Jump to content

Hildring i oktober!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Er nettopp kommet hjem etter helgens (årets siste?) overnattingstur til Kommersøy. Dro ut fredag middag fra Son i gråvær, men oppholdsvær. Lite vind og 5 grader. Midtfjords rettet jeg blikket sydover mot sydenden av Jeløy, Gulholmen og Horten på andre siden. Øyer og holmer svevde i luften! Ikke noe uvanlig syn midsommers med varmedirrende luft over fjorden, - men midt i oktober?

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Hva temperaturen var en dag for 7 år siden? Nei, det husker jeg ikke. Det var sikkert en normal kjølig oktoberdag. Men på onsdag skal jeg ta båten på land for i år, og da tar jeg med loggboken og kan sjekke hva jeg har skrevet der. Jeg observerte forresten akkurat det samme inn mot Oscarsborg fra Son for et par uker siden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

H, he, ja sannelig :blush: . Og det var vel omtrent slik et par ganger de siste ukene i år også.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Arggh! :headbang: La ikke merke til datoen, jeg!

OK. For 7 år siden var klimakrisen ikke oppfunnet enda. Så da må det være noe annet.

Men jeg husker fra min ungdomstid til sjøs at vi så et isfjell ved New Foundland som hildring. Det var tidlig vårpart og ikke særlig varmt i luften. Men om vanntemperaturen er høyere kan kanskje dette få fram illusjonen. Ikke vet jeg? Morsomt å se i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Åfjordvengbåten "Hildring". Bygd 94/95 ved Fosen Folkehøgskule, 35 fot, råseil, døpt i karsk. :drink: Noen som kjenner båten?

 

Har vært på flere stevner i Forbundet Kysten der "Hildring" har vært til stede og har nok flere bilder av den, men jeg kjenner ikke disse fembøringene og vengbåtene fra hverandre, så jeg kan ikke legge ut noe bilde. Her er imidlertid en link til hjemmesidene til Kjeungen kystlag sin presentasjon av "Hildring".

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Et leksikon som er enig i Erik Byes definisjon av 'hildring'? Cool? 
De akademiske kildene jeg har sett (Store Norske Leksikon, Det Norske Akademis ordbok) tar feil, de insisterer på at 'hildring' ikke er en speiling, men en brytning. Akademikere er gode til å sitere hverandre, så når først én av dem har tatt feil…

Et hildringsgalleri på Flickr. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...