olesjefen Startet 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2016 Hei Har en Mariner-(yamaha) 60hk fra ca 85. Skal ta ned undervannshust for å bytte impeller. Har tatt ut alle 5 boltene men får ikke huset lengere ned enn 5 mm i framkant, bak kan jeg presse det lengere ned. Jeg har liten erfaring med båtmotorer, men etter det jeg forstår så må jeg løsne giroverføringen etter huset har kommet ned ca 2 cm med å løsne noen muttre Har søkt på forum osv men jeg kan ikke finne hvor jeg skal løsne gir staget. Om noen kunne postet noen bilder eller en link så hadde det vært greit Info fra motorplate Mariner 60 Serienr : 675 L 32498 Made in Japan Ole-Magne Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Mener skjøten på giroverføringen sitter innunder motorfestet på denne. Vær forsiktig så du ikke røsker den løs i bunnen av undervannshuset,da må du plukke opp hele giret for å få det riktig i sammen igjen. Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 På denne motoren så er giroverføringen en aksel med splines nedersst. Den er tredd nedpå akselen som sitter i girhuset.Sitter dette fast så er det rustet sammen. Rustløser og moderat vold er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
olesjefen Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Gikk som det måtte gå det her. Fikk ikke løs staget så det løsnet nede i giret... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Da har du en liten skrujobb foran deg. Har gjort denne jobben selv for noen år siden på en Yamaha 55,regner med det er likt på din motor. Du må hovedsaklig skru ut den store ringen bak propellen og dra innmaten ut for å få festet sjaltepinnen i girstanga igjen. Denne sitter festet med en låsering. Redigert 18.Juli.2016 av Lars K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tronds63 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Det er mulig man ikke får skrudd ut ringen bak propellen (Foran propellen egentlig :-))Da må du bore hull i kanten av den og slå den av etterpå. Prøv å ungå å bore i gjengene i girhuset. Ny ring koster noen få hundrelapper, men da får du skrudd til skikkelig etterpå med ny ring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Ringen gikk i flere biter på den jeg gjorde dette på også. Jeg fikk en kompis med dreibenk til å lage en ny. Er vel like greit å finne et brukt undervannshus hvis man ikke gidder å skru. Har sett de på Finn til rundt 1500,- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.