Jump to content

Startproblem Cummins/mercruiser 1.7/2008

halgu

Recommended Posts

Har vært utrolig lettstartet, hatt den siden april. Kjørte i endel sjø, stoppet den ved kai, startet da etter noen sekunder. Et par dager etterpå var det ikke liv. Full fart på startmotoren, men ikke tegn til liv. Kan årsaken være noe så enkelt som at jeg må lufte dieselfilteret og tømme vannutskilleren? Tanken ca. halvfull, og det er ikke bensin på tanken.

Er det mulig/lurt å bruke kondensfjernerpå tanken? Ødelegges noe hvis jeg prøver med startgass? Blir glad for kloke svar.

Halgu

Takk for svar. Jeg Har gearspaken i fri, men har også koblet ut gearet ved å trykke inn knappen i senter nederst på spaken, uten effekt. Den røde snoren har jeg ikke, knappen står på runnår jeg prøver. Jeg er kan litt om bensinmotor, men er blank på diesel. Jeg har vanligvis skrudd av tenningen når jeg skal stoppe motoren, den fortsetter å gå til jeg trykke på knapp merket YNAC eller noe lignende. Har jeg gjort dette i feil rekkefølge? Nødstopphendel på dieselinjectorpumpen? Jeg har i alle fall aldri rørt noe i motorrommet enda....

Er veldig glad for gode råd, tusen takk!

Ikke bruk startgass beregnet til bensin motor på en diesel, du kan få for høyt trykk pga nafta i startgassen og havarere motor.

Det du kan bruke som "startgass" på diesel motor er WD40 spray,den inneholder bl.a paraffin og fungerer som startgass.

Du må kanskje sjekke diesel filter og tappe for å se om det er vann i diesel. Og sjekke at du har diesel frem til dysene.

Diesel motor skal starte så sant  det er diesel frem til dysene.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Dette er en helt enkel motor, uten elektronikk i styring. Det er ikke gløding på denne. (Kan ettermonteres, men ikke vanlig å gjøre.)

Luftfilter er egentlig ikke et filter, kun en rist som holder store objekter ute. Så du kan se bort fra at dette er tett. I så fall er det filler eller tørkerull på avveie.

Stopp er en magnet som tilføres spenning når motor skal stoppes. Egen bryter, ikke nøkkelbryter. Sjekk at bryter ikke henger. Vet ikke eksakt hvor ventilen sitter, men på eller nær innsprøytningspumpe.

Nødstopp er en mekanisk arm du må betjene med hånd. Den er fjærbelastet og skal gå tilbake av seg selv. Lite trolig at denne har hengt seg opp hvis du ikke har kommet borti den.

Filter er annen mulighet. Tett, i så fall bytt. På motor er det filter som det er mulig å tappe for eventuelt vann, det skal også komme varsel på dette. Mener det er gul lampe på panel.

Om det er montert grov-filteret så må dette sjekkes separat. Det er ikke en del av standardutrustning for motor.

Diesel-dyr er en mulighet dersom det har vært vann på tanken en stund. Håper ikke det, for da må tank rengjøres og filtere skiftes. Mye jobb.

Luft i drivstoffsystem er også en mulighet. Dersom du har byttet filter eller gjort noe med slanger kan det komme inn. Eller filter eller tappeskrue har løsnet. Motor må da luftes. Prosedyre kjenner jeg ikke, har vært forskånet for dette. Ved bytte av filter er det å pumpe på manuell pumpe på toppen av filteret på motoren. Jeg har bare pumpet lenge, ca 10 minutter? Start har da gått bra.

Noen tips fra meg. Høyst sannsynlig vann eller møkk i drivstoff eller luft i drivstoffsystemet.

Er det kaldt, 10 grader eller mindre pleier jeg å koble ut gear og gi litt gass når jeg starter.

Manual som pdf-fil (stor)  finner du her: http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/nono/mercruiser/2007/diesel/sterndrive/863136g60.pdf

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...