PiperBill Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Å skru av kjøleskapet om natten, tror jeg ikke du tjener no på PiperBill dersom ikke skapet har ekstremt god isolasjon. Da stiger temperaturen i skapet, og kompressoren må gå mye for å få ned temperaturen igjen når du slår det på. Kjøleskapet går jo nesten hele tiden selv om den står bare på laveste innstillingen (1) og varene blir veldig kalde. Fint med iskald øl da J Jeg ha trodd det var noe med termostaten men så lurte fruen hvorfor døra til fryserdelen ikke lukker seg helt. Kanskje det er grunnen til at den går så mye. Skal se på det Redigert 6.Juli.2016 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
TB22 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 (redigert) Iflg soltabellen her http://www.timeanddate.no/astronomi/sol-maane/norge/bergen er optimal vinkel mot sol ca 52grader på det tidspunktet. Hvilken himmelretning panelt ditt peker mot har relativt liten eller ingen betydning når panalet ligger vannrett og peker rett oppp i himmelen som i denne tabellen http://bengtsvillablogg.info/wp-content/uploads/2013/04/Lutning-och-azimut.gif Nå er den siste tabellen fra litt sør i sverige så det må legges inn en korreksjon der (solen står høyere jo nærmere ekvator du kommer.) Tabellen viser optimal plassering men prosent virkning gir deg en indikasjon på hvor mye du taper på å ikke la panelet peke rett mot sol. I dette tilfelle hvis vi flytter hele det fargelagte feltet 2 hakk opp (52gr ca) får du en utnyttelse på ca 84%. Og det teoretisk optimalt tilfelle. Skulle bli 4.2amp ved 16v. Men når batteriet nærmer seg fullt og regulatoren er av typen oppgående, synker amp på displayet. Edit: glemte å legge til at regulatoren jeg har er av gammel analog type, ved nesten full og fullt batteri lader den med ingen eller knappe 1 amp med pulsering innimellom Redigert 7.Juli.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Golden Gate 37 Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 https://www.facebook.com/groups/1640285712857478/?ref=ts&fref=ts Mye bra på den siden. Dyre løsninger, men følger man basisinformasjonen er man godt på vei. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Gerhard Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Nå er jeg i samme situasjon som PiperBill for 4 år siden: Jeg har kjøpt er 100w solcellepanel, men får bare 2.8 A. Dette: https://www.sunwind.no/product/show/?id=2551&Solcellepanel-Gotland-100-watt - Koblet til Victron Energy BlueSolar charge controller MPPT 100 / 30 - Målt med Victron Energy BMV-712 batterimonitor - Testet 13:00 +/- 30 minutter (sommertid) ca 1/8 - Vinklet rett mot sola. - Hele panelet får sol. - Hovedbryter av for å fjerne andre forbrukere. - Sultent batteri. - Testet i Vestfold. - Og selvfølgelig, skyfritt. 100w / 12.0v = 8,3A 100w / 14.4v = 6,9A (Usikker på hvilken spenning som bør brukes i regnestykket) Men dette er jo teoretisk, vi bor ikke rett under ekvator, men jeg synes jeg får lite. Hva får dere ut av deres? Burde jeg få mer? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Ja det virker lite... Jeg har et 130 watt og får på det beste... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Jeg har hatt i overkant av 6.5A inn på batteriet med 100W panel og en Victron Smart Solar 75|15 regulator. Redigert 3.August.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
LI4560 Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Jeg har et 120 W som gir 5,7 Amp med PWM regulator. Lader mer enn 50 Ah på en dag. Sitér dette innlegget Link to post
btt Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 Mer volt er bedre Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.August.2020 Link til dette innlegget Svart 3.August.2020 (redigert) Jeg får jevnlig opp til og over nominell effekt/‘merkeeffekt’ fra horisontale panel på taket her i Stavanger så ser ikke noen god grunn til at 100W ikke skulle kunne oppnås i Vestfold. Kan det være at måling via BMV ‘lurer’ en? Er det verifisert at MPPT var i bulk-modus? Effekten må beregnes ut fra målt spenning på batteriet men estimatene på hhv 12 og 14.4V viser jo at effekten er langt under det en burde forvente - om den er korrekt da. Red: En trenger ikke være i Sahara åpen godværsdag for å oppnå merkeeffekt. På de panelene jeg har hatt har den vært oppgitt med utgangspunkt i 80% av 1000W ‘innstrålt’ effekt pr m2 ved paneltemperatur på 25 grader. Mener det er en slags standard. Redigert 3.August.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.