h.t. Malfix skulle virke også der hvor det var vått. Husker ikke hva produktet het, men det var svindyrt (vel, mye dyrere en ett kilo svinekjøtt). jeg tror det var kr. 175,- for en bitteliten flaske. Crack Sealer tror jeg det het. Fikk ikke prøvd det, da jeg hadde for store gap i silikontettingen. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
JULIANNE Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Hei, har hatt gode erfaringer med Crack Sealer når det gjelder tetning av vinduslister, men har kun brukt det når de er tørre. Tror ikke det fungerer hvis det er vått, for Crack Sealer skal jo trenge inn i sprekkene. Stoffet er tyntflytende, så pass på at det "overskytende" ikke renner utover der det ikke skal være, for det blir svarte (skitne) striper når det tørker, og er vanskelig å få vekk. Må skrapes av med glass-skrape eller barberblad (av den gamle typen, som kanskje ikke er å få kjøpt lenger. Crack Sealer har i alle fall tettet lekkasjene på min 20 år gamle Master. Sitér dette innlegget Link to post
atlej Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 hei Et lite tips til dere som er så glade i tech7: Den blanke varianten tåler ikke sol, blir hvit og sprø etter få uker. Kostet meg en ukes arbeid ettersom jeg prøvde å lime et par vinduer med drittstoffet ! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Jeg tettet med "Pantera"! Har ikke noen langvarig erfaring med dette stoffet, men ble anbefalt dette av andre her på forumet! De oppgitte spesifikasjonene er meget gode i forhold til andre lim og det er heller ikke kritisk mht. fuktighet. NB! Det med å trekke til skruene ville jeg satset på aller først!! Søk på Pantera her på forumet eller finn.no, så finner du leverandøren! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Hallo alle sammen. Tar det som grunn "for lit reklame" og til å forebygge. Vi selger med Pantera MS 3000/60 ikke noen vidundermiddel. Dette er en av de beste lim og tettningsmiddel som finnes, men ikke noen "trillestav". Tilleggs, og dette angår alle lim, må man orientere seg "litt" på fysik og kjemi. Limen egner seg bra også for små reparasjon som ofte også holder i mange år. Men først og fremst anbefaler vi faglig reparasjon og ikke bare "å søle". Vennligst husk -allminnelig og grunnleggende- til riktig tettning og liming: a) En meget bra lim og tettningsmiddel er viktig og den har vi. b) Men ingen middel på verden kan lime uten brukbart undergrunn/limeflate. Husk: bare rekkefølgen (b + a) gi en perfekt resultat. ------------------ Lite tipps direkte her, pga. innlegg fra atlej om lim uten farge: Dette er helt riktig. Ikke noen organisk middel som er ufarget, tåler UV-lys lenge. Fargetilsettningen er ikke bare for å få farge inne, fargen er også dette som absorberer UV-strålingen på overflatene. Regel: je kraftiger fargen er desto bedre er motstandet mot UV-strålingen. Kan nesten ansees som Solcreme fungerer Mvh. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eysteind Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Tettet alle frontrutene mine. Skar vekk all gammel pakning. La på maskeringstape både på glasset og aluminiumslisten. Så avfettet eg med aceton. La en stripe med svart tec7. Jamnet dette ut med fingeren dyppet i zalovann. Dette ble helt perfekt og tett, og ble finere enn den gamle pakningen. Jobben var gjort på en time (3ruter). Vil si dette er mye lettere/penere enn å prøve å tette nåverende pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Roy_Hasla_26 Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Locktite RTV blank, pleier å gjøre susen i listeskjøter og hjørner. Man kan legge på et tynt gjennomsiktig lag som tetter 100%. I Kristiansand kan dette kjøpes hos T.O.Slettebøe AS. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 26.August.2005 Del på Facebook Svart 26.August.2005 Eg skifta frontrute på lastebilen for eit par veker sidan, og sidan eg (også) har ein liten lekkasje i vindaugo på båten spurte eg ein av dei tilsette på bilglassverkstaden om dei reparerte slikt. Han vart bleik om nebben og ga uttrykk for at det ikkje var drømmejobben. Redselen for nye lekkasjar og endelause garantireparasjonar plaga han. Nok om det. Han advarte mot å bruka sikaflex til dette formålet, men kunne anbefala Kent Screenfix. Er det nokon som kjenner produktet? Sitér dette innlegget Link to post
Audifil Svart 17.Februar.2006 Del på Facebook Svart 17.Februar.2006 Flekker opp en gammel tråd her, skal i gang med å demontere ting på fly`en for å montere på nytt igjen. Har tenkt å bruke sika men blir litt forvirret etter å ha søkt rundt på forumet her et par timer. Har brukt "vanlig" sika i alle år med godt resultat men har ikke hatt båtene lenge nok til å få testet varigheten. Det er jo masse versjoner av sika(291, 292 osv)!! Hva bruker folket, og er det vits å bruke annet enn billig sika`en? Sitér dette innlegget Øystein Wilthil, 48212848 Nåværende båt: 00 Flem 340 X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.