Jump to content

Hanse 370E med Yanmar 40hk ( JH 4E) som stoppet under høy belastni


tramstad

Recommended Posts

Hanse 370E med Yanmar 40hk ( JH 4E) som stoppet under høy belastning.

Her er en oppsummering av utfordringer og løsning for vår del, som forhåpentligvis kan være til nytte for andre.

 

Ved motorgange på 2200 omdreininger og høyere stoppet motoren, den startet umiddelbart og gikk på tomgang. Deretter ved pådrag stoppet den på turtall igjen. Motoren startet og stoppet igjen hver gang ved belastning. Situasjonen oppstod etter 2 til 4 minutter med belastning.

Med bistand fra mekaniker, ble det feil søkt og flere av delene i drivstoff tilførselen ble byttet ut (se under)

Sjekket:

1.       Byttet ut vannutskillerfilter

2.       Byttet ut diesel filter

3.       Sjekket tank for fremmedlegemer og dieseldyr

4.       Byttet alle drivstoffslanger fra tank til motor

5.       Byttet alle slange klemmer

6.       Sjekket retur slange

7.       Sjekket lufting til tank

8.       Byttet matepumpe

9.       Sjekket drev for fremmedlegemer som tau eller liknende

10.   Sjekket at det var fri flyt av luft/diesel gjennom systemet fra tank til motor ved å blåse gjennom alle slanger.

Før matepumpen ble byttet trakk motoren luft inn i systemet (lite diesel i diesel filteret). Etter at matepumpen ble byttet forsvant luften, men motoren stoppet like fult ved belastning som beskrevet over.

I og med at motoren fikk diesel og stoppet etter 2 – 4 minutter var mistanken da at det var diesel pumpen som var feilen. For å utelukke feil ved dieselpumpen koblet vi en slange til matepumpen og i en 25 liters diesel kanne. Dette viste seg å være en bra test, da motoren nå gikk slik den skulle under belastning. Basert på dette demonterte vi vannutskiller og renset alle deler, men symptomene fortsatte. Deretter demonterte vi stoppe kran på diesel tanken, uten å finne fremmedlegemer. Til slutt ble stigrøret i tanken demontert. Der fant vi løsningen!

En liten bit med silikon, lå som en «flottør» i røret. Denne slapp diesel forbi på lav belastning, men ved høyt turtall trakk den opp i toppen og sperret for diesel. Når motoren stoppet, sank den ned og slapp diesel gjennom røret igjen, slik at motoren startet med en gang. Testen med å blåse luft gjennom slanger og rør slapp luft forbi silikon «flottøren» så vi klarte ikke å isolere denne feilen med en slik test.

Som man sier liten tue kan velte stort lass og mange timer med feil søking.

 

 

 

Link to post

Har samme oppsett som deg båt/motor og velkommen "i klubben" får en vel si siden det har skjedd meg og flere andre. Jeg har hatt totalt 4 stopp av denne typen og første stopp var på henteturen fra verftet. Da klarte vi å komme oss til Anholt og der fikk vi snakke med han som solgte diesel i havna. Han sa at vi ikke var de første som var innom med samme problem på vei nordover. Skru av slange på forfilter og blås "skiten" ned i tanken igjen sa han. Det fungerte jo en stund for så å tette seg igjen. Har tømt og renset tanken 2 ganger nå og det er vel 3-4 sesonger siden vi har hatt problemet nå. Vi fant plast borespon som helt sikkert kommer av dårlig rengjøring på verft når de tok hull i tank for ulike gjennomføringer.

Redigert av Trykkern (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...