Jump to content

Sure Power 1315 batteri separator – skadelig å bryte senseledning?

cruiser

Recommended Posts

Dette spenningsstyrte releet er i utgangspunktet 100% automatisk. Jeg ønsker å kunne overstyre dette, og lurer på å sette en bryter på senseledningen som går til batterienes minus. Grunnen er at båtbygger i sin tid sammen med releet har montert to separate landstrømsladere, liten til start og større til forbruk. Oppsettet synes for meg lite fornuftig da alle batteriene koples sammen etter kort tid på landstrøm, og laderne lader sammen. Mistenker at dette har medført unødvendig mye lading på startbatteriet som nå begynner å tape seg. Batteriene er like, vanlige blybatterier, vel 5 år og forbruksbanken synes like god. Forbruksbanken forsyner både ankervinsj og baugpropell og burde ha levd et mer krevende liv enn startbatteriet.

Ved å bryte senseledningen koples bankene fra hverandre. Dette er da aktuelt på landstrøm.

Ser noen uheldige konsekvenser for releet av å sette en bryter på sense??

Har vurdert å ta vekk den minste laderen, men synes det blir feil. Føler at startbatteriet har godt av en liten vedlikeholdslader framfor en større som deles på alle, og da har en også en ekstra lader hvis den store skulle ryke.

Når du sier at minusleder er minusleder har du selvfølgelig rett i det. Denne er likevel nødvendig for at releet skal kjenne spenningsforskjell mellom bankene. Eneste strømmen gjennom her er en minimal sensestrøm og det lille som skal til for å lukke releet når det skjer.

Spørsmålet mitt står fremdeles, tar releet skade av å bryte minus/sense innimellom? Jeg kan ikke tro det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...