anonym123456 Startet 28.Juni.2016 Del på Facebook Startet 28.Juni.2016 (redigert) Hei. Jeg har akkurat satt inn ny dynamo. Når dette var gjort skulle jeg prøvestarte motoren. Da kom det umiddelbart en skjærende lyd og røyk. Usikker om det var fra dynamo eller bare et sted i nærheten, men det var der et sted. Stoppet den selvfølgelig med en gang. Syntes ikke det virket som om det var noe svidd elektronikk lukt. Jeg har koblet den opp akkurat som den gamle. Noen som har tips til hva det kan være? Er det farlig å starte opp for å prøve seg frem litt? Redigert 28.Juni.2016 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Etter å ha kjent etter litt så kjenner jeg at reima kanskje er litt løsere enn den var tidligere. Kan det være så enkelt som å stramme opp denne? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Kan det være reima som sluret? Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Det jeg lurte litt på, men er litt skeptisk til å starte opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Prøvde å stramme. Nå ble det ingen røyk og ikke så skjærende lyd, men kommer en slags "fiselyd". Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 28.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Fant ut hva det er. Det er "vifta" på dynamoen som går borti den armen man fester øvre delen av dynamoen i. Den armen man justerer med. Ser nå at det tydeliger merker etter dette på den gamle også. Da er det vel av med alt igjen for å modifisere litt... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Joda men når en vet hva problemet er lar det seg vel fikse. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 (redigert) Det er greit så lenge det er mulig å løse ja ? men ble et par timer mer enn planlagt på jobben. Nå er den på plass og alt ser ut til å fungere som det skal ☺ Redigert 29.Juni.2016 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Etter litt mer testing Ser det ikke ut til at den nye dynamoen lader. Fant en feilkobling som jeg har forsøkt rettet opp i, men ble ikke noe resultat av det. Har jeg ødelagt dynamoen? Kabelen til releet var koblet på w sammen med turtelleren. Har flyttet den over på d+ sammen med ladelampe, men ser ikke ut til at jeg får noe ladespenning. Har jeg vraket dynamoen eller er det noe som kan gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Noen tilleggsopplysninger. Ladelampa lyser hele tiden. Ifølge manualen til motoren skal denne slukke ved oppstart, men det er nok bygd om en del her igjennom åra. Ulinga som kommer når jeg vrir om nøkkelen slutter etter 1-2 sekunder etter start. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Nå skriver jeg mye her, men her er en opplysning til: turteller fungerer fint. Slik er det koblet nå (Starter + er koblet til batteri +, glemte visst å tegne inn det): Har tittet litt på releet også. Her er et bilde hvor jeg har tegnet inn hva som går hvor. Er det riktig at batteri - går inn her? Står ingenting på releet så er ikke så lett å finne hverken produsent eller noe annet. Redigert 5.Juli.2016 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Synes det ser ut som en skillediode jeg? I så fall er det forbruksbank pluss som skal inn der, ikke minus.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
anonym123456 Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 (redigert) Tror nok du har helt rett.... Da er det vel bare å få koblet det riktig og kjøpe seg enda en dynamo... Det er riktig at det er d+ som skal på e? Her er en som ligner veldig: Redigert 5.Juli.2016 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Godt spørsmål, den jeg hadde var vel uten den tynne skruen tro jeg. Den må vel være enten til d+ eller munus vil jeg tro. Se om du finner et skjema et sted på nettet til din isolator. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaffelars Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 prøv ihvertfall å koble kun ladelampen på d+ og kun forbruksbank på b+ uten skilledioden(sett sammen kabelsko på ene skruen) og se om du får lading da, før du gir opp dynamoen Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 Skal prøve det i morgen før jeg gir den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 5.Juli.2016 Del på Facebook Svart 5.Juli.2016 So lenge turtelleren fungerer, so vil eg absolutt sei at der er håp for dynamoen, men finn deg eit skjema for den batteriskilleren, den minusledningen har absolutt ingen ting der å gjera. Magne Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Juhuu ☺ Etter å ha koblet + direkte på startbatteri og koblet fra den tynne som gikk inn på skilledioden lader den ☺☺☺ Men ladelampa lyser like herlig da. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Har du koblet lampa til D+ da? Og ikke noe annet tull in der. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Får sjekke den litt nærmere. Er vel ikke helt umulig det er gjort noe rart der og. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 "vet ikke hvor denne går videre" står det å lesa om ein ledning til ladelampa i tegningen din. Den ledningen skal ha + når tenningen er på, den går vanligvis til tenningslåsen til ein kontakt som heiter 15 eller ign. Den andre ledningen til ladelampen skal til dynamoen, til D+ eller 61. Det som skjer er at når du slår på tenningen, og før motoren starter, drar dynamoens spenningsregulator strøm gjennom ladelampen, som dermed lyser. Når motoren starter og dynamoen lader, so leverer den strøm gjennom eit eget sett med dioder til D+ og spenningsregulatoren. Dermed har ladelyset + på begge ledningane og er mørk. Men dette diodesettet til spenningsregulatoren er laget passe stor til det som dynamoen treng, so å kobla på andre greier på den ledningen kan vera gambling med dynamoen si helse. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 6.Juli.2016 Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Godt å høre det lader ihvertfall, da er det jo bare resten igjen :) - Den tynne ledningen som gikk til skilledioden trenger du ikke når du har vanlig ladelampe, denne er merket 'E' (Energize) på bildet du fant av tilsvarende, og gir + tilbake til D+ via en intern motstand for å starte ladingen (som en ladelampe). D+ på dynamo kan være brent eller ledning til ladelampe ligger mot gods etsted på veien, men prøv med en løs 5-10w pære mellom gods og D+ direkte for å luke ut andre feil. Mulig skilledioden har overlevd også, kan prøve å koble den opp riktig, med B+ fra dynamo i senter og hhv. + > start, + > forbruksbatteri på utgangene, starte motor og se om du får lading på utgangene. Mange andre tråder her om skilledioder og lading av flere batteribanker du kan lese deg opp på, om noe er usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
anonym123456 Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2016 Har sitti å lest mange tråder om dette her på baatplassen og har funnet mye nyttig. Men er takknemlig for at jeg får svar på enda en tråd om dette. Det er så utrolig kjekt å få svar på akkurat det jeg lurer på. Skal sjekke om ledningen fra ladelampa går til tenningslåsen og riktig utgang der. I så fall er det vel bare å måle seg videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.