Snusmumrikken Startet 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2016 Hei! Kjøpte for en uke siden en Mariner 50Hk 2T 96 (overligger til 97) mod motor til min Rana 16 Line. Vi monterte motor på tirsdag, fikk ikke kjølevann, byttet impeller igår samt sjekket gearolje. Så alt er tipptopp. Meen.. Vi kom over en 60HK Mariner 2T 92 mod til 1000Kr. Èn eier før oss, hadde blitt solgt av eier til OL Barcelona i 92, og ble kjøpt tilbake da OL var over. (Noe ala dette, han som solgte, solgte jo igjennom bedrift, og kjøpte opp til privat bruk). Forrige eier sa motor gikk, men det kom bensin ut av forgasseren, så de gadd ikke mer. Kjøpte seg ny motor. De hadde peiling, men orket ikke mer. De levde ganske greit for å si det sånn. Så de ville bare bli kvitt det. Så vi skal prøve å få liv i den, sette den opp på bukk, koble til alt annet og sjekke kompresjonen før vi gidder å lage et prosjekt ut av den. Begge motorene har powertrim også, så får håpe denne her ikke har satt seg. Noen spesielle tips til noe viktig som må gjøres før vi starter den for første gang? Tenkte å rense forgassere og sjekke flotøren da denne har kanskje hengt seg. Motor så velholdt ut på innsiden, veldig godt med lite rust på bolter og slikt. Kun utsiden som har fått litt skrammer. Hva må jeg bytte over fra 60HKen til 50HKen for at den skal yte 60HK? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
tronds63 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Du må bytte over blokk, forgassere og muligens reed-ventiler.Det er forskjellig delenummer på blokka på 50 og 60hk. Det betyr at de ikke er like. Da kan ikke en 50hk bygges om uten å bytte blokka og da er du like langt. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hva er forskjellen på blokka? Begge er 849CC. Takker for svar!:) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
tronds63 Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 (redigert) Hva er forskjellen på blokka? Begge er 849CC. Takker for svar!:) Plassering og størrelse av portene i sylindrene. De avgjør innsugningstid og eksostid på lik linje med kamakselen i en firetakter. Flytter du eksosporten oppover 1mm så kan du få mer effekt, men du kan også få en motor som ikke vil starte. Det må være nøye samsvar mellom innsugportene og eksosportene. Totakt-teori er ingen enkel sak. Redigert 30.Juni.2016 av tronds63 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Hei! Trist å høre. Håpte på en grei fiks, som man kan gjøre på Yamaha 40 - 50 f.eks. Men den gang nei.. Får satse på at 60HKen fungerer, tror 50 fungerer godt til en liten 16 foter uansett. (4.75M). Takk for svar! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 30.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 .. lettere å få liv i 60hk'en da og bytte motor. Forgassere som flommer over er som regel ikke så ille å fikse - kan feks være dritt i flottørventil, skade på flottør, eller at det er irr i flottørhuset sog gjør at flottøren henger seg opp og ikke stenger som den skal Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 30.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2016 Yes! Blir nok et vinterprosjekt tenker jeg. Skal koble på et batteri og måle kompen imorgen. Er den bra så er den verdt å bruke tid på. Har spurt ravns garage også om diverse spørsmål. Har fått inntrykk av at de har ganske grei peiling på påhengere. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 1.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2016 Fikk beskjed av Ravns Garage at forskjellen ligger i forgassere. Så bare å gå igjennom 60HKens forgassere så er det plug'n play I suppose? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 (redigert) Testet komp på 60HK. Lover veldig godt til å være fra 1992. Øverste sylinder : ca 112-113 PSI Midterste sylinder : ca 114-116 PSI Nederste sylinder : Ca 119-120 PSI På min nåværende 50HK er tallene slike.. Øverste sylinder : ca 112-113 PSI Midterste sylinder : ca 118-119 PSI Nederste sylinder : Ca 111-112 PSI Så den gamle 60HK har faktisk all-around bedre komp. enn 50HKen. Svir jo litt. ^^ Fant også ut at powerheaden er den samme på 50 og 60 til folk som søker etter det samme ved en fremtidig gang. (Kilder: Ravnsgarage, delenummer og Ebay samt Amerikanske forum, De powerhead og blokk ble omtalt som 50/60.) Blokka på Mercury/Mariner 50 er samme som Mercury/Mariner 60. Forskjellen ligger i forgasserne. EDIT: Oppnådde kun 25 knop med 50HK på Rana 16 line. feil propell ble brukt. Kom ikke opp i turtall. Kjøpte en ubrukt 10 1/3 13 propell idag for en rimelig penge. (ca 1/3 av nypris). Så jeg tester det til uken. Redigert 3.Juli.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Hei igjen! Da er staget som jeg trengte på 50HKen demontert og montert på 60HKens forgassere. Det var et stag som styrte hvor mye olje som skal inn. På tomgang er den 1%, på WOT er den 2%. Så den styres parallelt med gasspådrag. Måtte demontere begges nederste forgasser og bytte over, gikk som en lek. Morsomt at ting faktisk funker også. Fikk bestilt termostatsett, turteller og ledningsnett til en meget rimelig penge hos Ravns garage. Veldig kunnskapsrike og hjelpsomme mennesker! :) Startet opp motoren med nye forgassere, røyk endel pga gammel bensin som sikkert forsatt lå i forgasserene. (Den gml 60HKen hadde forrige eier fjernet oil injectionen på, ergo den fikk dobbelt opp med bensin). og gikk over etterhvert. Den ryker lite til totakter å være, ganske stille også. Men følte at det nesten var for lite røyk. Så lurte på om jeg hadde tullet det til med oil injectionen, men pluggene er forsatt fine. ene er lyssjokolade farge, resten er mer mørke. Så for lite olje får den iallefall ikke. Fant et diagram på nettet da jeg var en smule bekymret om den fikk nok olje, eller olje i heletatt. Iflg den så blandes oljen med bensinen før den kommer inn i forgasser. Så da kan jeg ikke ha gjort noe feil og den får all oljen den trenger. Tenkte jo også på dette med noen form for innstillinger for å gi den mer olje da den har større innsug nå da det er nå blitt en 60HK. Men om den blandes i bensinen før den går i forgasser så får den forsatt like mye olje? Eneste forskjellen er jo bare hvor mye bensin den bruker. Eneste forskjellen på 50 og 60 sånnsett er jo bare at 60HKen bruker mer bensin, ergo får mer olje og at ingen ting blir feil og den kommer ikke til å bli skjært. 1% olje under idle, og 2% under WOT. Tenker jeg riktig mtp riktig oljemende? Farmin som begynte å lure, og når han begynner å lure så gjør jeg også det. Har jo en 13P, 14P og en 15P stålpropell som skal testes. Tipper at 13 er midt i blinken for min tunge båt. Fikk kun 25 med feil propell og dårlig bunnstoff (er som sandpapir, heeelt forjæ#!"¤. Skal tas neste år, er jo fort 3-4 knop). Så satser på nærmere 30 med riktig propell og om motoren faktisk yter 60HK. Med Yamaha så yter de vel X HK med 5250 RPM, alt over er "bonus"? Sikkert mange dumme spørsmål, men jeg er veldig dreven og liker godt å skru på dette her, er tross alt 16 så får bruke det som unnskyldning, jeg er vel ikke altfor ille. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 oljeblanding: om man er det minste i tvil om hvorvidt oljemengden/blanding/pumpe er innafor , så kan man blande i bensinen første tank, og så toppe opp olje- og bensintank og notere seg forbruket av olje og bensin neste gang man fyller opp. Vanlig å gjøre om man overhaler / bytter oljepumpe eller annet som påvirker dette. Mengden røyk kommer helt an på olja, stor forskjell (spesielt på lukt) på billig mineralolje og dyrere syntetolje. (men mineralolja smører godt nok - bare den er rett spec) under 1% på tomgang og optil 2% på fullt høres normalt ut. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 (redigert) Takk for svar! Tenkte på slikt at det skal være rett på blandingen. Lukta er ikke spesiell ille og er full syntetisk olje. Ikke mineral som ryker mer såvidt jeg vet? Men siden oljen blandes i bensinen før den kommer inn i forgasser så må vel ikke noe justeres? Eneste forskjellen er at den bruker ca 20% mer bensin? Alt sier meg jo at måten jeg tenker er riktig, men greit å få det bekreftet. Oljepumpen har ikke vært tuklet med. Kun byttet forgassere, that's it! Er noe syntetisk olje jeg fikk med når jeg kjøpte motoren. Motex 2T outboard står det bare, stjerneforma logo med en t i midten. Aner ikke om oljen er god eller dårlig. Redigert 6.Juli.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 Ga maskinen litt ekstra olje, samtidig som det ble komplett forgasserrens. Først eddik, så en omgang med bensin, og en ekstra omgang med bensin for å forsikre at alt dritten er ute. Nå sviver maskinen veldig fint. Sveiv kun på 2 sylindre på tomgang før, derfor ekstra risting og lite røyk. Alt er tipp topp. Reedventilene ble målt på 50HK blokka og 60HK just in case igjen, de er prikk like. Da oppdaterer jeg igjen når jeg har fått testet propeller. Tipper at 13P er greit nok nå som bunnen er helt forjæ#!!", mens kanskje 14P går neste sommer når alt under vannlinjen er pusset ned og malt på med nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 6.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2016 du får oppdatere oss med resultat Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Da er termostat og alt av pakninger byttet samt montert turteller. Viser 900-1000RPM på tomgang, som er litt mye. Men det skal ordnes engang. Motor blir varmere nå, altså lunket. Før var strålen kald hele tiden. Så da fikset vi problemet. Vi ruset motoren opp i 4500++ omr. og det var slikt den hørtes ut med 50HK og 14P propell. Så om vi ikke engang fikk 5000 Omr så er det ikke rart vi fikk kun 25 knop. Vi hadde nok sniffet på 30 knop dersom turtallet var nærmere 4500 på 14P propell. Nå har vi 10HK mer og gått ned en stigning til 13P. Tipper båten vil gjøre det mye, mye bedre nå. For SÅ tungdrevet tror jeg ikke denne båten er, selv om den kun er 4.75M lang, 2M bred (198 CM) og veier 375KG. Den har det jeg vil kalle en moderat V-bunn. Ikke helt Wesling 16, men ikke akkurat With Vital heller. ^^ Ser ganske jæve#¤% ut mtp bunnstoffet. Skal bli hvitt og fint neste år, med mørkt/blått bunnstoff. Forrige eier har gitt f!#¤ og ikke fått malt bunnstoffet rett engang... I baugen er det malt langs rillene, altså opptil 15CM høyere oppe enn det trenger å være. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Hei igjen.. Testet med 13P propell på 50HKen med 60HK forgassere, med meg, far og lillesøster i båten så kjørte vi i 25 knop med 5100 OMR, akkurat samme fart som vi hadde med meg og fattern på 50HKen med 50HK forgassere og 14P propell. Turtallet er ukjent da vi ikke hadde turtall da.. Meg alene så gikk båten opp til 26 knop på samme 5100 OMR. Nå er bunnen grov, altså bunnstoffet er virkelig ille.. Med meg, fattern og lillesøs så gjorde vi 20-21 knop på 4100 OMR. Altså, vi tjener 4 knop på å gå opp 1000 OMR. Vi har GPS på to mobiler som fartsmåling, og bruker samme turteller. Plager meg at jeg tjener kun 4 knop på å gå opp 1000 OMR. Jeg tenker at jeg ikke få opp turtallet, vi trenger iallefall å gå ned en stigning eller to.. Har noen tips? Kan før og ettertenning være forskjellig på 50/60? Med det rare er at toppfarten den samme med 60HK 13P og 50HK 14P.. Aksen var mye bedre, brukte 7-8 sek i fri til maks turtall forover. Har noen vise mennesker tips? Mindre stigning, større diameter, før og ettertenning etc. :) Er 900-1000 OMR på tomgang for høyt? Redigert 8.Juli.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Sjekket pluggene. Øverste var litt for mørkt, midterste var veldig fin og nederste var for mørk. Noen son vet hvordan man justere disse? Farten er samme på 50 og 60, så noe sier meg at motoren ikke yter 60HK, men pluggene får ikke for mye bensin, ingen tegn til drukning overhodet. Vi har kjørt masse på 1100 OMR, 3000 OMR, 4000 OMR og 5000 OMR. Motoren sviver veldig, veldig fint nå. Rolig under gange og risting er så lite av at man ikke skulle tro det er totakter mener jeg. Så han forbrenner iallefall all bensinen med 60HK forgassere, den hadde vel druknet om den fikk for mye bensin? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 8.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Da har jeg testet propeller. Alle har stigning 10. Kan finne eksakt senere. Stål 15 x 1/2 10 4000 OMR = 23 knop Max turtall 4500 : 26 Alu 14 x 10 4000 OMR = 20 knop 4500 23.5 knop Max turtall 4800 : 25 knop Alu 13 x 10 4000 OMR = 19 knop 4500 = 22 knop 5000 = 24 knop Max turtall 5300 = 26 knop Ble virkelig imponert av stål propellen. 1000 OMR under maks anbefalte og likevel 26 knop. Kanskje Stål 12.5/13 hadde gjort susen. Kjøpe ny er uaktuelt. Må se om jeg kan låne evt bytte. Vurderer å teste 50HK gassere når jeg får nye pakninger og se om jeg får likt turtall da farten var lik. Redigert 8.Juli.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Bump! Om moderator kan endre overskrift til "Propellvalg Mercury 60 Rana 16" hadde det vært flott. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
tronds63 Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Da har jeg testet propeller. Alle har stigning 10. Kan finne eksakt senere. Stål 15 x 1/2 10 8< snip 8< Nei, INGEN av de har stigning på 10 tommer. De har DIAMETER på 10 tommer. Stigningen er 15 tommer for stålpropellen osv. Diameter endrer seg ikke vesentlig om du endrer stigning. Det er stigningen på propellen som avgjør hvor tung den er å dra. Det ser du på at for hver tomme du gikk ned i stigning så økte maks turtall med 300 til 500 omdreininger. En stålpropell 13X10 hadde hellt sikkert passet utmerket på din båt og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 (redigert) Beklager, mente selvsagt stigning som P (pitch) og diameter var 10.:) Skal se om jeg får byttet til meg en annen propell. Følte bare fartsfortjenesten var veldig lav når jeg gikk fra 50 til 60HK. Er jo forsatt samme blokka på 849CC, så for alt jeg vet så gikk jeg fra en sterk 50HK til en svak 60HK. Det jeg grubler mye på, har jeg virkelig en 60HK? :hmm: Motor takler flere personer/mer vekt veldig bra uten å miste noe særlig fart. Mistet 1 knop når jeg fikk med over 120-140KG ekstra. (2 per + full bensinkanne/reservekanne + annet). Kanskje jeg tjener en knop med å få optimal tilting på motoren? Edit: kan også være noe med skroget. Er jo en bred båt, som er relativt kort. Går jeg fra 5300 omr til 4000 så går jeg fra 26 knop til 19/20. Så kan jo kjøre veeldig økonomisk. Ved 4000 omr bruker den vel rundt 12-13L maks? Redigert 10.Juli.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 jeg har observewrt meg fram til en slags regel når det gjelder fartsøkning man kan forvente. økt motorstørrelse i % , delt på 2 = fartsøkning du kan forvente dvs 50 til 60hk = 20% økning i hk , 10% økning i fart , dvs 2-3 knop i dette tilfellet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Når jeg gikk fra en 30/40 (Eier påsto 40, med hadde ikke gjort forgasserbytte, kun reeds, som vil gi 37HK om det er gjort riktig iflg hk motorservice.) hadde jeg 19 knop på maks, med 50HK med 14P propell hadde jeg 25 knop, med 50HK (60HK gassere) hadde jeg også 25 knop med 14P propell. Samme last/vekt med alle de tre overnevnte +/- 15KG. Testet aldri med 13P som ga litt høyere fart på 50HK med 50 gassere. Tommelfingerregelen der så veldig grei ut, skal huskes! :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
tronds63 Svart 10.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Som jeg skrev tidligere så ER det forskjell på 50hk og 60hk blokka. De SER like ut ja, men det er ørsmå forskjeller på innsug og eksosporter i sylindrene. Derfor vil du aldri få 60hk ut av 50hk blokka med 60hk forgasserene. Det er faktisk mulig at blokka ikke er i stand til å nyttiggjøre seg de marginalt større forgasserene slik at du har 50-52hk i din motor. Portingen av kanalene i sylindrene utgjør mye mer enn forgassrene når det gjelder effektøkning. En god totaks-trimmer kan nok hente ut 90-120hk av den blokka, men da med et mye høyere turtall og smalere register den arbeider godt i, og til slutt, mye kortere levetid. Dette hovedsaklig ved å endre portingen av sylindrene. Så mye betyr det i forhold til forgassere.Nei, du har nok fremdeles en 50hk motor. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2016 Du har nok helt rett, jeg som levde i drømmeland når jeg trodde jeg kunne gjøre min 50 om til 60 såpass lett.. :/ Like greit å bytte tilbake til 50HK gassere da? Jeg vil tro at den bruker endel mer med 60HK gassere da innsuget var mye større på de forgasserne der? Får se om jeg får liv i 60HKen da. Kompen er bra men da gjenstår det kun å sjekke om trim/tilt fungerer. Fungerer ikke den så dropper jeg det og bruker den til deler. Startmotor og slikt fungerte iallefall. Så sparer endel laken dersom noe skulle ryke på min. Jeg er fornøyd med 25-26 knop med 3stk + litt utstyr på en gammel tung båt, det er ikke noe galt å si på det. Båten gjorde det aldeles godt i sjøen også, en god tørr, trygg båt. Brøytet seg igjennom bølgene istedenfor å hoppe over dem. Tipper det har noe med den tunge grunnvekta å gjøre. Måtte teste med på noen store dønninger fra danskebåten. Ca 1 m høye og 2-2.5m brede elns. Motor er som sagt ganske stille og rolig. Veldig fornøyd med motor. Skal rense 50HK gasserne før jeg hiver dem på igjen iallefall, om jeg hiver dem på. Iflg en test fra båtmagasinet brukte den 16.8L ved 4900 omr, og 12L ved 4400 omr. Da burde jeg ligge godt ann ved 4000 omr og 19-20 knop. Da har jeg råd til å kjøre den også, hehe. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.