Jump to content

Oljefilm i vannet KAD 300


Jørn Kynningsrud

Recommended Posts

Hei.

 

Trenger noen råd fra forumet her.

 

Har twin installasjon av Volvo Penta KAD 300. På den ene motoren kommer det oljefilm i vannet bak når den startes og går.  

Har byttet, dyser og turbo. motoren gå helt fint. ingen røyk. Det ser ut som motorolje og ikke diesel.

Kan det være oljekjøleren som slipper ut olje i kjølevannet? Begynner og bli tom for mulige årsaker.

Problemet kommer kun når motor går. så dette eliminerer jo lekkasje fra trimsylindre.  

Har noen noe fikse ideer på hva dette kan være.

Link to post

Hos meg begynte det med en meget begrenset film bak båten som jeg la merke til da jeg la til på en torsdag, fant ingen vann i olje eller andre "feil" da, men ved hjemreise tre dager etter hadde lekkasjen utviklet seg, og det var tydelig forbruk av olje etter en times gange ved 3000 rpm. Min kontakt på volvo sa det måtte være oljekjøleren og ny kjøler var ombord samme kveld. Da hadde oljenivået steget og fargen gråere.

Kostbar sak den kjølern!

Link to post

Sikker på at det ikker er fra drevet oljen kommer? Bare spør? Lekkasje ved giring?

 

For å resonere litt: For at du skal få oljefilm på vannet fra motor er det to ting som kan oppstå:

1. Oljerester vil følge saltvannskjølingen ut. Ikke så mange steder det kan blande seg, ved oljekjøler antakelig, intercooler er vel også saltvannskjølt tatt fra hodet og VV er saltvannskjølt (men den er vel ikke i kontakt med oljen).

 

2. Det andre alternativet er at oljerester følger eksosen ut. Her har du vel da turbo og ventiler som kan være syndere? Utette stempelfjører vil vel også kunne gi samme effekt og dytte oljen ut gjennom ventilene.

Turboer er jo byttet og bør dermed kunne utelukkes. Ventiler eller utette stempelfjører med såpass oljeforbruk bør jo også gi redusert olje i motor ganske fort, og antakelig gitt utslag i effekt på motor.

 

Det finnes også ett tredje alternativ, at motor lekker olje gjennom akseltapp som samler seg opp i belgen og til slutt renner ut.

 

Som du ser, det kan være flere feilkilder, så ville vente med å kjøpe oljekjøler til 10-12000 inntil jeg var sikker på at det er syndebukken.

 

Slik generelt er det vel utrolig små mengder olje som gir en voldsom effekt i vannet.

 

Egen erfaring tilsier at det ofte skyldes drev, men må ikke være det.

 

Jaja, noen innspill fra meg, andre kloke hoder kan sikkert legge til flere, så kan du jo prøve systematisk å utelukke innspillene.

 

Men ved lekk oljekjøler vil du oppleve at oljen blir grå, noe vann vil trenge seg inn i oljen akkurat som noe olje blander seg med vannet.

 

Noe herk uansett, lykke til

Link to post

Ja noe herk er det, når man ikke finner feilkilden. Drevene er også nyoverhalte i år så det skal ikke være disse heller. har byttet alle lager, etc. hos Drevservice. De er trykkprøvd og i orden.

om motoren hadde hatt gjennomslag så skulle den vel ha røyket en del. kommer ingen røk. og båten gir 39 knuter fult ferielastet, så jeg tror ikke problemet er gjennomslag. har prøvd og legge ark over oljepåfyllingen og dette ligger helt rolig nedpå.

Men som du sier så kan det jo være ladeluftkjøleren, det blir jo alltids litt olje nede i den, men det kommer ikke noe vann av sladrehullet, det skulle en vel tro om det var denne som lakk?

Oljefilmen kommer når jeg starter motoren, ingen endring når jeg girer.

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)
Link to post

Kan bare tippe her, men motor oppfører seg normalt, du mister ikke synbart med olje, du får ikke grå olje, riktig som du sier at det antakelig bør komme saltvann fra sladrehullet er intercooler lekk, lurer på om den ene turboen kan være utett i lagrene??? Da kan det renne olje gjennom der og ut i eksosen, men er bare ett vilt skudd som sagt.

Link to post

Jag har sett det en gång på mina också, ganska nyligen. Osäker på om det var mitt, men håll gärna tråden uppdaterad med råden du får och vad du kontrollerar och gör. Jag vet jag har en dålig turbo på en maskin, och tänkte det nog kanske tryckte ut lite olja i avgaserna den vägen men som sagt det kan ju finnas andra "jobbigare" ställen.

Link to post

Drypp litt brukt motor olje i vannet Jørn, deretter litt diesel.

Bare for å være sikker på at det er motor olje og ikke diesel som ødelegger nattesøvnen.

Ringer deg senere i kveld når jeg får snakket med verksmesteren min, kan hende han har noen gode råd.

 

Terje

Har prøvd det nå Terje. Ser ut som motorolje. Men det er ingen vann i oljen på motor. Pussige greier det her
Link to post

Fikk oljefilm i sjøen når jeg startet motoren.Har d4 med dph drev.Grunnen var eine styreslangen til styresylinder som var en liten lekkasje i.Skiftet den og alt blei OK .Sjekk det først du.

 

Bare for å spinne videre, har du styreservo på motor? Eller ren hydraulisk styring uten hjelp av servo? Hvis du har styreservo, er det denne motoren som da gir oljefilm?

Ofte er det kun en av motorene i en twin installasjon som har styreservo montert.

Link to post

Bare for å spinne videre, har du styreservo på motor? Eller ren hydraulisk styring uten hjelp av servo? Hvis du har styreservo, er det denne motoren som da gir oljefilm?

Ofte er det kun en av motorene i en twin installasjon som har styreservo montert.

Hei. jeg har styreservo på den ene motoren, men på KAD 300 sitter jo alt dette innvendig. kan vel ikke se at noe av dette skulle havne i sjøen ved en evt. lekkasje.?

Eller tar jeg feil her? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...