Jump to content

finnsport 420 med yamaha 55hk går veldig sakte

Amund1234

Recommended Posts

Jeg har en finnsport 420 som jeg hadde evinrude 35 hk på, den byttet jeg ut nå i vår til en Yamaha 55 hk for at det skulle gå litt fortere. Den var langstamma men ikke den gamle motoren så jeg bygde opp 5 tommer. Med 35 hk gikk den i ca 23-25 knop og med den nye motoren går den bare 25 knop. Motoren går som den skal, å har fullt turtall på full gass, va kan det være? Båten går fint i plan. Jeg har hørt om en som hadde en finnsport 420 som gikk i 38 knop å en som hadde 40hk som gikk i 33 knop.hvorfor går min med 55hk så sakte? Har målt farten med GPS måler. Håper på gode svar:)

Vel jeg har hatt Finnsport 420 for mange å siden. Jeg hadde 55 Suzuki på den og den gjorde noe slikt som 38+ knop. Jeg hadde også langstammet og oppbygget akterspeil. Husker ikke hvor høyt jeg måtte, men jeg husker det var en del justering og tilpassing for å få rett høyde.  Kavitasjonsplaten hadde jeg faktisk helt i flukt med bunnen av V skroget når motoren var tiltet slik at den stod loddrett (litt ut fra innerste posisjon)

Har du mye sprut ved kjøring i plan sitter den for lavt.

Jeg mistenker at du har alt for lite stigning på propellen på denne, og kanskje feil diameter også. Har du turteller montert? Hva får du av turtall på full pinne? Hvilken propell står på?

Dersom motoren tidligere har blitt brukt på en større og tyngre båt er det helt sikkert at du har feil propell..

Båten er også følsom for rett tilt og trim. Den kan lett ploge med nesen og dette taper mye fart, men da ofte turtall også.

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

ta av propellen og sjekk hva som står på den , nummer/stigning står gjerne innstemplet i bosset.  (kan også stå noe på en vinge)  

at det er originalpropell sier nødvendigvis ikke så mye om hvordan den passer til din båt...   

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...