Jump to content

Må motor boltes til akterspeil?

Fluehue

Recommended Posts

Kommer jo litt an på hvor stor motor det er.. selv instalerte jeg ny motor nå på sønnens båt. en Mercury 10-20HK  Den satt veldig godt på hekken bare med tvingene. Man må bare passe på innimellom. Jeg har hengelås festet på dem så dem ikke skruer seg opp selv og om det kommer forbi noen som er litt langfingra og trenger kjapt en motor.  På en større motor ville jeg bolta.  Det var noen som mista en påhenger på et bølgehopp rett utafor hytta vår for noen år tilbake.. den sakk fort!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Her var det jo et konkret spørsmål om en 15hk med vekt 54 kg hvilket jeg kommenterte. Har aldri boltet fast motor på 25hk eller mindre og det har aldri medført noe problem enten det er en to-takter, fire-takter, på saktegående eller rask/planende båt, seilbåt eller motorbåt, men sørger for å sjekke/etterstramme samt låse vingemutterne med en egnet lås.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

kjenner flere som har mistet eller nesten mistet. Disse vingemutterne har også en tendens til å bli trege over tid , og ta er de tung å få strammet til skikkelig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har to erfaringer

Første gangen hoppet jeg på bølge med 15hk, motoren vred seg pga moment ved landing, dvs den ene tvinga holdt ikke. Var bare å løsne og sette tilbake, men stolte ikke på tvingene lenger, så jeg festet tau i motoren i tillegg.

Dette tauet reddet motoren fra å gå til havets bunn noen måneder senere...når jeg ble frakjørt av av daycruiser...og hoppet...

Jeg stemmer for en bolt eller to..!

TA

Kjørte på grunn med Selfisk 13 og 18 hk West Bend i ungdommen for et par mannsaldre siden. Farten kan vel ha vært rundt 17-18 knop. Motoren løftet seg fra akterspeilet og havnet i fanget mitt. Finnen under undervannshuset knakk men ellers gikk det bra.

Tror det er lurt å bolte fast motorer fra rundt 20 hk. og oppover.

JA til bolting, 

Motor stjålet i vinteropplag, så ny på våren, jeg spør "men du har jo ikke brukt gjennomgående bolter" hvor vi fikk svar "trenger ikke det på så små motorer" 

noen store bølger senere og sidesjø var motoren på vei av, ca <30 minutter etter vi hadde samtalen med "fagperson" 

Mulig du slipper bolte om du er over 70 år og bruker den til og fra yachten din til land og dermed ikke ser problematikken

Redigert av andersb (see edit history)

Min mening er at å bare bruke tvingene bare gir ekstra bryderi med å hele tiden sjekke og etterstramme. Hvis du dessuten låner bort båten er du kan du glemme at de følger med på dette, og det skal ikke mye til at motor hopper av. Skal motoren sitte på gjennom hele sesongen hadde jeg boltet fast skikkelig så slipper du å angre i ettertid. 

Jeg mener ja. Hvorfor ikke bolte fast, med mindre motoren skal tas av båten hver dag.

Det er jo en grunn til at bolter følger med.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...