NoobMatrosen Startet 29.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2016 Har sittet og snoka litt på propeller på nettet i ledige stunder under besøk hos svigers. Lyst på litt mer toppfart kanskje, eller litt mer skyv med 2 voksne og 2 barn i båt... (4-blads kanskje?) Anyways, så målte jeg propellen på motoren da vi kom hjem i kveld. Det jeg da oppdager er at propellbladene på originalpropellen ikke er like lange. Det er en 9,25" propell med stigning 10. 9,25 diameter blir da 4,625 radius, eller lettere sagt 4 og 10/16 på tommestokken. Det ene bladet var vel så og si spot on på radiusen omtrent, det andre kanskje en liten millimeter lengre, mens det tredje iallfal 3 mm lengre. Jeg har egentlig tenkt de to forrige sesongene at det var litt vibrasjoner i båten fra motor, men tenkte at dette kanskje var normalt på en 4takter. Men ujevnheten i propellen forklarer vel kanskje dette, og at det ikke skal være sånn. Propellen ser ut til å være litt billigpropell, da nøyaktigheten i utformingen ikke ser helt topp ut. Det er en Mercury F20 det er snakk om, og i første omgang så tenker jeg at dette er rart, siden Mercury er ganske store på propeller. Men Mercuryer opptil 30hk er jo egentlig Tohatsuer, så da er det vel kanskje en Tohatsupropell som står på... Nå har det liksom gått fra å snoke på ny propell for gøy, til å faktisk bestemme meg for kjøp av propell som en nødvendighet. Da tenker jeg komfort forsåvidt, men kanskje enda mer mtp slitasje. Er det normalt at proporsjonene på en propell er litt ujevne, eller har jeg rett og slett fått et av de dårlige eplene i kurven her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.