PiperBill Startet 28.Juni.2016 Del på Facebook Startet 28.Juni.2016 Jeg har montert en 85W polycrystaline solcellepanel på førehustak på båten. Den ligger helt flat foreløpig inntil jeg finner en løsning da jeg kan snu den mer i retning av solen. I dag kl 1330 målte jeg 1 AMP ladning i fullt sollys. I følger spesifikasjonene så har den en maks ladekapasitet på 4.85 AMP men det er sikkert regnet ut fra ekvatoren med panelt rettet mot solen. Litt andre forhold her oppe i norden. Spørsmålene er som følger:Er 1 AMP det jeg kan forventer med en slik «setup» jeg har nå? Blir det bedre effekt dersom jeg bytte fra vanlig til MTTP regulator? Jeg har 3x105 Ah batterier koblet sammen til forbruk (315 Ah). Dersom det er 20 % utladet hvor lang tid ville det ta å topplade batteriene? De er som oftest på 75 - 80 % når vi legger til ved brygga etter noen dager på sjøen uten bruk av solcelle. Alt det har er helt nytt for meg og jeg ser at jeg har mye å lære J Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
FLS Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Hvis batteribanken din er fulladet struper regulatoren strømtilførselen. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 100w utbrettbart solcelle fra seasea og en billig regulator. Det er ikke en forbruker som står på da? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Er den rettet mot solen elller ligger flat. Tror det gjør stor forskjell men så var det litt overskyet hos deg også.. Hmmm Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Normarco Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Flatt på kalesjen, kanskje en liten vinkel men ikke mye. Får fylt opp batteriene relativt kjapt etter kveldens og nattens forbruk. Bruker strøm som om jeg eier hele Glomma?. Husker ikke hva regulatorene het. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 85w:12v= ca 7 ampere, MEN solpaneler oppfører seg ikke akkurat som Ohms lov skulle tilsi-. Dog, 1 A ut fra panelet er lite. Da kommer en annen lov til anvendelse: istedetfor å motta solen rett på (avhengig av sohøyde og himmelretning , må man gange med cosinus til den faktiske vinkelen panelet har i forhold til sollyset rett på, og da blir det lett lite. Prøv å rette panelet mot solen og mål strømmen da. Hvis det ikke gir mye mer er det på tide å granske ledningene. p. Sitér dette innlegget Link to post
Normarco Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Hvordan målte du amp styrken? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 En amp er lite. Er det støvete eller skittent på noen måte? Er det en skygge over det? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 85w:12v= ca 7 ampere Litt lav ladespenning det der 85W/14,15V = 6A Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Normarco Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Bare en digresjon; er det ikke en transportfilm på panelet når det er nytt? Er dette i så fall tatt av? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 (redigert) Litt lav ladespenning det der 85W/14,15V = 6A Greit det, ved ekvator, panelet rettet mot solen klokken 1200 uten en sky og null tap i regulator og kabling, pluss kjøling av panelet.! Redigert 28.Juni.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Normarco Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Enig, men fortsatt litt stusselig med bare 1A under de forhold som TS beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Må være noe som ikke stemmer.... 1A får jeg jo når det er overskyet med mitt 95W Får noen ganger over 5, veldig ofte over 4A. Tipper skygge. Eller måler du hvor mye batteripakken tar opp av ladestrøm? Da kan det jo stemme om banken er nesten full. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Greit det, ved ekvator, panelet rettet mot solen klokken 1200 uten en sky og null tap i regulator og kabling, pluss kjøling av panelet.! Ja, men man har vel allikevel gjerne litt mer enn 12V ladespenning Lars? Poenget mitt var ikke hva som er realistisk ladestrøm i Oslofjorden, men at 6A er maks ladestrøm på panelet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Bare en digresjon; er det ikke en transportfilm på panelet når det er nytt? Er dette i så fall tatt av? Transportfilm? Nei det har jeg ikke sett. Stussa litt over at glasset så litt matt ut men kjente ikke noe plastfilm. Ser nærmere på det ☺ Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
goorf Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Jeg har selv 4 paneler på 85 watt hver. Hvis jeg har skygge, dem er skitne eller noe annet som dekker dem med skygge får ikke jeg noe særlig mer strøm ut av dem. Som nevnt tidligere hvis batteriene er fulle så går ikke strømmen inn til batteriene. Men ved optimale forhold har jeg ladet over 20A. Men opplever også at jeg bare lader 4A. Dette er da på fire paneler Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Solcelle verden er spenning 16.6 V Dvs 85w: 16,6 V= 5.13 A. Fortsatt forlate, må være en dårlig kobling. Eller noe galt med panelet. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Hvor har du 16,6V da? Ikke på batteripolene i hvert fall Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Inter 9000 Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Watt på et panel er regnet ut fra 16.6 V Står bakpå panelet. Derfor blir det galt å dele watt på 12.7v for å få Ampere. Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 (redigert) Derfor blir det galt å dele watt på 12.7v for å få Ampere. Nå er 12,7V normal hvilespenning, så det blir jo litt feil uansett. Ellers så kommer det jo an på hvor man måler strømmen. Om du har 16,6V inn på regulatoren vil 15,13A være riktig. Men om du måler strømmen mellom regulator og batteriet er spenningen antagelig et sted mellom 13,0V og 14,5V, avhengig av batteriets ladetilstand, batteriets evne til å ta til seg strøm, og regulatorens set-punkt. Derav mitt eksempel med ca 14V i innlegget over. Watt på et panel er regnet ut fra 16.6 V Står bakpå panelet. Det høres ikke ut som om det stemmer med trådstartes panel: I følger spesifikasjonene så har den en maks ladekapasitet på 4.85 AMP Noe som skulle gi 17,5V ved 85W. Redigert 29.Juni.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Vanlige solcellepaneler kan gi max effekt når det får jobbe rundt 17volt, se diagrammet under. Derfor er det viktig med en god MPPT regulator som kan overføre denne fulle effekten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Her litt mer teori fra et tidligere innlegg jeg hadde: Som også stemmer med min noe kortere forklaring over på at det er en spenning før regulatoren, og en spenning etter regulatoren. Dersom effekten teoretisk er 85W ut fra panelet og like mye inn på batteriene, får man også en strøm før regulatoren, og en høyere strøm etter regulatoren. Derav 6A som jeg skrev lenger opp, ikke 4,85A som TS angir som oppgitt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Litt oppdatering på min opprinnelig spørsmål. Var ikke noe transportfilm på panellet men vi har vært ute i flere dager når og jeg har registrert ladinig opp til 3.9A. Det er jeg veldig fornøyd med. Batteriene har holdt seg nesten fullladet hele tiden mens vi lå ute. Jeg skru alltid av kjøleskapet om natten før vi legge oss men vi har brukt både TV, radio og litt lys. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Normarco Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Så flott, da kan vi jo "friskmelde" systemet. Ingenting er bedre enn å være fornøyd? God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Å skru av kjøleskapet om natten, tror jeg ikke du tjener no på PiperBill dersom ikke skapet har ekstremt god isolasjon. Da stiger temperaturen i skapet, og kompressoren må gå mye for å få ned temperaturen igjen når du slår det på. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.