halgu Startet 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2016 Har vært utrolig lettstartet, hatt den siden april. Kjørte i endel sjø, stoppet den ved kai, startet da etter noen sekunder. Et par dager etterpå var det ikke liv. Full fart på startmotoren, men ikke tegn til liv. Kan årsaken være noe så enkelt som at jeg må lufte dieselfilteret og tømme vannutskilleren? Tanken ca. halvfull, og det er ikke bensin på tanken. Er det mulig/lurt å bruke kondensfjernerpå tanken? Ødelegges noe hvis jeg prøver med startgass? Blir glad for kloke svar. Halgu Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 2.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2016 Er motoren i ein Utteren Sitér dette innlegget Link to post
halgu Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Nei,den sitter i en Bayliner 192. Sitér dette innlegget Link to post
fleggis Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Sjekk/bytt dieselfilter og luft den på dysene Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Spurte om båtmerke,da det har vert problem med sprekker i stigerøret i tanken ,med samme symptomer som du har. Prøv det vanlige først som filter bytte og lufting av systemet Sitér dette innlegget Link to post
halgu Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Takk, skal prøve det. Sitér dette innlegget Link to post
Mox1 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Sjekk nødstoppen, kan være den. Sitér dette innlegget Link to post
halgu Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Hei! Må spørre litt dumt: Hvor sitter nødstoppen? Er det knappen som sitter i underkant av gass/gearspaken (står off og drive), eller er det stoppkappen på dashbordet som jeg må bruke etter å ha skrudd av tenningsnøkkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 (redigert) Hva med girspak, er den i fri eller midtposisjon ? Skal ikke kunne starte med gir innkoblet. Er vel en nødstopp hendel på diesel injection pumpen han mener. Du stopper motor før du skrur av tenning pga generator. Redigert 4.Juli.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Mox1 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Jeg tenker på den røde snora, er den tilstede, hvis ikke må du vippe opp bryteren til run. Sitér dette innlegget Link to post
halgu Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Takk for svar. Jeg Har gearspaken i fri, men har også koblet ut gearet ved å trykke inn knappen i senter nederst på spaken, uten effekt. Den røde snoren har jeg ikke, knappen står på runnår jeg prøver. Jeg er kan litt om bensinmotor, men er blank på diesel. Jeg har vanligvis skrudd av tenningen når jeg skal stoppe motoren, den fortsetter å gå til jeg trykke på knapp merket YNAC eller noe lignende. Har jeg gjort dette i feil rekkefølge? Nødstopphendel på dieselinjectorpumpen? Jeg har i alle fall aldri rørt noe i motorrommet enda.... Er veldig glad for gode råd, tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
halgu Svart 4.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Har et, sikkert dumt spørsmål, men er det helt galt å prøve med en skvett startgass? Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 (redigert) Ikke bruk startgass beregnet til bensin motor på en diesel, du kan få for høyt trykk pga nafta i startgassen og havarere motor. Det du kan bruke som "startgass" på diesel motor er WD40 spray,den inneholder bl.a paraffin og fungerer som startgass. Du må kanskje sjekke diesel filter og tappe for å se om det er vann i diesel. Og sjekke at du har diesel frem til dysene. Diesel motor skal starte så sant det er diesel frem til dysene. Redigert 4.Juli.2016 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Jens_P Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 (redigert) Dette er en helt enkel motor, uten elektronikk i styring. Det er ikke gløding på denne. (Kan ettermonteres, men ikke vanlig å gjøre.) Luftfilter er egentlig ikke et filter, kun en rist som holder store objekter ute. Så du kan se bort fra at dette er tett. I så fall er det filler eller tørkerull på avveie. Stopp er en magnet som tilføres spenning når motor skal stoppes. Egen bryter, ikke nøkkelbryter. Sjekk at bryter ikke henger. Vet ikke eksakt hvor ventilen sitter, men på eller nær innsprøytningspumpe. Nødstopp er en mekanisk arm du må betjene med hånd. Den er fjærbelastet og skal gå tilbake av seg selv. Lite trolig at denne har hengt seg opp hvis du ikke har kommet borti den. Filter er annen mulighet. Tett, i så fall bytt. På motor er det filter som det er mulig å tappe for eventuelt vann, det skal også komme varsel på dette. Mener det er gul lampe på panel. Om det er montert grov-filteret så må dette sjekkes separat. Det er ikke en del av standardutrustning for motor. Diesel-dyr er en mulighet dersom det har vært vann på tanken en stund. Håper ikke det, for da må tank rengjøres og filtere skiftes. Mye jobb. Luft i drivstoffsystem er også en mulighet. Dersom du har byttet filter eller gjort noe med slanger kan det komme inn. Eller filter eller tappeskrue har løsnet. Motor må da luftes. Prosedyre kjenner jeg ikke, har vært forskånet for dette. Ved bytte av filter er det å pumpe på manuell pumpe på toppen av filteret på motoren. Jeg har bare pumpet lenge, ca 10 minutter? Start har da gått bra. Noen tips fra meg. Høyst sannsynlig vann eller møkk i drivstoff eller luft i drivstoffsystemet. Er det kaldt, 10 grader eller mindre pleier jeg å koble ut gear og gi litt gass når jeg starter. Manual som pdf-fil (stor) finner du her: http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/nono/mercruiser/2007/diesel/sterndrive/863136g60.pdf Redigert 4.Juli.2016 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
halgu Svart 5.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2016 Tusen takk! Da skal jeg prøve meg etter jobb i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.