enter4u Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 (edited) Ser i en annen poll at Alnorbåt sliter med Grå/hvit røyk fra motoren. Jeg har en FM 8-12 som det kommer masse hvit røyk fra. Ganske mye når jeg drar på, men ikke så mye ved tomgang. Bytta toppakning i fjor, men kan det være den igjen, eller er det noe annet? Edited June 8, 2005 by enter4u (see edit history) Quote Link to post
Walter_S Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Det er ikke bare DAMP du ser da, enter4u? Damp løser seg opp ganske fort - blir borte omtrent 1/2 meter fra eksosutgang, avhengig av utetemperaturen, røyk driver avgårde, blir tynnere, mindre synlig. Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
enter4u Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Uæææh! Ikke skrem meg. Toppakning eller er det noa annet da? Vil ikke miste treffet jeg også Walther. Quote Link to post
enter4u Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Om jeg tar av toppen og undersøker pakningen. Kan jeg montere den igjen uten å bytte pakningen, eller må jeg ha ny da? Quote Link to post
Janoho Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Nei, du må ha ny pakning, ellers blir det gjerne ikke tett. Toppen skal oftest dra til med moment, men vet ikke om det er så viktig på disse gamle jernklumpene JOH Quote Link to post
alnorbåt Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 er nok redd for at du må skifte pakningen,hvis du tar av toppen,så det er ikke å anbefale Quote Link to post
SeaMaster175 Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Hei enter4you! Jeg har samme motor som deg. Hos oss kommer det også endel hvit damp. Dette er på grunne av at vi har eksoskjøling, dvs at litt av kjølevannet kommer ut sammen med eksosen. Du har ikke det da? Hvis du ikke har det, kan det godt være det at det er fuktig eller kaldt i luften og dermed ryker det mer... Når sommertemperaturen kommer og det blir varmere i luften vil da dampen da forsvinne. mvh M/B Gamla Quote Link to post
enter4u Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Hei enter4you! Jeg har samme motor som deg. Hos oss kommer det også endel hvit damp. Dette er på grunne av at vi har eksoskjøling, dvs at litt av kjølevannet kommer ut sammen med eksosen. Du har ikke det da? Hvis du ikke har det, kan det godt være det at det er fuktig eller kaldt i luften og dermed ryker det mer... Når sommertemperaturen kommer og det blir varmere i luften vil da dampen da forsvinne. mvh M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Jo jeg har vannavkjølt eksos. Men det skal da ikke ryke sååå mye. Skal ta bilde av det i morgen. Må samtidig sjekke oljen for vann osv. Men motoren har ikke mista noe effekt da Quote Link to post
Astor Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Min gamle Sleipner 7/9 hk med vann i ekshosen hadde mye hvit røyk når motoren fikk arbeidstemap. Min nyere maskin, en 4-syl. VP ga fra seg enda mer hvit røyk. Hadde en kran som jeg opnet rett etter start og stengte kranen like før motoren ble slått av. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SeaMaster175 Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Jo jeg har vannavkjølt eksos. Men det skal da ikke ryke sååå mye. Skal ta bilde av det i morgen. Må samtidig sjekke oljen for vann osv. Men motoren har ikke mista noe effekt da <{POST_SNAPBACK}> Da tor jeg ikke det er noe å bekymre seg for, då lenge det ikke er KJEEEEEEMPEMYYYYYY røyk. Kan du si sånn cirka hvor langt røyken gåt ut ifra båten før den forsvinner? mvh M/B Gamla Quote Link to post
enter4u Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Da tor jeg ikke det er noe å bekymre seg for, då lenge det ikke er KJEEEEEEMPEMYYYYYY røyk. Kan du si sånn cirka hvor langt røyken gåt ut ifra båten før den forsvinner? mvh M/B Gamla <{POST_SNAPBACK}> Vil du vite det altså? Kanskje 5-10 meter tenker jeg. Som jeg sa tidligere. Skal ta bilde i morgen på tomgang og under belastning. Quote Link to post
SeaMaster175 Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Vil du vite det altså? Kanskje 5-10 meter tenker jeg. Som jeg sa tidligere. Skal ta bilde i morgen på tomgang og under belastning. <{POST_SNAPBACK}> OK, hvis det er så mye så er jeg enig i at det ikke er helt normalt... Quote Link to post
alnorbåt Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 er det like mye røyk på belastning som på tomgang.? Quote Link to post
enter4u Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Nå er det sånn at det er på belastning det er mye røyk. Hehe. Skjønner ikke dette jeg. Quote Link to post
enter4u Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Men dere ser meg lang vei når jeg kommer til horten-treffet da Quote Link to post
alnorbåt Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 ja,ja det er jo stikk motsatt av det jeg har,men la oss håpe at noen av de eminente personene her inne har gode tips,det hvet vi jo at de har,men det hadde vært kjekt med det rette tipset som løser problemet. Quote Link to post
Muhammed Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Dette høres ut som det er damp. Sjekk temperaturen på kjølevannet før den går ut i eksosen, da skal du kunne holde på røret, slangen uten at du brenner deg. Hvis det er så varmt at du ikke klarer å holde handen på røret så tyder det på for lite kjølevann. Quote Link to post
Walter_S Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 (edited) Det er ikke bare DAMP du ser da, enter4u? <{POST_SNAPBACK}> Uæææh! Ikke skrem meg..... <{POST_SNAPBACK}> Var absolutt ikke meningen og skremme deg, enter4u - tvert-i-mot! Prøvde egentlig bare å "trøste" deg..... Er det nemlig bare damp, så er jo det mere naturlig enn røyk! Damp vil du få uansett p.g.a. at sjøvannet kjøler ned eksosrøret ditt og dermed utvikler (noe) damp. Det er som det skal være. Edited June 9, 2005 by Walter_S (see edit history) Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hei igjen enter4u! Kom til å tenke på en ting i natt (jada, sover bare noen timer av gangen....). Hadde selv maken motor i en 24' Gressviksnekke. På den motoren satt det en liten ventil på toppen av blokka (like ved eksosmanifold) som jeg pleier å åpne etter at motoren var startet (..og skulle stenges igjen før motoren ble stoppet). Denne ventilen styrte kjølevannsmengden som skulle ut gjennom eksosen og kjøle ned eksos-røret, gjennom et tynt kobberrør som munnet ut i eksosrøret etter selve manifolden. Husker at det, til tider, ble veldig mye damp - avhengig av hvor mye vann denne ventilen styrte gjennom eksosen. - Liten åpning på ventilen ga MYE damp - stor åpning på ventilen ga mindre damp, men mere surkling fra eksosrøret En pensjonert ingeniør fra tidl. FM-fabrikken, som selv hadde vært med på og utvikle denne motoren, sa til meg - "strup denne ventilen slik at det utvikler seg DAMP i eksosrøret! Kjøleeffekten i eksosrøret var STØRST når vann ble omdannet til damp. Mere enn hvis vannet bare "renner" gjennom" - dette hadde visst nok noe med fysikk å gjøre - han kom med en formel som skulle synliggjøre energi som gikk med til ..... - jeg datt av halvveis. Bare godtok hans teori. Plukka frem noen bilder fra den tiden: Som du ser så står det en "fane" av damp ut i fra eksosen her. Og den motoren hadde nettopp fått ny toppakning. Nå er bildet riktignok tatt vinteren 2003 og det var sikkert kjølig ute. Lykke til, enter4u :o) Håper at du finner ut av det! Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Jaliza Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 På bildene ser det ikke ut som om du har belastning på motoren. Den ser ut til å svive på tomgang med høyt turtall. Hvordan ser røyken ut etter at du har koblet i, og gått en liten stund? Jeg hadde samme type røyk fra en Ford Sabb (noe større motor), og den gikk i tillegg urent når den var kald. Det var også da den røykte... Med en gang jeg jeg koblet i, og belastet motoren forsvant røyken. Min motor var slitt, og ble overhalt etterpå. Til slutt: Dersom det ikke er mer røyk enn det som bildene viser, tror ikke jeg det er noe å bry seg om. Quote Link to post
enter4u Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Hei igjen enter4u! Kom til å tenke på en ting i natt (jada, sover bare noen timer av gangen....). Hadde selv maken motor i en 24' Gressviksnekke. På den motoren satt det en liten ventil på toppen av blokka (like ved eksosmanifold) som jeg pleier å åpne etter at motoren var startet (..og skulle stenges igjen før motoren ble stoppet). Denne ventilen styrte kjølevannsmengden som skulle ut gjennom eksosen og kjøle ned eksos-røret, gjennom et tynt kobberrør som munnet ut i eksosrøret etter selve manifolden. Husker at det, til tider, ble veldig mye damp - avhengig av hvor mye vann denne ventilen styrte gjennom eksosen. - Liten åpning på ventilen ga MYE damp - stor åpning på ventilen ga mindre damp, men mere surkling fra eksosrøret En pensjonert ingeniør fra tidl. FM-fabrikken, som selv hadde vært med på og utvikle denne motoren, sa til meg - "strup denne ventilen slik at det utvikler seg DAMP i eksosrøret! Kjøleeffekten i eksosrøret var STØRST når vann ble omdannet til damp. Mere enn hvis vannet bare "renner" gjennom" - dette hadde visst nok noe med fysikk å gjøre - han kom med en formel som skulle synliggjøre energi som gikk med til ..... - jeg datt av halvveis. Bare godtok hans teori. Plukka frem noen bilder fra den tiden: Som du ser så står det en "fane" av damp ut i fra eksosen her. Og den motoren hadde nettopp fått ny toppakning. Nå er bildet riktignok tatt vinteren 2003 og det var sikkert kjølig ute. Lykke til, enter4u :o) Håper at du finner ut av det! <{POST_SNAPBACK}> Ble i grunnen litt glad jeg nå . Den snekka ryker ca like mye som min. Skal se på den ventilen i morgen jeh. Quote Link to post
Dolsa Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Hei, Jeg har selv en Marna 8-12 hvor jeg hadde litt problemer med for lite kjølevann. Dvs, det kom svært lite kjølvevann ut. Også hos min motor kommer eksos og vann ut samme sted og det kommer endel damp. Det løser seg imidlertidig opp inntil båtripa eller så omkring. For å øke kjølemengden trengte jeg ikke annet enn litt hjelp fra naboen. Han fylte rett og slett koppen ved vannpumpa med mere fett og strammet til. Deretter kom kjølevannet i strie strømmer. Røyken er der enda, men endel mindre. Jeg kan ikke huske å ha sett denne andre ventilen det ble snakket om. Jeg syntes dette var litt merkelig, men er det noen som har liknende opplevelser? mvh Petter Quote Link to post
Muhammed Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Han har en FM 8-12, ikke en Marna 8-12, de er ikke like. Quote Link to post
Dolsa Posted June 10, 2005 Share Posted June 10, 2005 Nei, naturligvis. Gikk litt fort i svingene der....... Noen likevel som kjenner igjen problemet hos meg? Quote Link to post
Cirkeline Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Mr Wikøren: Trolig har denne motoren ei tannhjulspumpe som drar kjølevann. Denne kan ha slitasjer som påvirker gjennomstrømmingen. Litt fett tetter en liten stund, men så kan problemet oppstå igjen. Problemet er ikke større enn litt overvåking av kjølingen slik at du ikke kjører "klumpen" for varm. Koz dæ!! XD3P Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.