Jump to content

Hvilken propell på Yamarin 59dc med yamaha F115?

Tskjei

Recommended Posts

var jo noe beskjedent turtall 

kjørefakta viser til Yamaha svart stål 19" , oppmot 6000 og vel 38 knop.   Dette er ikke noen "superpropell" men en grei allrounder. Det er sikkert apolloen også , men her blir den nok endel tyngre enn stigningen tilsier...: 

https://www.yamaha-motor.eu/nl/binary/2011-yamaha-testfacts_tcm220-429865.pdf

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har svart stål 19 på min 59DC. På full gass og med litt motortilt gjør den glatt 38 knop med to voksne og to barn ombord. Kommer opp i 40 dersom jeg er alene i båten.

Tilter opp motoren slik at den kommer opp i 6000 rpm, og deretter litt ned igjen slik at propellen får bedre tak i vannet. Ender vel opp med å ligge på ca 5800-5900rpm.

Jeg har samme Apollo 19" på min Mercury Efi 80 hk på en litt lettere båt, får ca 5400-5500 o/min og 35,5kn. Før hadde jeg samme propell, 13-1/4 x 17", fikk da 5950 og 34,2 knop.

Har maks effekt på motoren mellom 5-6000o/min, så ligger nå midt i.

Vet ikke hvor maks effekt er på Yamahaen, men hos meg fikk jeg ekstra fart ved å gå opp i stigning og ned i turtall, men kan jo hende det hos deg passer best med lettere propell.

Men, jeg har restrikor i innsuget, siden den er 80, og ikke 115 som "storebroren" som er fysisk lik, bare annen software og undervannshus. Tar jeg bort denne får jeg 6000 o/min, men er visst ikke sunt for motoren. Men sjekk om ikke luftfilteret ditt er tett, for restriksjon i luftinntak kan ha ganske stor effekt...

TA

.. neppe så mye som kan gå tett, luftfiltrene på disse er mer som innsugslyddempere

Jeg foretrekker å holde meg i øvre enden av turtallsskalaen , da har man mer å gå på mtp last / groe osv. 

Tskjei, får du trimmet båten godt ut av vannet da, så det ikke blir for mye våt flate? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...