Myhank Startet 2.Juli.2016 Del på Facebook Startet 2.Juli.2016 Hei. Imorgen begynner jeg turen fra Sandefjord og sydover mot sørlandet i to uker. Jeg kan få lånt en liten gummijolle for å ha på slep om jeg vil det. En 8 fots Narwhal med 4hk motor. Moderbåten er en Saga 27AC. Det jeg lurer på er om jeg bør la jolla bli igjen hjemme eller ta den med. Har med to gutter som sikkert hadde syntes det ville vært stas, men føler kanskje det blir mer styr enn morro å ha den med. Fruen mener også det kan være kjekt om man vil kjapt inn til land for evt. å handle eller noe. Men med maks kapasitet på 2 personer, blir det fort ikke så kjapt uansett med tre turer for å komme over. Har ikke hatt jolle på slep før, så kan trenge noen tips der. selve sleping i fart bør gå fint. Bør vel ligge noen meter bak og "ri" på en hekkbølge. Men hva gjør man når man ligger for anker? drar den vel helt inntil, men vil den ikke ligge å svaie og evt. treffe nabobåter? Har ikke mulighet til å ta opp båt og motor. Og vil jolla senke farten noe? Marsjer nå på ca. 7.5 kts, og vil jo helst beholde flest av de knutene :) Veldig usikker, så topp om noen som er vant med dette kunne kommet med noen innspill :) Kim Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Du kan da ha fler enn 2 personer i en 8-fots jolle. Har alltid med jolle. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Jeg har alltid med meg jolla. Men jeg heiser den på badeplattform. Men 2 personer? Nei du får med deg alle sammen i den jolla. Ungene mine elsker å leke med jolla,så denne er ett must å ha med seg ? Fortøye jolla: jeg knyttet denne bare fast på siden, eller ligger den på daviter på badeplattformen, men går også fint å binde fast jolla i Hekken. Om du mister noen knuter ved slep? Det vet jeg ikke ? min er da heiset opp på badeplattformen Sitér dette innlegget Link to post
Myhank Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Det med to personer tok jeg bare fra hva som står på jolla, men forsåvidt enig i at vi nok får plass alle sammen. tar ikke så mye plass ungene heller :) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Har aldri prøvd selv, men ser jo at mange andre sleper. Bør gå helt fint for deg også. Er vel lurt med hanefot på jolla og ser at det vanlige er å ta av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Myhank Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Får prøve å få tak i en hanefot underveis evt. Kryssholten er midt på båten akter, så bør gå uten til å starte med ivertfall :) Motor har jeg ikke mulighet til å ta av underveis..kun evt. Å tilte den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Går helt fint å slepe den, jeg gjør det selv vist jeg ikke gidder ta av 15HK, Jeg bruker ikke hanefot, henger helt stabilt likevel. Jeg har snapp davider, men er et ork mange ganger og vippe inn en 3,40 ribb, samt av med en 15.HK Det negative for min del er når det blåser opp, og en får en del grov motsjø, da gå ribben vegg i mellom, selv i 10 knop... Men jeg har da mulighet med snap davideren.. Kan vanskelig tenke meg at du mister noe særlig med fart, jeg merker ingenting.... Sitér dette innlegget Link to post
Catch22 Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Ikkenoe å tenke på, ta den med. Prøv deg frem med lengde på slepet. Når du svaier fartøyer du den tett i hekken eller longside. Fornøyde barn er viktig for en vellykket ferie Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Det er ingen fordeler med ei jolle på slep. Den kan fort bli en sikkerhetsrisiko. Skal du ha med jolle, skal den stues ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 (redigert) Gi deg nå, Mulligan. Jeg kan da ikke ha halve båten full av jolle. Bare det å få trøkka den jolla ned gjennom luken gir meg åndenød. Jolla mi trives best i uteboden, i Strömstad. Da må jo også sikkerheten være ivaretatt. Redigert 2.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Halve båten? Vel, ingen har vel med seg en 22' jolle. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 (redigert) Det er ingen fordeler med ei jolle på slep. Den kan fort bli en sikkerhetsrisiko. Skal du ha med jolle, skal den stues ombord. Jeg tror det kan bli problemer. Trådstarter har jo en Saga 27, og å "stue bort" en jolle i en slik båt, ja det blir ikke lett. All tilgjengelig stuveplass er nok allerede i bruk med to voksne og to barn. Redigert 2.Juli.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Med en liten lett gummibåt vil du ikke miste fart. Sikkerhetsrisiko er ved manøvrering dersom du har langt tau til gummibåten. Er fort gjort å få dette i propellen, så sørg for å korte det inn når dere kommer til havn. Det er mye glede i en gummibåt/jolle for barn! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tilplan Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 (redigert) Om det er noen sikkerhetsrisiko, så er vel det i forbindelse med legge til og gå fra land. Er vel greit om en person passer på å holde tauet stramt så det ikke går i propellen. I tillegg gjerne om en mister den i en del sjø og prøver å berge den kan det kanskje bli skummelt. Ta med jolla og kos dere på tur? Redigert 2.Juli.2016 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 (redigert) Hulda er ikke 44 fot heller. Skal vi ut med barnebarna, så er det nok mulig at jolla blir pumpet opp. Nå har den ligget stuet bort i minst fem år, om ikke lenger. Redigert 2.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Myhank Svart 2.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Takk for mye bra svar. Litt skummelt å legge i vei når man ikke har hatt en prøverunde først. Da er det greit med et forum å lene seg litt på :) Men tenker jolla også får bli med. Lærer jo litt underveis og :) Akkurat ungene tror jeg får det fint både med og uten jolle. Var ute en testhelg og de sa begge det var den beste helgen i dems liv, så lover godt for turen. :) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeØ Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Du får flyte tau, dette vil jo minimere risikoen for å få det inn i propellen. Nei ta med jolla, jeg ser ingen problemer med dette, kun fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Har alltid jolla med og den slepes på vår Ramin 26 fot. Hanefot laget jeg selv. Motoren tas av på lange strekk. Tenker ikke særlig over jolla. Har langt slepetau som flyter. Det kortes inn når vi nærmer oss havner og trange plasser. Vi sleper i ca10 kn. Når det er stille. Merkes ikke på farten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Når dere skal til kai kan dere henge jolla der det passer best, feks på en siden eller bare kline den opp i akterspeilet så tauet ikke kan gå i propellen osv. Sitér dette innlegget Link to post
weedy Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Jeg bruker dra blokk fra biltema når jolle slepes. Da får jeg hanefot og oppdrift på tau så det ikke går i propell. Korter ned tauet når jeg legger til og går fra. http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Drablokk-2000033968/ Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 2.Juli.2016 Del på Facebook Svart 2.Juli.2016 Den drablokka var lur. Hvilken tykkelse brukes på tauet? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2016 Del på Facebook Svart 3.Juli.2016 Sikkerhetsrisiko er ved manøvrering dersom du har langt tau til gummibåten. Sikkerhetsrisiko? Det er f.eks at det blåser opp til 15 m/s istedetfor det meldte 5 m/s. Og at gummibåten kipper rundt. Du står på ombordstigningsleider for å prøve å rette den. Og ramler uti og blir hengende i hendene i stigen mens båten seiler på autopilot. Da lærer du at jolla skal pakkes og stues forsvarlig på dekk. Det heter å gjøre sjøklart. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 3.Juli.2016 Del på Facebook Svart 3.Juli.2016 Nå maler du fanden på veggen! Ref. trådstarters 1. innlegg. Båten han har er en Saga 27 AC. Han er på familieferie med barn. Befinner han seg i i åpent farvann i 15 m/s har han nok større sikkerhetsproblemer enn en gummibåt som flyter opp-ned. Problemet løses i så fall enklest ved å løsne eller kappe slepelinen. Eller rett å slett slepe den opp ned inn smult farvann. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
weedy Svart 3.Juli.2016 Del på Facebook Svart 3.Juli.2016 Tauer alltid jolle uten motor, tykkelse på tauet har vært 10 og 12mm. Men for det meste er den vippet opp i snapdavidene. Har forresten kjørt saga 27 med jolle på dekk, litt dårlig sikt fremover men det går. Har også bundet den på høykant bak båten slik at den hviler på badeplattformen Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.Juli.2016 Del på Facebook Svart 3.Juli.2016 Sikkerhetsrisiko? Det er f.eks at det blåser opp til 15 m/s istedetfor det meldte 5 m/s. Og at gummibåten kipper rundt. Du står på ombordstigningsleider for å prøve å rette den. Og ramler uti og blir hengende i hendene i stigen mens båten seiler på autopilot. Da lærer du at jolla skal pakkes og stues forsvarlig på dekk. Det heter å gjøre sjøklart. Det heter å være en tulling på sjøen vist du står i leideren for å rette en gummibåt i 15 sek.m mens fartøyet er i fremdrift... Ingen problem å slepe en jolle.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.