Jump to content

Hvit røyk fra min FM 8-12


enter4u

Recommended Posts

Ser i en annen poll at Alnorbåt sliter med Grå/hvit røyk fra motoren. Jeg har en FM 8-12 som det kommer masse hvit røyk fra. Ganske mye når jeg drar på, men ikke så mye ved tomgang. Bytta toppakning i fjor, men kan det være den igjen, eller er det noe annet?

Edited by enter4u (see edit history)
Link to post

Det er ikke bare DAMP du ser da, enter4u?

 

Damp løser seg opp ganske fort - blir borte omtrent 1/2 meter fra eksosutgang, avhengig av utetemperaturen, røyk driver avgårde, blir tynnere, mindre synlig.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei enter4you!

 

Jeg har samme motor som deg. Hos oss kommer det også endel hvit damp. Dette er på grunne av at vi har eksoskjøling, dvs at litt av kjølevannet kommer ut sammen med eksosen. Du har ikke det da?

 

Hvis du ikke har det, kan det godt være det at det er fuktig eller kaldt i luften og dermed ryker det mer... Når sommertemperaturen kommer og det blir varmere i luften vil da dampen da forsvinne.

 

mvh

M/B Gamla

Link to post

Hei enter4you!

 

Jeg har samme motor som deg. Hos oss kommer det også endel hvit damp. Dette er på grunne av at vi har eksoskjøling, dvs at litt av kjølevannet kommer ut sammen med eksosen. Du har ikke det da?

 

Hvis du ikke har det, kan det godt være det at det er fuktig eller kaldt i luften og dermed ryker det mer... Når sommertemperaturen kommer og det blir varmere i luften vil da dampen da forsvinne.

 

mvh

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jeg har vannavkjølt eksos. Men det skal da ikke ryke sååå mye. Skal ta bilde av det i morgen. Må samtidig sjekke oljen for vann osv. Men motoren har ikke mista noe effekt da :headbang:

Link to post

Min gamle Sleipner 7/9 hk med vann i ekshosen hadde mye hvit røyk når motoren fikk arbeidstemap.

 

Min nyere maskin, en 4-syl. VP ga fra seg enda mer hvit røyk. Hadde en kran som jeg opnet rett etter start og stengte kranen like før motoren ble slått av.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jo jeg har vannavkjølt eksos. Men det skal da ikke ryke sååå mye. Skal ta bilde av det i morgen. Må samtidig sjekke oljen for vann osv. Men motoren har ikke mista noe effekt da :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Da tor jeg ikke det er noe å bekymre seg for, då lenge det ikke er KJEEEEEEMPEMYYYYYY røyk. Kan du si sånn cirka hvor langt røyken gåt ut ifra båten før den forsvinner?

 

mvh

M/B Gamla

Link to post

Da tor jeg ikke det er noe å bekymre seg for, då lenge det ikke er KJEEEEEEMPEMYYYYYY røyk. Kan du si sånn cirka hvor langt røyken gåt ut ifra båten før den forsvinner?

 

mvh

M/B Gamla

<{POST_SNAPBACK}>

Vil du vite det altså? Kanskje 5-10 meter tenker jeg. Som jeg sa tidligere. Skal ta bilde i morgen på tomgang og under belastning.

Link to post

ja,ja det er jo stikk motsatt av det jeg har,men la oss håpe at noen av de eminente personene her inne har gode tips,det hvet vi jo at de har,men det hadde vært kjekt med det rette tipset som løser problemet.

Link to post

Dette høres ut som det er damp. Sjekk temperaturen på kjølevannet før den går ut i eksosen, da skal du kunne holde på røret, slangen uten at du brenner deg. Hvis det er så varmt at du ikke klarer å holde handen på røret så tyder det på for lite kjølevann.

Link to post

Det er ikke bare DAMP du ser da, enter4u?

<{POST_SNAPBACK}>

Uæææh! Ikke skrem meg.....

<{POST_SNAPBACK}>

Var absolutt ikke meningen og skremme deg, enter4u - tvert-i-mot! Prøvde egentlig bare å "trøste" deg.....

 

Er det nemlig bare damp, så er jo det mere naturlig enn røyk! Damp vil du få uansett p.g.a. at sjøvannet kjøler ned eksosrøret ditt og dermed utvikler (noe) damp. Det er som det skal være.

Edited by Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei igjen enter4u!

 

Kom til å tenke på en ting i natt (jada, sover bare noen timer av gangen....).

 

Hadde selv maken motor i en 24' Gressviksnekke. På den motoren satt det en liten ventil på toppen av blokka (like ved eksosmanifold) som jeg pleier å åpne etter at motoren var startet (..og skulle stenges igjen før motoren ble stoppet).

Denne ventilen styrte kjølevannsmengden som skulle ut gjennom eksosen og kjøle ned eksos-røret, gjennom et tynt kobberrør som munnet ut i eksosrøret etter selve manifolden.

 

Husker at det, til tider, ble veldig mye damp - avhengig av hvor mye vann denne ventilen styrte gjennom eksosen.

- Liten åpning på ventilen ga MYE damp

- stor åpning på ventilen ga mindre damp, men mere surkling fra eksosrøret

 

En pensjonert ingeniør fra tidl. FM-fabrikken, som selv hadde vært med på og utvikle denne motoren, sa til meg - "strup denne ventilen slik at det utvikler seg DAMP i eksosrøret! Kjøleeffekten i eksosrøret var STØRST når vann ble omdannet til damp. Mere enn hvis vannet bare "renner" gjennom" - dette hadde visst nok noe med fysikk å gjøre - han kom med en formel som skulle synliggjøre energi som gikk med til ..... - jeg datt av halvveis. :rolleyes: Bare godtok hans teori.

 

Plukka frem noen bilder fra den tiden:

Bilde

Bilde

 

Som du ser så står det en "fane" av damp ut i fra eksosen her. Og den motoren hadde nettopp fått ny toppakning. Nå er bildet riktignok tatt vinteren 2003 og det var sikkert kjølig ute.

 

Lykke til, enter4u

:o)

Håper at du finner ut av det!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

På bildene ser det ikke ut som om du har belastning på motoren. Den ser ut til å svive på tomgang med høyt turtall. Hvordan ser røyken ut etter at du har koblet i, og gått en liten stund? :cool:

 

Jeg hadde samme type røyk fra en Ford Sabb (noe større motor), og den gikk i tillegg urent når den var kald. Det var også da den røykte... Med en gang jeg jeg koblet i, og belastet motoren forsvant røyken. Min motor var slitt, og ble overhalt etterpå.

 

Til slutt:

Dersom det ikke er mer røyk enn det som bildene viser, tror ikke jeg det er noe å bry seg om.

 

:cheers:

Link to post

Hei igjen enter4u!

 

Kom til å tenke på en ting i natt (jada, sover bare noen timer av gangen....).

 

Hadde selv maken motor i en 24' Gressviksnekke. På den motoren satt det en liten ventil på toppen av blokka (like ved eksosmanifold) som jeg pleier å åpne etter at motoren var startet (..og skulle stenges igjen før motoren ble stoppet).

Denne ventilen styrte kjølevannsmengden som skulle ut gjennom eksosen og kjøle ned eksos-røret, gjennom et tynt kobberrør som munnet ut i eksosrøret etter selve manifolden.

 

Husker at det, til tider, ble veldig mye damp - avhengig av hvor mye vann denne ventilen styrte gjennom eksosen.

- Liten åpning på ventilen ga MYE damp

- stor åpning på ventilen ga mindre damp, men mere surkling fra eksosrøret

 

En pensjonert ingeniør fra tidl. FM-fabrikken, som selv hadde vært med på og utvikle denne motoren,  sa til meg - "strup denne ventilen slik at det utvikler seg DAMP i eksosrøret! Kjøleeffekten i eksosrøret var STØRST når vann ble omdannet til damp. Mere enn hvis vannet bare "renner" gjennom" - dette hadde visst nok noe med fysikk å gjøre - han kom med en formel som skulle synliggjøre energi som gikk med til ..... - jeg datt av halvveis.  :rolleyes: Bare godtok hans teori. 

 

Plukka frem noen bilder fra den tiden:

Bilde

Bilde

 

Som du ser så står det en "fane" av damp ut i fra eksosen her. Og den motoren hadde nettopp fått ny toppakning. Nå er bildet riktignok tatt vinteren 2003 og det var sikkert kjølig ute.

 

Lykke til, enter4u

:o)

Håper at du finner ut av det!

<{POST_SNAPBACK}>

Ble i grunnen litt glad jeg nå :smiley: . Den snekka ryker ca like mye som min. Skal se på den ventilen i morgen jeh.

Link to post

Hei,

 

Jeg har selv en Marna 8-12 hvor jeg hadde litt problemer med for lite kjølevann. Dvs, det kom svært lite kjølvevann ut. Også hos min motor kommer eksos og vann ut samme sted og det kommer endel damp. Det løser seg imidlertidig opp inntil båtripa eller så omkring. For å øke kjølemengden trengte jeg ikke annet enn litt hjelp fra naboen. Han fylte rett og slett koppen ved vannpumpa med mere fett og strammet til. Deretter kom kjølevannet i strie strømmer. Røyken er der enda, men endel mindre. Jeg kan ikke huske å ha sett denne andre ventilen det ble snakket om.

 

Jeg syntes dette var litt merkelig, men er det noen som har liknende opplevelser?

 

 

mvh Petter

Link to post

Mr Wikøren: Trolig har denne motoren ei tannhjulspumpe som drar kjølevann. Denne kan ha slitasjer som påvirker gjennomstrømmingen. Litt fett tetter en liten stund, men så kan problemet oppstå igjen. Problemet er ikke større enn litt overvåking av kjølingen slik at du ikke kjører "klumpen" for varm. Koz dæ!! :wink:

 

XD3P

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...