Jump to content

Hvordan bøye kalesjestenger?

Popeye70

Recommended Posts

Den ene takstanga til cockpitteltet mitt har blitt litt salrygget, og det ene vertikale benet har en bøy utover. Det er nesten så man skulle tro noen har hengt i takstanga så den har bøyd seg ned og det vertikale beinet har blitt presset utover...

Hvordan kan jeg enklest mulig bøye tilbake disse stengene med det jeg har i båten eller på land rundt meg? Er det for mye for én mann med litt pågangsmot? Er det en ide å bruke et par småtrær med passende avstand seg imellom som mothold og prøve å bøye i vei, eller er det håpløst å prøve å få tilbake en svak positiv bøy i takstanga uten fagfolk?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Hmm... Hvor nedover norskekysten fra Asker til Risør kan man få hjelp til noe sånt, da?

Det er ikke snakk om så mye, kanskje 5-7 cm "salrygg" som skulle vært bøyd om til et par-tre cm positiv rygg. Slik det står nå samler taket regn, så jeg skulle blitt kvitt det bassenget som samler seg der oppe. Jeg kunne jo teste med mange anleggspunkter og bare bøye litt på hvert. Det burde da være mulig å få til noe sånt...?

Skal du bøye nye rør, vil nok denne funke-

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Rorboyeverktoy-2000018057/

For å rette det du har krever vel litt kreativitet :-)

Hvis det allerede kommet en knekk, skade, på røret så tror jeg du sliter med å få styrken tilbake.

Lykke til.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Ville som Hekkbølgen skriver hatt fin sand i for å unngå at røret kollapser. Har du sand i og legger bøylen bak et par trær som mothold kan du gjerne bruke 2-3 jekkestropper til å bøye/trekke røret tilbake til ønsket form. Da kan du selv bestemme draget og du slipper at du plutselig tar i litt for mye, som fort kan skje ved bruk av håndmakt.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

De kan nok bøyes en gang, men om de skal bøyes tilbake kan nok røret svekkes noe om man ikke er forsiktig.

Jeg bøyde nettopp tilbake en kalesjestang i alu. Måtte bruke en god del kraft men tok det veldig rolig. Bøyer man for mye så kan det jo knekke.

Satte stangen mellom bordene på en palle så fikk jeg grei arbeidsstilling.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er det rustfritt eller alu?

Ta av kalesja og bøy dette tilbake med håndmakt, det går nok bra.

Dette med sandfylling osv. gjelder for bøying av nye rør og er mest aktuelt på rør med stor dia og lite gods. Tynne rør slik som kalesjestenger blir nok bare kalbøyd uten sand, det hadde blitt litt for dyr tilvirkning. Dersom man skal sandfylle er det forøvrig viktig å pakke sanda godt og plugge begge ender. Ikke akkurat gjort på fem minutter.

Er det rustfritt eller alu?

Ta av kalesja og bøy dette tilbake med håndmakt, det går nok bra.

Det er blankpolert, så det er nok rustfritt. Jeg tipper ellers diameter er ca én tomme, men får ikke sjekket nå. Jeg får teste litt forsiktig på det loddrette "beinet" først. Der er det en svak bue som ikke burde kreve så mye bøying for å få tilbake noe som ligner på en rett stang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...