Sandebukta Startet 28.Juni.2016 Del på Facebook Startet 28.Juni.2016 Hei. Har en 1979 BMC 2.52 med gammelt og rustent kjølevann. Ønsker å tappe ut, kjøre systemrens, spyle og fylle ny kjølevæske. Kjenner lite til dette systemet og lurer på om noen kan gi råd. Skjer påfylling gjennom lokket på varmeveksleren? Motoren er svært tiltet, så jeg opplever at vannet renner ut igjen pga helling. Det er en 5-6 liters tank over motoren. Den er koblet til kjøleren både fra lokket (ekspansjon?) og med en slange som ser ut til å gå til termostathuset. Fylles kjøleren derfra? Den er full av rust og rommer lite vann til å dekke hele systemet synes jeg. Hvor tapper man av dette systemet? Hvor kan man sette slange for å spyle igjennom? Er det noen som kan se noe sjøvannsfilter på bildet av sjøvannsinntaket? Og sitter impeller der hvor sjøvannsslangen er festet fra inntaket? Til slutt lurer jeg på hva den messingfargede pluggen på blokka på siste bilde er. Mange spørsmål der! Legger ved noen bilder. På forhånd takk for innspill! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
hegra Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Hei, og velkommen til baatplassen Kan prøve og bidra litt. Til slutt lurer jeg på hva den messingfargede pluggen på blokka på siste bilde er. Tar denne først og det er nok føler til tempmåleren. Skjer påfylling gjennom lokket på varmeveksleren? Nei, så lenge du har ekspansjontank fyller du der, men den fyller du ikke mer enn halvfull. Det skal være plass for kjølevæsken til å ekspandere. Og ikke fyll rent vann. Bruk kjølevæske så slipper du rust i kanaler og tank osv. Du kan gjerne ta av lokket på varmeveksler når du starter fyllingen. Når det renner ut der setter du lokket på og fyller videre til ekspansjontank er ca. halvfull, Den er full av rust og rommer lite vann til å dekke hele systemet synes jeg. Den er nok stor nok, men få ut rusten ja. Det meste av kjølevæsken er i varmeveksler, og en god del av disse motorene har ikke ekspansjontank, men bare behold den så lenge det fungerer som det skal. Hvor tapper man av dette systemet? Kjølevæske fra selve motorblokka tappes fra en plugg som jeg mener er plassert under varmeveksler. Altså den siden av blokka som vi ikke ser. Det blir vel rett under luftfilter som heller ikke viser. Selve varmeveksler (kjølevæsken) kan tappes i bunnen ved å fjerne en plugg. Er det ingen plugg fjerner du slangen som sitter lavest i forkant. Ikke sjøvann-slangen.Skal du spyle gjennom sjøvann-delen uten at motor er i gang, må du passe på og ta av slangestussen som går ut i eksos. Hvis ikke risikerer du å fylle eksosslange med vann, som til slutt renner inn i motor via eksosventilene. Rørinnsats i varmeveksler er enkel å inspisere ved å skru av slangeklemmene som sitter på gummihettene i begge ender. Da kan innsatsen trekkes ut, men da må veksleren være delvis tom for kjølevæske som ellers vil renne ut. Er det noen som kan se noe sjøvannsfilter på bildet av sjøvannsinntaket? Og sitter impeller der hvor sjøvannsslangen er festet fra inntaket? Ser ikke noe filter nei. Impellerpumpa sitter vanligvis foran dieselpumpa på disse. Altså midt under dynamoreima på første bildet. Klarer ikke helt og se det på bildet, men skimter noen slanger der. På det tredje bildet er det oljekjøler for gir nederst, og oljekjøler for motor øverst. Disse har bare sjøvannskjøling og ikke kjølevæske. Rekkefølgen på sjøvannet blir da: Sjøvann inntak, oljekjøler gir, oljekjøler motor, frem til impellerpumpe, videre inn i varmeveksler fremme, og til slutt, ut av veksler og ut i eksosslange bak. Håper det hjalp litt Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Mange takk for at du tok deg tid! Må prøve å komme til en plugg så jeg får tømt systemet. Ser ut til å være mye rusk og skitt! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Sandebukta Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Sliter med varm motor på denne selv etter systemrens og termostatbytte. Forrige eier har kjørt uten. Tempmåleren sier 100-105 grader selv ved lavt turtall 1200 rpm. Med ir-måler leser jeg da temperaturer på motoren opp til 80-85 grader, finner ikke noe punkt med høyere temp enn det. Isolerer slanger og gods så mye, eller bør jeg bytte måleinstrument? F.eks. målte jeg 82 grader på termostathuset. 84 på blokka ved glødepluggene. Toppdekselet 60, varmeveksler 50, eksosbend 35, gods på deler rundt omkring stort sett 50-60. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Rune Totland Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Ingen formue for en ny tempgiver, tror jeg hadde prøvd å bytte denne. Kan også være at selve instrumentet ikke er i orden... Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Hadde ikke stolt på temp- målingen, når du har slike differanser mellom ulike apparater. Sjekk at du har ordentlig kontakt mellom giveren på blokka og ledningen og videre til instrumentet, så du ikke blir lurt av en dårlig forbindelse eller risting. Videre kan man jo åpne termostathuset både for å inspisere og evt teste termostaten i en kjele. På termostaten er det stemplet inn den temperaturen den skal åpne på. Hvis den f eks er på 80 grader, er det jo en mulighet å bytte til en termostat med lavere temperatur. Du har kontrollert vannstrømmen i eksosen og evt sett på impelleren? Og motoren har nok olje? Hvordan fungerer egentlig oljepeilingen på motoren når den legges såpass på skakke, er det tilpasset den nye vinkelen? Dette ble kanskje flere spørsmål enn svar, men et forsøk på å belyse noen relevante momenter. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Skal sjekke instrument, giver og kabler. Satt i ny impeller, skiftet kjølevæske, sjøvannet kastes ut støtvis og ser greit ut, satte i ny termostat med 76 grader forrige uke. Gjenstår evt å åpne veksler og oljekjøler og gjøre rent, men dette sitter langt inne ift kompetanse.. Godt poeng ang oljepeiler. Selve peileren er noenlunde i lodd ift resten, men vet ikke hva bunnpanne angår. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Captain Chaos Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Er nok dårlig giver eller instrument. Har testet litt med IR-måler og det har harmonert svært godt med instrumentvisningen på min båt. Målte da på termostathus. Differanse mellom 0-5 grader. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
hegra Svart 7.Juli.2016 Del på Facebook Svart 7.Juli.2016 Mye mulig feil på giver eller instrument ja. Giveren er allerede ny, den ser vi på nederste bildet. Spørsmålet er da, er instrumentet nytt, eller er det det gamle originale ? Det er ikke bare å bytte giver hvis den ikke stemmer overens med instrumentet. Derfor svarer det seg å bytte både giver og instrument, og man må være helt sikker på at de to samarbeider. Hvis ikke blir det feil visning. Giveren er heller ikke plassert på sitt opprinnelige sted som er i underkant av termostathus. Den gamle står sikkert der enda, men nye givere passer ikke der fordi gjengene er en type som nesten ikke er i bruk lenger. Derfor er den nå satt i toppen i stedet, via en overgang. Det skulle ikke bety noe, men : Sjekk at giveren ikke er skrudd for dypt ned i toppen. Der den står nå skal det ikke mye til før den bunner i godset under og det kan muligens bidra til feilvisning. Sjekk at det er isolasjonsskive på giveren der hvor den blå ledningen er tilkoblet. En del av de nye givere som selges har en plastskive som skal være rett under kabelskoen. Ser ikke den på bildet, men mulig den er der, eller det er isolasjon på giveren. Hvis den blå ledningen berører gods, eller det ikke er noe isolasjon der, vil instrumentet vise for høy temperatur. Går den nye blå ledningen fra giver helt fram til instrumentet uten skjøter? Hvis ikke hadde jeg funnet en ny ledning og testet med. Gamle koblinger har en tendens til å gi feilvisninger på instrument. (berører gods) Sjekk også at instrumentet har tilstrekkelig minustilkobling til batteri. Har det ikke det vil det også gi feilvisning. Det gjør du også med en ledning som du strekker rett fra batteri minus pol og til minus på instrumentet. Faller tempen da vet du hvor feilen ligger. Er det feil på det gamle instrumentet hadde jeg kjøpt nytt på biltema med tilhørende giver. Det er så billig at det blir nesten rimelig feilsøking selv om det ikke er det som er feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Takk for gode råd. Instrument er ikke originalt. Det er Faria og trolig satt i samtidig med giver. Ledningene er tydelig skjøtet, da det er annen farge i kontrollpanelet. Har kjøpt Biltemamåler må bare finne adapter. Får legge opp nye kabler også. Giveren sitter ca 15 cm under termostathuset. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
hegra Svart 8.Juli.2016 Del på Facebook Svart 8.Juli.2016 Det var hvis du hadde det gamle instrumentet jeg tenkte på nytt fra biltema men, men,,,, . Siden giver og instrument allerede er nytt tipper jeg de passer sammen. Tror du vil slite med å sette inn ny giver der den gamle er plassert fordi det er vanskelig og oppdrive adapter eller overgang som passer. En rørleggerbutikk er kanskje det beste og prøve. Er nok derfor tidligere eier har plassert den i toppen. Det skal ikke være stort varmere der så det skulle ikke bety noe hvis ikke giveren er skrudd så langt ned at den bunner i gods. Skru den ut og sjekk hvor dypt det er til gods under den. Kan være giveren blokkerer for sirkulasjon der den står, og da blir det jo varmt rundt den. Så hadde jeg som nevnt sjekket alle ledninger til og fra instrumentet for det er jo bare å håpe at feilen er der fremfor at motoren virkelig er så varm som instrumentet viser. Ellers har biltema slangeadapter for giveren du nå har kjøpt. Den består i en rørstubb som passer til de fleste kjølevannslanger. I ditt tilfelle settes den på den sorte slangen på nederste bilde. Slangen kuttes av en bit, adapter(rørstuss) tres på slangen, og festes med slangeklemmer. Adapteren har da et hull i siden med gjenger som passer til giveren. Bare husk å strekke en ledning til blokka fra slangeadapteren, ellers virker ikke giveren siden den nå ikke er skrudd direkte i motoren. Finner den ikke i katalogen, men nesten sikker på de har, om du ikke klarer og fikse det til på den originale plasseringen. En liten hake ved å ha slangeadapter er at måleren ikke gir utslag før termostat åpner siden slangen kommer fra termostat. Den vil ligge på nesten null for så plutselig stige høyt opp når den åpner. Likvel, tempen skal ikke vise mer enn rundt maks 90 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Skal sjekke dybde til gods. Ellers så ser Femagiveren ut til å være 1/8" som Biltema sin, så jeg tenkte å bruke om igjen adapteren og bytte resten. Når jeg kjøpte båten for en mnd siden lå verdiene stabilt på 85-90 grader på tur, så økte det etter en lengre tur og nå viser den 100-105 grader etter bare 5 min på lav belastning. Dette etter at jeg har renset kjølesystemet og byttet væske. Virker mer og mer opplagt at det er feil måling. Når jeg gløder faller forresten nåla ca 20 grader men det er kanskje normalt pga spenningsfall eller noe? Dunker jeg på instrumentet flytter nåla seg 5-10 grader osv. Har tatt nye målinger med ir på høyt turtall. Når termostathuset ligger på ca 75-76 grader, er det 92 grader nede på blokka ca 10 cm under glødepluggene på bilde. Er ikke dette ganske normale verdier? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
hegra Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 mnja,,,nå dukker det opp opplysninger etterhvert som allerede kunne vært nevnt i første innlegg. Det hadde gjort det litt enklere om disse kom med en gang. For det første er både giver og instrument byttet. For det andre har begge deler fungert normalt inntil nylig. Plassering av giver der den står nå har neppe noen betydning da den altså viste normal driftstemperatur når du overtok båten. Hva er da feil ?? Enten det elektriske ledning opplegget, eller motoren blir virkelig så varm som måleren tilsier. I din situasjon hadde jeg gjort følgene : Legg bort IR måler , multimeter og annet rask om du skulle komme i besittelse av noe slikt også.(ikke vondt ment ) Skru ut tempgiveren og sett i den nye til biltema. Koble til det nye biltema instrumentet med ledninger helt utenom ledningopplegget i båten. Altså en til giver, en til + og en til -, men altså ikke fra ledningene i instrumentpanel. Enkelt og greit kan du ta + og minus rett fra batteri. Så legger du instrumentet på en stødig plass og tar en prøvetur. Får du normale verdier nå så er det bare og håpe det er feil på ledningene i båten som gjør at også fariainstrumentet viser feil. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 9.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 Takk for tålmodigheten, har min første innenbords. Prøvde trikset ditt. Her er resultatet etter 15 min på middels høy tomgang med 25 varme ute. Ser lovende ut! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
hegra Svart 9.Juli.2016 Del på Facebook Svart 9.Juli.2016 (redigert) Ser lovende ut ja, men den bør jo ikke stige noe stort mer heller. Det er ikke sikkert den gjør det heller, det er jo termostaten som regulerer dette, så måleren går kanskje ikke høyere, selv med full belastning. Jeg ville tatt turen utpå og presset motoren litt slik det er koblet nå. Forblir det lite eller ingen endring(ca. 80 grader) så vet du feilen ligger i ledninger eller i faria instrument/giver. Da er det jo bare og bytte biltema instrument med faria instrumentet, biltemagiveren står jo allerede i, og benytte de samme ledningene som fariainstrumentet. Blir nå biltemainstrumentet også for varmt er feilen i ledningenettet. Forblir den fremdeles rundt 80 grader er det feil på faria giver/instrument. Kan jo tilføye at BT instrumentet jeg hadde på tilsvarende motor sto omtrent på samme nivå som på bildet ditt, enten den gikk på tomgang eller belastning og høyt turtall, Redigert 9.Juli.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Var ute med den i går. Lå på omtrent det samme som bildet hele turen, kanskje på 82-83. Men når jeg presset den opp på 18-2000 rpm steg den til ca 90 og begynte å lukte litt stramt. Litt skuffende at den ikke liker såpass, for jeg må opp i dette turtallet for å marsje på 7 knop. Mener du at Biltemamåleren er for unøyaktig? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
index Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Hvor lukter det stramt? I motorrommet eller av eksosen? 90 grader burde den da tåle... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sandebukta Svart 11.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Gummi. Men det kan være slanger eller kabler som ligger for tett på noe. Hvis arbeidstemp er 85 på disse er kanskje ikke 90 noe problem. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
index Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Kommer det nok kjølevann ut med eksosen? Gummilukt kan tyde på dårlig kjøling av eksosslangen. Sjekk at blandebendet ikke er tett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 11.Juli.2016 Del på Facebook Svart 11.Juli.2016 Nei, 90 er vel ikke for mye. Det ser bare litt mye ut på det BT instrumentet siden 90 er nesten på topp . Men du hadde jo ikke mer enn 2000 omd. heller. Den går vel opp i ca. 3000 om jeg ikke husker feil, og holder den 90 da? Er båt og propell grodd så bidrar det også til varmere motor. Tipper den viser riktig, men hva med fariamåleren. Den viser jo over 100 på bare 1200omd. Som jeg skrev tidligere. Nå kan du koble til BT instrumentet til de samme ledningene som faria instrumentet benytter. Blir det da over 100 på BT instrumentet også der, er det jo feil på ledningene som gjør at fariainstrumentet går for høyt. Viser BT instrumentet fremdeles 80-90 er det feil på faria instrument eller giver. Husk og bytte giver slik at den rette følger riktig instrument. Sitér dette innlegget Link to post
AasPell Svart 11.Februar.2017 Del på Facebook Svart 11.Februar.2017 Hei dere! Jeg monterer et varmeapparat/defroster på en bmc 2,52. Planen var å erstatte blindplugg rett under termostathus med slangestuss. Det viser seg at denne blindpluggen har gjenger (3/8) med annen standard enn moderne gjenger på langestusser fra BestMarin/ Biltema... Noen som har løst slike problemer? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 12.Februar.2017 Del på Facebook Svart 12.Februar.2017 Ta med deg pluggen(e) til en rørleggerforretning, så kanskje de kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
AasPell Svart 13.Februar.2017 Del på Facebook Svart 13.Februar.2017 Takk for svar. Var innom Tess i dag. De var positive og jeg kan plukke opp kobling med slangenippel på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.