Jump to content

Letrika dynamo, skjærende lyd og røyk


anonym123456

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har akkurat satt inn ny dynamo. Når dette var gjort skulle jeg prøvestarte motoren. Da kom det umiddelbart en skjærende lyd og røyk. Usikker om det var fra dynamo eller bare et sted i nærheten, men det var der et sted. Stoppet den selvfølgelig med en gang. Syntes ikke det virket som om det var noe svidd elektronikk lukt.

 

Jeg har koblet den opp akkurat som den gamle.

 

Noen som har tips til hva det kan være? Er det farlig å starte opp for å prøve seg frem litt?

Redigert av EirikG (see edit history)
Link to post

Etter litt mer testing Ser det ikke ut til at den nye dynamoen lader. Fant en feilkobling som jeg har forsøkt rettet opp i, men ble ikke noe resultat av det. Har jeg ødelagt dynamoen?

 

Kabelen til releet var koblet på w sammen med turtelleren. Har flyttet den over på d+ sammen med ladelampe, men ser ikke ut til at jeg får noe ladespenning. Har jeg vraket dynamoen eller er det noe som kan gjøres?

Link to post
Svart (redigert)

Nå skriver jeg mye her, men her er en opplysning til: turteller fungerer fint.

 

Slik er det koblet nå (Starter + er koblet til batteri +, glemte visst å tegne inn det):

bilde

 

Har tittet litt på releet også. Her er et bilde hvor jeg har tegnet inn hva som går hvor. Er det riktig at batteri - går inn her? Står ingenting på releet så er ikke så lett å finne hverken produsent eller noe annet.

bilde

Redigert av EirikG (see edit history)
Link to post

"vet ikke hvor denne går videre" står det å lesa om ein ledning til ladelampa i tegningen din. Den ledningen skal ha + når tenningen er på, den går vanligvis til tenningslåsen til ein kontakt som heiter 15 eller ign. Den andre ledningen til ladelampen skal til dynamoen, til D+ eller 61.

Det som skjer er at når du slår på tenningen, og før motoren starter, drar dynamoens spenningsregulator strøm gjennom ladelampen, som dermed lyser. Når motoren starter og dynamoen lader, so leverer den strøm gjennom eit eget sett med dioder til D+ og spenningsregulatoren. Dermed har ladelyset + på begge ledningane og er mørk. Men dette diodesettet til spenningsregulatoren er laget passe stor til det som dynamoen treng, so å kobla på andre greier på den ledningen kan vera gambling med dynamoen si helse.

 

Magne

Link to post

Godt å høre det lader ihvertfall, da er det jo bare resten igjen :)

- Den tynne ledningen som gikk til skilledioden trenger du ikke når du har vanlig ladelampe, denne er merket 'E' (Energize) på bildet du fant av tilsvarende, og gir + tilbake til D+ via en intern motstand for å starte ladingen (som en ladelampe).

D+ på dynamo kan være brent eller ledning til ladelampe ligger mot gods etsted på veien, men prøv med en løs 5-10w pære mellom gods og D+ direkte for å luke ut andre feil.

 

Mulig skilledioden har overlevd også, kan prøve å koble den opp riktig, med B+ fra dynamo i senter og hhv. + > start, + > forbruksbatteri på utgangene, starte motor og se om du får lading på utgangene.

 

Mange andre tråder her om skilledioder og lading av flere batteribanker du kan lese deg opp på, om noe er usikkert.

Link to post

Har sitti å lest mange tråder om dette her på baatplassen og har funnet mye nyttig. Men er takknemlig for at jeg får svar på enda en tråd om dette. Det er så utrolig kjekt å få svar på akkurat det jeg lurer på.

 

Skal sjekke om ledningen fra ladelampa går til tenningslåsen og riktig utgang der. I så fall er det vel bare å måle seg videre.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...