Krimart Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 (redigert) Eh. .. Personlige feil på alt? Hva mener du? Alle store seilprodusenter har sett att både rullemast og rullebom har kommet for fullt. Elvstrøm Apex seil fungerer godt revet også med rullemast. I en familiecruiser ville jeg fortsatt valgt rulleseil. Lå i Skagen i går da kom en Arcona 400 med genoa/fokk surret. Da bør man ikke ha rull foran heller, eller? Stort sett personlige feil på alt. Har hatt 2 båter med rulle- storseil. Fungerer godt. Skal seiling rekruttere må det skje fremskritt. Forøvrig ble min kone lei, winching,trimming osv. Hun har vært med å seilt fra tidlig 90 tall. Stagseil er også bedre enn rulle for forseil, også her er problemet saggete seil i mye vind fordi mam mister strekket i forliket. Men der er jeg enig i at det er enklere med rulle enn å måtte frem for å skifte. For storseil er det tull at det er enklere med rulle, jeg ser bare ulemper. Man kan la være å trimme et konvensjonelt storseil også BTW. Rullebom er det vel bare superyachter som har? Her er en god kommentar: http://www.yachtingworld.com/video/skip-novak-storm-sailing-part-5-reefing-411 Redigert 4.Juli.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.