Jump to content

Gummijolle på slep. Fordeler/ulemper


Myhank

Recommended Posts

Forskjell på seilbåt og motorbåt. Jolla tas på dekk hvis vi skal mer enn noen hundre meter. På havet pakkes den under dekk. Men vi søker ikke nødhavn i 15 m/s. Ser at trådstarter vil være mer konservativ. Ville uansett ikke hatt motoren på under slep over lenger strekninger, solgangsbrisen kan være nok til å flippe jolla. Fint å ha med jolle på ferie.

Link to post

Vi har Jolla på slep. Det er ikke plass for den på dekk, spesielt ikke når vi seiler da den kommer i veien for forseilet. Jolle på slep i sterk vind er ikke spesielt gøy. Mulig det er en sikkerhetsrisiko og ha den slik, men vi må velge mellom pest eller kolera. Jolla på dekk betyr at vi ikke har tilgang til forseilet, noe man må ha når man seiler i sterk vind.

 

Vi har alltid jolla med, og siden det ikke er plass ombord henger den bak. Hadde vi hatt et reelt valg ville vi hatt den hengt opp i en daviter. Blir det brann ombord trenger vi å evakuere kjapt, det er hovedgrunnen til at vi alltid har den med. Vi trenger den også for å komme oss til land dersom vi er ankret opp.

 

Dette er jolla vår i fjor:

Link to post
Guest Avmønstret#

Gjør litt begge deler, noen ganger på dekk, noen ganger slep. Slep med motor på korte og trygge turer, uten på litt lengre i ok vær og på dekk om jeg føler det er utrygt.

 

Men slep ser jeg alltids på som en risiko å miste jolla. Ville aldri begynne med noen sirkusøvelser for å redde den. Men så er ikke en eldre maritimgummi av gull heller da :-) En kostbar ribb eller tilsvarende ville jeg ikke slept og derav heller ikke ha. Ei jolle skal være til nytte og enkel i bruk, ikke plunder og heft, syns jeg.

 

Tror ikke jeg ville seilt uten jolle med, den gir utrolig mye glede og nytte.

Link to post

Ta ut luften og pakke ned jolla er vel alternativet..

 

Det er to grunner til at det ikke er et alternativ. Den første og viktigste er at vi skal kunne bruke den i tilfelle brann. Jeg har sett båtbranner, og jeg tror ikke du rekker å blåse opp en jolle dersom det begynner å brenne. Den andre er at båten vår er veldig liten, vi har ikke plass.

 

Friske forhold der, Midtpinne. Jeg hadde vært redd for å miste årene. Er det en ide å sikre dem med en taustump? Da kan en også få dem løs i en fart.

Ja, årene forsvant etter hvert, det ble friskere litt senere. Det været kom fort på, vi rakk ikke gjøre noe med jolla. Den tida vi hadde på oss ble brukt til å ta ned storseilet og reve forseilet. Når det var gjort var det allerede for mye vind til at det var lurt å gjøre noe med jolla.

Link to post

Hvorfor er det en dårlig løsning med jolle ??

 

En jolle gir jo et mye bedre bruksnivå en flåte, og for ikke snakke om prisen.., sertfisering, plassproblem osv...

Jeg tror at dersom man har brann ombord og det er greie værforhold, så er en gummibåt på slep adskillig bedre egnet enn en redningsflåte for evakuering. Dersom det derimot skulle være storm, så er gummibåten lite egnet.

 

Det fulgte redningsflåte med båten vår - det som bekymrer meg er at vi aaaaner jo ikke hvordan vi bruker den dersom uhellet først skulle være ute. Kanskje den ikke blåser seg opp i det hele tatt fordi gasspatronen har gått ut på dato? Vi tørr jo ikke prøve, ikke aner vi hvor vi får kjøpt nye gasspatroner og ikke aner vi hvordan vi skal pakke redningsflåta tilbake sammen, og jeg antar nye gasspatroner koster en formue. Gummijolla er jo ofte i bruk, så den kjenner vi. Den har dessuten en faktisk nytteverdi også utenom nødsfall.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

En jolle er nettopp det, en jolle beregnet på å ro/kjøre i land i en beskyttet vik. Ikke for redning. Men har man ikke redningsflåte og båten brenner er det selvsagt mulig å bruke jolla men du bør da passe på følgende: 

 

1: Dere må ha en gummjolle som tar antallet personer om bord. Er det mer en 2-3 skal du ha en ganske stor jolle

2: Hvis noen har hoppet i vannet - Hvordan kommer de opp i jolla?  Du får utstyre jolle med en taustige etc. 

3: Har du kniv i jolla så du kan kappe tauet til båten? 

4: Hvis jolla snur seg opp ned, hvordan retter du den igjen når du ligger i vannet?  Du har sikkert et tau som er rigget for å få til det? 

5: Du må passe på at det brenner en dag det er lite vind og ingen bølger. 

Link to post
Guest Avmønstret#

En jolle er nettopp det, en jolle beregnet på å ro/kjøre i land i en beskyttet vik. Ikke for redning. Men har man ikke redningsflåte og båten brenner er det selvsagt mulig å bruke jolla men du bør da passe på følgende: 

 

1: Dere må ha en gummjolle som tar antallet personer om bord. Er det mer en 2-3 skal du ha en ganske stor jolle

2: Hvis noen har hoppet i vannet - Hvordan kommer de opp i jolla?  Du får utstyre jolle med en taustige etJoc. 

3: Har du kniv i jolla så du kan kappe tauet til båten? 

4: Hvis jolla snur seg opp ned, hvordan retter du den igjen når du ligger i vannet?  Du har sikkert et tau som er rigget for å få til det? 

5: Du må passe på at det brenner en dag det er lite vind og ingen bølger. 

 

Joda, men innenfor det de fleste har som normalbruk vil ei jolle være en svært god ekstra sikkerhet hvis alternativet er å ikke ha en jolle. 

 

Flåte er og blir dyrt å kjøpe, dyrt å re-sertifisere osv. Vil vel si at det er for "spesielt interesserte" og kanskje de som har litt større ferdselområde og værvindu enn folk flest. Har begge deler selv men mesteparten av tiden ville jeg foretrukket kun å ha jolle om jeg måtte velge fordi den brukes til så mye annet. 

 

"Ingen bølger" er å ta hard i syns jeg. Har da entret både båter og land fra joller i en del sjø, men ja, selvsagt en fordel med ikke for stor sjø. 

Link to post

Av ren nysgjerrighet, hva koster noe slikt?

Kommer litt an på utstyrsnivå. En seksmanns Viking Rescyou med ISO Pack II kommer på DKK 5000.-. +/-.

Her står det om de forskjellige nivåene. http://www.viking-life.com/viking.nsf/public/yachting-emergencypackspecification.html?opendocument〈=8

 

Kom vel nye regler sist år så det ikke er mulig å re-sertifisere flåter like enkelt som før, om jeg ikke husker feil. 

 

Du får ikke sertifikat på flåte til fritidsfartøy. Det er heller ikke krav til serviceintervall for fritidsfartøy.

De er ganske robuste. De er vakumpakket inne i containeren.

Link to post

Jeg har som oftest med jolla på slep etter båten. Som en ekstra sikkerhet, fruen blir ikke med uten...

Motoren tar jeg av.

Drar jolla med et flytetau. Har jolla i nedoverbakke på andre hekkbølge når jeg ligger i 10-12 knop. (på bildet har jeg 6-7,5 knop). Har ikke merket noe til fartsforskjell med/uten jolle.

På tauet har jeg en løkke ca 1,5m fra jolla (se bilde). Denne er for å lett dra jolla så nært båten at tauet ikke når ned til propellen når jeg manøvrerer (inn/ut havn etc.)

Dette gjør jeg før jeg går inn til en havn og hver gang jeg stopper opp, klok av skade....Fruen slipper ut jolla på langtau når vi begynner å gå. 

Mitt lille uhell: https://baatplassen.no/i/topic/102210-fikk-jolletauet-i-propellen-nybegynnertabbe/

bilde

Visste ikke om hanefoten til Biltema, den skal jeg kjøpe.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Har hatt jolla på slep i 30-40 år uten problem, men det må gjøre riktig. Tar utgangspunkt i at den blir slept av en vanlig depl.båt. En må ha to festepunkt i jolla...på hver side av baugen. Standard på de fleste gummibåter. Fanglina festes på hver side av hekken på moderfartøyet og slepes på hekkbølga. Da kan den vanskelig kastes rundt. Ta ombord motor og annet løsøre. Jeg sleper da jolla greit opp i liten kuling. Men jeg tar den ombord ved større overseilinger. OBS..Hanefot har ingen funksjon, beklager,  og sleper man den slik vil den lett bli kastet rundt i en frisk bris. 

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...