elskerseiling Startet 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2016 Har trøbbel med delaminering i dekk noen steder. Usikker på om det er fukt eller hva som har forårsaket det. Det er trolig balsa i dekket og jeg føler det er på tide å ta det før det blir verre.Er det noen råd der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Eddiken Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Bilde? Hvordan ser det ut? Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Følger denne da jeg har litt det samme problemet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Hva slags båt er det? Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 29.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Det er en forholdsvis lett 40 fots cruise/racer bygget i 2003. Mistenker at de to delamineringene har skjedd pga vanninntregning via henholdsvis luke i baug og et dekkbeslag til nedhal på spinnakerbommen rett bak ankerluka i baugen. Skal forsøke å ta bilder. Det er noe mykt i et område på 30-40 cm begge steder. Man ser så vidt krakeleringer på dekk. Man kan presse inn glassfiberen noe fra både over og undersiden. Ingen hull eller sprekker gjennom glassfiberen Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Båtmagasinet hadde for en del år siden ett "Gjør det selv- tips - Reparere sandwichdekk". Der står det med tekst og bilder(tegninger) hvordan ett slikt reparasjonsarbeid kan utføres. Det skulle ikke forundre meg om dette tipset ligger som en pdf-fil her på baatplassen.no. Jeg ser at jeg har lastet det ned i oktober 2008, så det må ha stått i Båtmagasinet før den tid. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Har også lurt en del på hva man kan gjøre når balsaen råtner og det knaser i dekket... Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Hafrsfjord Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Båtmagasinet hadde for en del år siden ett "Gjør det selv- tips - Reparere sandwichdekk"....................... På denne linken - side 34 - står også "bruksanvisning" på hvordan du kan reparere sviktende dekk : http://webserver.flak.no/vbilder/85000_1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Vil advare mot denne form for reperasjon. Problemet er at du lager hull i laminatet og en epoxy- plugg som blir stivere enn resten av laminatet, epoxyen slipper etthvert kanten av hulle slik at det etterhvert blir værre vanngjennomtrening gjennom de borrede hullene. Man kan unngå det ved å frese bort skum i en bredere hulrom enn hullet med en bøyd spiker i drillen e.l før man fyller opp hele med epoxy. Det beste er å slipe bort gelcoat, og laminere på et lag med galssfiberduk, men det er jo ganske mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2016 Er nok mange som kommer ut av "råtten balsa skapet" her :) Så en ok video om dette på Hamnen.se nylig. Leit litt på sida deres, så finner du den videoen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg tror ikke det er mulig å gjøre dette på en ordentlig måte uten å åpne det skadede området, fjerne vått kjernemateriale, lime inn nytt og plaste opp igjen. Det enkleste er vanligvis å gjøre dette fra undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Denne karen har gode videoer: Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Mulligan Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 På denne linken - side 34 - står også "bruksanvisning" på hvordan du kan reparere sviktende dekk : http://webserver.flak.no/vbilder/85000_1.pdf Man skal ikke feste for mye tillit til slike brosjyrer som de forskjellige produsenter gir ut. Hensikten er oftest å selge så mye som mulig av sine produkter. Jeg tror ikke det er mulig å gjøre dette på en ordentlig måte uten å åpne det skadede området, fjerne vått kjernemateriale, lime inn nytt og plaste opp igjen. Det enkleste er vanligvis å gjøre dette fra undersiden. Det har du nok ganske rett i. Har du skadet kjerne er det kun en måte å fikse det på. Bytte kjerne. Vi ser igjen hvilken skade innlaminert treverk kan gjøre i en båt. Treverk hører hjemme i peisen. Det har ingenting i en plastbåt å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Vingen300 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Her er vidoen fra hamnen.se https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxi-i-dack Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg har lest om flere som har borret masse hull i det skadde område og fylt med epoxi til det tyter ut over alt i alle hullene. På den måten vet du vel ca at det er fylt. De jeg har snakket med har hatt gode resultater. Men dette avhenger kanskje av at kjernemateriale ikke er vannskadet men delaminert på andre måter? Vil Epoxy herde hvis det er blanda med dårlig kjernemateriale? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Innsprøyting av epoxy har nok liten vedheft til våt balsa. Våt balsa i et dekk som er i stadig bevegelse pga. tråkking og belastning blir bare en våt grøt etter hvert. Jeg har også sett at dekk med knust (men tørr) divinycell har blitt forsøkt reparert med boring av hull og innsprøyting av epoxy men det ble heller ingen success. Jeg tror slike områder må åpnes og repareres ordentlig slik som beskrevet over her. Forøvrig er det en god ide å aldri hoppe på et dekk. Om det gjøres ofte nok på samme sted så vil kjernematerialet etter hvert ødelegges. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg byttet ut deler av dekket på en gammel HR ifm. at jeg la nytt teakdekk for 6-7 år siden. Du sier ikke noe om hvorvidt båten din har teak på dekket, men fremgangsmåten bli den samme. Uten teakdekk må du bare få bedre finish på dekket, for du klarer ikke skjule det slik jeg gjorde med 12mm. teak. Jeg forsøkte å bore opp hull for å la kjernematerialet få tørke ut, men i tillegg til divinycellen (eller noe lignende) var det lagt inn vannfast finer for å forsterke dekket der hvor kryssholtet og genoaskinne var montert. Denne var råtten og måtte byttes. Skjær ut det skadede området, og legg inn nytt kjernemateriale. Deretter kan du enten støpe opp nytt dekk, eller du kan bruke de delene du har skåret ut hvis de ellers er hele og uskadet. Du må skråskjære kantene godt så du får ordentlig feste for den nye glassfiberduken når du støper nytt, evt. støper inn den gamle delen. Tror Westsystem hadde en godt beskrevet fremgangsmåte hvis ikke jeg husker feil. Du finner noen bilder av hvordan det så ut på båten min på albumet https://picasaweb.google.com/100373807094258274923/BytteAvTeakdekkPaHR352SassaGaerner# Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Takk for godt svar. Jeg kommer greit til fra undersiden og vil nok da heller velge å skjære ut et område fra undersiden og fjerne gammelt kjernemateriale på den måten. Da bevarer jeg dekket som det er. Jeg har ikke teaktekk. Så lenge jeg har noe å støtte opp med fra undersiden og bruker rikelig med en tykk blanding av polyester eller epoxy vil det vel hefte og ikke "falle ned" Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hei, I mitt tilfelle er det innstøpt kryssfiner i fremdekket mitt. Jeg tror ikke treverket er råttent eller skadet på noe vis men at glassfiberen har sluppet rett og slett. Båten det er snakk om er en Windy 22DC Vil det da være en god løsning å borre masse til og fylle dette med fortykket epoxy? Jeg skal legge teak over det aktuelle området så finish er ikke viktig. Samme er det med dollbordene mine, de knaser når jeg tråkker hardt på de, jeg veier 135kg, så det hjelper jo ikke akkurat, men, der er det ingen forsterkning av noe slag på under siden... Hva burde jeg gjøre her? Jeg skal legge Teak der og er planen. Satse på at teaken kommer til å bli forsterkning nok eller burde jeg finne på noe annet smart der i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hvis du allikevel skal legge teak, er det bare å skjære ut de skadede områdene. Litt mere arbeid enn å bore hull som du fyller med epoksy, men så vet du at det blir gjort ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Bra poeng, dog ett poeng som kun fungerer på Framdekket... Dollbordene derimot.... Der er jeg mere usikker? Kan hende teaken gjør det stivt nok til at jeg ikke trenger å mase noe mer med det. Er Teak fra Sandøy båtdekk det er snakk om, så regner med at den er litt tykk.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Er en godt dokumentert tråd her inne med en seiler som tok jobben fra innsiden. Endte vel som prosjektsalg om jeg ikke husker feil.. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Jeg har lest om flere som har borret masse hull i det skadde område og fylt med epoxi til det tyter ut over alt i alle hullene. På den måten vet du vel ca at det er fylt. De jeg har snakket med har hatt gode resultater. Men dette avhenger kanskje av at kjernemateriale ikke er vannskadet men delaminert på andre måter? Vil Epoxy herde hvis det er blanda med dårlig kjernemateriale? De du har snakket med har nok da nettopp gjort det. Med tiden sprekker det rundt epoxypluggen, det renner vann inn, dekket delaminerer enda mer og du har effektivt laget en drøss med hull som vannet kommer inn i gjennom. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 1.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 De du har snakket med har nok da nettopp gjort det. Med tiden sprekker det rundt epoxypluggen, det renner vann inn, dekket delaminerer enda mer og du har effektivt laget en drøss med hull som vannet kommer inn i gjennom. Men dersom man lager hullene fra innsiden vil man både se om det kommer rennende vann inni sandwichen på nåværende tidspunkt og man kan i tillegg lage hull som ikke vil lekke vann dersom noe sprekker i ettertid? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Tror dessverre ikke det finnes enkle løsninger her. Er delamineringen på oversiden, på undersiden eller på begge sidene av balsaen? Hvor godt vil epoksyen sette seg når du fyller den inn mellom 2 flater som ikke er rengjort, og hvordan ser du for deg at du skal klare å få balsaen tørr så den ikke råtner, sprøyte inn epoksy gjennom små hull fra undersiden, og få fylt opp hele det delaminerte området. Synd å si det men jeg er redd det bare er en god løsning, og det er å skjære ut deler av dekket fra oversiden. Utfordringen blir å få det til å se pent ut etterpå, men alt er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.