Jump to content

Hva er reelle behov for rens av kjølesystem og bytte av kjølevæske

thomasd

Recommended Posts

Hei,

Anbefaling fra VP (og andre produsenter) er bytte av kjølevæske hvert annet år og at hele kjølesystemet skal renses hvert femte år. Det første skyldes vel at man skal opprettholde antikorrosjonsegenskaper/hindre rust og det andre fjerning av kalk og andre potensielle hindringer.

Hva mener dere er de reelle behovene for hvor ofte dette må gjøres, og hvor alvorlige er konsekvensene av å f.eks ikke bytte kjølevæsken på 8-10 år?

Mvh

Thomas

Dette må du vurdere ut fra materialsammensettingene som er i din motor. På Hulda er det jern hele veien. Huldas motor kan gå på ferskvann i 30 år uten at det skjer noe særlig. Jeg mener jeg byttet kjølevæske for noen få år siden da jeg hadde motoren ute for å endre motorfundamenter. Og så lenge denne kjølevæsken holder seg der den skal være, så gir jeg blaffen. Når det gjelder kalk, så dannes denne ikke hvis temperaturen holder seg under ca. 60 grader. Og det dannes ikke særlig med kalk i norsk ferskvann. Igjen, det kommer an på den motoren du har. Varmevekslerene på Hulda, i hvert fall to av dem, står der de har stått uåpnet siden år 2000. Gangtid >850 timer. Jeg kommer ikke til å gjøre noe med disse heller før temperaturene på kjølevann eller motorolje begynner å stige. Kalkdannelse (Ca++, Mg++ og andre ioner) skjer ikke ved lave temperaturer og/eller annen energitilgang.

På moderne motorer kan man finne materialkombinasjoner som jern (Fe), kopper (Cu) og aluminium (Al) i samme systemet. Da blir utfordringen større. Men du må selv finne ut av hvilken miks du eventuelt har. Og om du er usikker, så må du følge instruksjonsboken fra motorleverandøren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...