Jump to content

Kun 1 A ladestrøm fra 85W solcelle, er det normalt?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg har montert en 85W polycrystaline solcellepanel på førehustak på båten. Den ligger helt flat foreløpig inntil jeg finner en løsning da jeg kan snu den mer i retning av solen. I dag kl 1330 målte jeg 1 AMP ladning i fullt sollys. I følger spesifikasjonene så har den en maks ladekapasitet på 4.85 AMP men det er sikkert regnet ut fra ekvatoren med panelt rettet mot solen. Litt andre forhold her oppe i norden.

Spørsmålene er som følger:
Er 1 AMP det jeg kan forventer med en slik «setup» jeg har nå?

Blir det bedre effekt dersom jeg bytte fra vanlig til MTTP regulator?

Jeg har 3x105 Ah batterier koblet sammen til forbruk (315 Ah). Dersom det er 20 % utladet hvor lang tid ville det ta å topplade batteriene? De er som oftest på  75 - 80 % når vi legger til ved brygga etter noen dager på sjøen uten bruk av solcelle.

Alt det har er helt nytt for meg og jeg ser at jeg har mye å lære J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

85w:12v= ca 7 ampere, MEN solpaneler oppfører seg ikke akkurat som Ohms lov skulle tilsi-. Dog, 1 A ut fra panelet er lite. Da kommer en annen lov til anvendelse: istedetfor å motta solen rett på (avhengig av sohøyde og himmelretning , må man gange med cosinus til den faktiske vinkelen panelet har i forhold til sollyset rett på, og da blir det lett lite.

Prøv å  rette panelet mot solen og mål strømmen da. Hvis det ikke gir mye mer er det på tide å granske ledningene.

p. 

Litt lav ladespenning det der :wink:

85W/14,15V = 6A

Greit det, ved ekvator, panelet rettet mot solen klokken 1200 uten en sky og null tap i regulator og kabling, pluss kjøling av panelet.!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Må være noe som ikke stemmer....

1A får jeg jo når det er overskyet med mitt 95W

Får noen ganger over 5, veldig ofte over 4A.

Tipper skygge.

Eller måler du hvor mye batteripakken tar opp av ladestrøm? Da kan det jo stemme om banken er nesten full.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Greit det, ved ekvator, panelet rettet mot solen klokken 1200 uten en sky og null tap i regulator og kabling, pluss kjøling av panelet.!

Ja, men man har vel allikevel gjerne litt mer enn 12V ladespenning Lars? Poenget mitt var ikke hva som er realistisk ladestrøm i Oslofjorden, men at 6A er maks ladestrøm på panelet.

Bare en digresjon; er det ikke en transportfilm på panelet når det er nytt? Er dette i så fall tatt av?

Transportfilm? Nei det har jeg ikke sett. Stussa litt over at glasset så litt matt ut men kjente ikke noe plastfilm. Ser nærmere på det ☺

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg har selv 4 paneler på 85 watt hver. Hvis jeg har skygge, dem er skitne eller noe annet som dekker dem med skygge får ikke jeg noe særlig mer strøm ut av dem. 

Som nevnt tidligere hvis batteriene er fulle så går ikke strømmen inn til batteriene.

Men ved optimale forhold har jeg ladet over 20A. Men opplever også at jeg bare lader 4A. Dette er da på fire paneler 

Derfor blir det galt å dele watt på 12.7v for å få Ampere.

Nå er 12,7V normal hvilespenning, så det blir jo litt feil uansett. Ellers så kommer det jo an på hvor man måler strømmen. Om du har 16,6V inn på regulatoren vil 15,13A være riktig. Men om du måler strømmen mellom regulator og batteriet er spenningen antagelig et sted mellom 13,0V og 14,5V, avhengig av batteriets ladetilstand, batteriets evne til å ta til seg strøm, og regulatorens set-punkt. Derav mitt eksempel med ca 14V i innlegget over.

Watt på et panel er regnet ut fra 16.6 V

Står bakpå panelet.

Det høres ikke ut som om det stemmer med trådstartes panel:

I følger spesifikasjonene så har den en maks ladekapasitet på 4.85 AMP

Noe som skulle gi 17,5V ved 85W.

Redigert av Komodo (see edit history)

Vanlige solcellepaneler kan gi max effekt når det får jobbe rundt 17volt, se diagrammet under. Derfor er det viktig med en god MPPT regulator som kan overføre denne fulle effekten.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her litt mer teori fra et tidligere innlegg jeg hadde:

Som også stemmer med min noe kortere forklaring over på at det er en spenning før regulatoren, og en spenning etter regulatoren. Dersom effekten teoretisk er 85W ut fra panelet og like mye inn på batteriene, får man også en strøm før regulatoren, og en høyere strøm etter regulatoren. Derav 6A som jeg skrev lenger opp, ikke 4,85A som TS angir som oppgitt.

Litt oppdatering på min opprinnelig spørsmål. Var ikke noe transportfilm på panellet men vi har vært ute i flere dager når og jeg har registrert ladinig opp til 3.9A. Det er jeg veldig fornøyd med. Batteriene har holdt seg nesten fullladet hele tiden mens vi lå ute. Jeg skru alltid av kjøleskapet om natten før vi legge oss men vi har brukt både TV, radio og litt lys.

Å skru av kjøleskapet om natten, tror jeg ikke du tjener no på PiperBill dersom ikke skapet har ekstremt god isolasjon. Da stiger temperaturen i skapet, og kompressoren må gå mye for å få ned temperaturen igjen når du slår det på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...