Jump to content

ødelagt mastefot til Firling

Novice45

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ligner veldig på patenten jeg hadde, og samme problem. Den står på en skinne med hakk? Jeg fylte hulrommene på "utsiden" med epoxy, borret nye hull og satt i nye gjennomgående bolter. Holdt så lenge jeg hadde båten. Nytt må evt maskineres

Guest Avmønstret#

Altså på beslaget i bunnen av masta, som er de første bildene. Du har selve renna som du trer ned på foten og så de ytre hvor mothold et til boltene er knekt på ene siden. Fyll opp med epoxy/kjemisk metall eller tilsvarende der. Bor hull til boltene. Du kan vel forsåvidt også sette i boltene og støpe de fast for de trenger vel ikke løs for å ha ned masta, om jeg husker riktig.. Er en del år siden dette :-)

Guest Avmønstret#

Evt bare sett mutteren mot godset på innsiden av bruddet, ikke stram for hardt og sats på at det holder... Men hvordan var overgang beslag/mast hos deg? Ganske korrodert hos meg. Og samme med beslaget i toppen av masta, pluss slitte trinser der..

Jeg forstår nå, ja overgangen er ganske korrodert alt er jo rimelig gammelt (vet du forresten om det er mulig å sveise legeringen beslaget i bunnen av masten er laget av?  ser at forrige eier har brukt boltene trinsene er festet i som mothold i skinnen (du ser hakk/ spor i t-stykket/skinnen på bildet) hele masten kommer såpass langt ned at mine nye falliner (8mm) vil gå imot i bunnen, tror du det er mulig å fylle med epoxy i rennen for å bygge opp masten nok til at linene går fritt eller høres det noe risky ut?

Guest Avmønstret#

Jeg er temmelig sikker på at jeg la opphalene, hadde bare til folka og storseil, i blokker på utsiden av masta. Prøvde å fra tak i ny trinser, men det var ikke å oppdrive, ei heller noen som lignet nok.

Er jo ikke så viktig å ha fallene inni masta på en sånn rigg syns jeg...

Guest Avmønstret#

Mener jeg festet sjakler i boltene og blokker i sjakklene. Softsjakler er kanskje tingen her hvis det ikke er noen plass som kan knage. En vanlig sjakkel får jo litt feil belasting, men den er vel egentlig ikke så grassat stor... Så det går sikkert det også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...