tobixen Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Vi mistet en walker bay hardjolle under slike forhold i fjor sommer, på vei fra København til Göteborg. Jeg hadde glemt å åpne bunnpluggen, og jolla ble gradvis fyllt med vann. Jeg vurderte å gjøre noe med det - men nei, egen sikkerhet går på lang vei fremfor slepejolla. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Det heter å være en tulling på sjøen vist du står i leideren for å rette en gummibåt i 15 sek.m mens fartøyet er i fremdrift... Ingen problem å slepe en jolle.... Du kan velge å se slikt på det. Ditt valg. Men jeg lærte noe. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Forskjell på seilbåt og motorbåt. Jolla tas på dekk hvis vi skal mer enn noen hundre meter. På havet pakkes den under dekk. Men vi søker ikke nødhavn i 15 m/s. Ser at trådstarter vil være mer konservativ. Ville uansett ikke hatt motoren på under slep over lenger strekninger, solgangsbrisen kan være nok til å flippe jolla. Fint å ha med jolle på ferie. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Vi har Jolla på slep. Det er ikke plass for den på dekk, spesielt ikke når vi seiler da den kommer i veien for forseilet. Jolle på slep i sterk vind er ikke spesielt gøy. Mulig det er en sikkerhetsrisiko og ha den slik, men vi må velge mellom pest eller kolera. Jolla på dekk betyr at vi ikke har tilgang til forseilet, noe man må ha når man seiler i sterk vind. Vi har alltid jolla med, og siden det ikke er plass ombord henger den bak. Hadde vi hatt et reelt valg ville vi hatt den hengt opp i en daviter. Blir det brann ombord trenger vi å evakuere kjapt, det er hovedgrunnen til at vi alltid har den med. Vi trenger den også for å komme oss til land dersom vi er ankret opp. Dette er jolla vår i fjor: Sitér dette innlegget Link to post
mwigg3 Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Det der så friskt ut midtpinne:) Kom litt minner fra noen år tilbake, når vi hadde en redningsaksjon for å få tilbake zodiacen som slet seg i sterk vind. Spennende saker, men det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Vi har Jolla på slep. Det er ikke plass for den på dekk, spesielt ikke når vi seiler da den kommer i veien for forseilet. Ta ut luften og pakke ned jolla er vel alternativet.. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Friske forhold der, Midtpinne. Jeg hadde vært redd for å miste årene. Er det en ide å sikre dem med en taustump? Da kan en også få dem løs i en fart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Gjør litt begge deler, noen ganger på dekk, noen ganger slep. Slep med motor på korte og trygge turer, uten på litt lengre i ok vær og på dekk om jeg føler det er utrygt. Men slep ser jeg alltids på som en risiko å miste jolla. Ville aldri begynne med noen sirkusøvelser for å redde den. Men så er ikke en eldre maritimgummi av gull heller da :-) En kostbar ribb eller tilsvarende ville jeg ikke slept og derav heller ikke ha. Ei jolle skal være til nytte og enkel i bruk, ikke plunder og heft, syns jeg. Tror ikke jeg ville seilt uten jolle med, den gir utrolig mye glede og nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Ta ut luften og pakke ned jolla er vel alternativet.. Det er to grunner til at det ikke er et alternativ. Den første og viktigste er at vi skal kunne bruke den i tilfelle brann. Jeg har sett båtbranner, og jeg tror ikke du rekker å blåse opp en jolle dersom det begynner å brenne. Den andre er at båten vår er veldig liten, vi har ikke plass. Friske forhold der, Midtpinne. Jeg hadde vært redd for å miste årene. Er det en ide å sikre dem med en taustump? Da kan en også få dem løs i en fart. Ja, årene forsvant etter hvert, det ble friskere litt senere. Det været kom fort på, vi rakk ikke gjøre noe med jolla. Den tida vi hadde på oss ble brukt til å ta ned storseilet og reve forseilet. Når det var gjort var det allerede for mye vind til at det var lurt å gjøre noe med jolla. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Blir det brann ombord trenger vi å evakuere kjapt, det er hovedgrunnen til at vi alltid har den med. En jolle er en dårlig løsning for evakuering, hvis det er hovedgrunnen ville jeg heller hatt en redningsflåte. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 En jolle er en dårlig løsning for evakuering, hvis det er hovedgrunnen ville jeg heller hatt en redningsflåte. Hvorfor er det en dårlig løsning med jolle ?? En jolle gir jo et mye bedre bruksnivå en flåte, og for ikke snakke om prisen.., sertfisering, plassproblem osv... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2016 Dette er jolla vår i fjor: Stakkars jolle ... :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Hvorfor er det en dårlig løsning med jolle ?? En jolle gir jo et mye bedre bruksnivå en flåte, og for ikke snakke om prisen.., sertfisering, plassproblem osv... Jeg tror at dersom man har brann ombord og det er greie værforhold, så er en gummibåt på slep adskillig bedre egnet enn en redningsflåte for evakuering. Dersom det derimot skulle være storm, så er gummibåten lite egnet. Det fulgte redningsflåte med båten vår - det som bekymrer meg er at vi aaaaner jo ikke hvordan vi bruker den dersom uhellet først skulle være ute. Kanskje den ikke blåser seg opp i det hele tatt fordi gasspatronen har gått ut på dato? Vi tørr jo ikke prøve, ikke aner vi hvor vi får kjøpt nye gasspatroner og ikke aner vi hvordan vi skal pakke redningsflåta tilbake sammen, og jeg antar nye gasspatroner koster en formue. Gummijolla er jo ofte i bruk, så den kjenner vi. Den har dessuten en faktisk nytteverdi også utenom nødsfall. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 det som bekymrer meg er at vi aaaaner jo ikke hvordan vi bruker den dersom uhellet først skulle være ute. - Utløs quick-release. - Spark den over bord. - Dra i fanglina til du kjenner motstand. - Røsk. Nå blåser den seg opp. - Hopp. - Kapp lina. Det er kniv i flåten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Etter først å ha hatt den inne til service/resertifisering. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Etter først å ha hatt den inne til service/resertifisering. Av ren nysgjerrighet, hva koster noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 Kom vel nye regler sist år så det ikke er mulig å re-sertifisere flåter like enkelt som før, om jeg ikke husker feil. Og koster vel like mye som ei ny gummijolle. Så kan man jo vurdere selv da ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 En jolle er nettopp det, en jolle beregnet på å ro/kjøre i land i en beskyttet vik. Ikke for redning. Men har man ikke redningsflåte og båten brenner er det selvsagt mulig å bruke jolla men du bør da passe på følgende: 1: Dere må ha en gummjolle som tar antallet personer om bord. Er det mer en 2-3 skal du ha en ganske stor jolle 2: Hvis noen har hoppet i vannet - Hvordan kommer de opp i jolla? Du får utstyre jolle med en taustige etc. 3: Har du kniv i jolla så du kan kappe tauet til båten? 4: Hvis jolla snur seg opp ned, hvordan retter du den igjen når du ligger i vannet? Du har sikkert et tau som er rigget for å få til det? 5: Du må passe på at det brenner en dag det er lite vind og ingen bølger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2016 En jolle er nettopp det, en jolle beregnet på å ro/kjøre i land i en beskyttet vik. Ikke for redning. Men har man ikke redningsflåte og båten brenner er det selvsagt mulig å bruke jolla men du bør da passe på følgende: 1: Dere må ha en gummjolle som tar antallet personer om bord. Er det mer en 2-3 skal du ha en ganske stor jolle 2: Hvis noen har hoppet i vannet - Hvordan kommer de opp i jolla? Du får utstyre jolle med en taustige etJoc. 3: Har du kniv i jolla så du kan kappe tauet til båten? 4: Hvis jolla snur seg opp ned, hvordan retter du den igjen når du ligger i vannet? Du har sikkert et tau som er rigget for å få til det? 5: Du må passe på at det brenner en dag det er lite vind og ingen bølger. Joda, men innenfor det de fleste har som normalbruk vil ei jolle være en svært god ekstra sikkerhet hvis alternativet er å ikke ha en jolle. Flåte er og blir dyrt å kjøpe, dyrt å re-sertifisere osv. Vil vel si at det er for "spesielt interesserte" og kanskje de som har litt større ferdselområde og værvindu enn folk flest. Har begge deler selv men mesteparten av tiden ville jeg foretrukket kun å ha jolle om jeg måtte velge fordi den brukes til så mye annet. "Ingen bølger" er å ta hard i syns jeg. Har da entret både båter og land fra joller i en del sjø, men ja, selvsagt en fordel med ikke for stor sjø. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 Av ren nysgjerrighet, hva koster noe slikt? Kommer litt an på utstyrsnivå. En seksmanns Viking Rescyou med ISO Pack II kommer på DKK 5000.-. +/-. Her står det om de forskjellige nivåene. http://www.viking-life.com/viking.nsf/public/yachting-emergencypackspecification.html?opendocument〈=8 Kom vel nye regler sist år så det ikke er mulig å re-sertifisere flåter like enkelt som før, om jeg ikke husker feil. Du får ikke sertifikat på flåte til fritidsfartøy. Det er heller ikke krav til serviceintervall for fritidsfartøy. De er ganske robuste. De er vakumpakket inne i containeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Jeg har som oftest med jolla på slep etter båten. Som en ekstra sikkerhet, fruen blir ikke med uten... Motoren tar jeg av. Drar jolla med et flytetau. Har jolla i nedoverbakke på andre hekkbølge når jeg ligger i 10-12 knop. (på bildet har jeg 6-7,5 knop). Har ikke merket noe til fartsforskjell med/uten jolle. På tauet har jeg en løkke ca 1,5m fra jolla (se bilde). Denne er for å lett dra jolla så nært båten at tauet ikke når ned til propellen når jeg manøvrerer (inn/ut havn etc.) Dette gjør jeg før jeg går inn til en havn og hver gang jeg stopper opp, klok av skade....Fruen slipper ut jolla på langtau når vi begynner å gå. Mitt lille uhell: https://baatplassen.no/i/topic/102210-fikk-jolletauet-i-propellen-nybegynnertabbe/ Visste ikke om hanefoten til Biltema, den skal jeg kjøpe. Redigert 8.Juli.2016 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
avmønstret5 Svart 8.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2016 (redigert) Har hatt jolla på slep i 30-40 år uten problem, men det må gjøre riktig. Tar utgangspunkt i at den blir slept av en vanlig depl.båt. En må ha to festepunkt i jolla...på hver side av baugen. Standard på de fleste gummibåter. Fanglina festes på hver side av hekken på moderfartøyet og slepes på hekkbølga. Da kan den vanskelig kastes rundt. Ta ombord motor og annet løsøre. Jeg sleper da jolla greit opp i liten kuling. Men jeg tar den ombord ved større overseilinger. OBS..Hanefot har ingen funksjon, beklager, og sleper man den slik vil den lett bli kastet rundt i en frisk bris. Redigert 8.Juli.2016 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.