Jump to content

Sabb Diesel 2H,Hvordan justere man vriding på propell


Deepdiver

Recommended Posts

Hei!har fått oppfylt en liten gutte drøm med og kjøpe med en snekke med en sabb diesel 2H motor fra 1976 med 18hk. Fått beskjed om at båten skal gi 8knop,men for bare 4knop på "grommingen". Jeg mistenker at vridingen på propellen ikke seg nok.har prøvd og justere på justeringenjusteringen for vridingen rett under girspalen,men er usikker på om jeg gjør det rett. Noen som kan forklar med fremgangsmåte og evt andre tong som kan gjøre dette. Hilsen grønnskårring innen "faget"

Redigert av Deepdiver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei , det sitter en still skrue på høre side sett bakenfra fram.  Se linken som tb55 har lagt ut, side 5, se 13 på lista.

Det sitter en muter på skruen som må løses først, da kan du justere max utslaget på propellen.

Har litt kjennskap til de motorene, den første i 1972.....

 

Mvh Jonn

Link to post
Share on other sites

Takk for kjappe svar! :). Jeg har lest litt i manualen og jeg har prøvd og justere på den skruen,men synes ikke det ble no forsjell. Kan den være stilt for mye? Jeg for ikke opp turtalle på motoren når jeg har vridings spaken helt fremme. Om jeg lurer den litt bak så.for jeg opp tirtallet,men for ikke noe mer fart fordet. Er det andre ting jeg bør sjekke som kan gjøre at man ikke for den farten man skal ha?. Ja da har du virkelig vert i game noen år :). Denne motorn har oemtrwnt ikke vert brukt og ser kjempe bra ut,så trur jeg har en kjempe motorn før mange år fremover

Link to post
Share on other sites

drit i farten, skruen skal justeres så du får rette turtallet!!   8 knop kan du forresten bare se langt etter med så liten motor i ei snekke på? eg antar under 25 fot siden den har den motoren.  Om du bikker 6 skal du være godt fornøyd.  Sjekk også at spaken faktisk gir fullt pådrag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker! :)

Belasting? Går fint og bakke med den om det var det du mente.

Båt type ane jeg ikke. Er plast/glasfiber skråg med alu topp. Båten har omentrent stått på land hele sitt liv. Så motorn ser kjempe fin ut. De forje som hadde båten som kjøpe den av 1. Eier som bruke den 2 sesonger,tok den på land før og fikse den litt opp. Dem rev ut alle elektronikn og gulvet,såden har den blitt stående. Så jeg fikk båten gratis før og få den bort fra tomten. Hall dags arb så var båten på have.

bilde

bilde

Redigert av Deepdiver (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...
Jarle80 skrev 1 time siden:

jeg hadde det samme problemet. På min Skorgenes 78mod. Jeg tok av deksel ved giret  og ser var det 4 skruer som jeg strammet 1/6 omdreing frem til det tok tak igjen. Min går som ei klokke igjen.  Var gjort på 1.5 time 22hp sabb. 

 

Det er koplingen du har strammet, ikke samme sak som trådstarter spurte om for fem år siden. Han spurte om vridningen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...