FENRIKSEN Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 (Denne ligger også på andre fora) Har fått tilbud om en rimelig 2-syl Mariner (Yamaha?) 48, ca 1978 i god stand. En godt voksen eier siden tidlig åttitall. Ryktet sier dette er gode motorer (bare giret er i orden). Er det noe som har erfaringer med denne modellen? Svakheter, sterke sider? Deletilgang? Vedlikeholdskrav? Alle innspill mottas med takk. (Så kan jeg komme meg på sjøen snart - uten å ta opp nytt lån - før St. Hans!) PS: jeg vet motoren er gammel, men selger virker pålitelig, og motoren er neppe mye brukt. Nytt tenningssystem etc montert senere år. Dessuten sto den tidligere på identisk båt til min (rana) og propell etc skal passe bra til båten. (samt at jeg har en mikroskopisk, firehesters luftkjølt dorgemotor som reserve om pensjonisten skulle ånde ut midtfjords :-) Fenriksen Quote Link to post
Trym Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 (edited) veit den sluker bensin. thats it. en jeg kjenner hadde lik. Hans var 78. Edited June 8, 2005 by Trym (see edit history) Quote Link to post
FENRIKSEN Posted June 8, 2005 Author Share Posted June 8, 2005 Regner vel med 15-17 l/t med pen kjøring, men jeg kan kjøpe MYE bensin for prisdifferansen mot en nyere maskin :-) Quote Link to post
Trym Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Tja. Spørs vel egentlig hvor lenge/mye du har tenkt å bruke den. Bensinforbruket på en nyere 4-takter (2-tatker og for den sags skyld) er MYE lavere. Quote Link to post
ivar Posted June 8, 2005 Share Posted June 8, 2005 Tja. Spørs vel egentlig hvor lenge/mye du har tenkt å bruke den. Bensinforbruket på en nyere 4-takter (2-tatker og for den sags skyld) er MYE lavere. <{POST_SNAPBACK}> tja... en ny 50hk 4-t eller e-tec koster vel ca 60000,- Blir mye bensin det..... Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GOE Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Hadde selv en slik motor for en del år siden, må vel ha vært rundt 1980 vil jeg tro. Kjøpte den gang motoren ny og hadde den noen år. Husker at den brukte en del bensin, men var et solid arbeidsjern til å stole på. Kan ikke huske at jeg hadde noe trøbbel i det hele tatt. Er motoren godt holdt og vanlig service utført vil jeg tro dette er en motor som fortsatt holder koken. Quote Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Arvid_A Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 (edited) Du må sørge for å få prøvd og sjekket motoren skikkelig mtp. bl.a. følgende: - starter den lett - både kald og varm? - er kjølesystemet OK? Sjekk at kontrollstrålen for kjølevannet er kraftig og fin - både ved tomgang og full fart. Kjør motoren et kvarters tid på full fart. Stopp så motoren og legg hånda på sylinderveggen. Motoren skal ikke være varmere enn at du klarer å holde hånda på den. - ta ut pluggene og sjekk om de ser like ut mtp. sot og avleiringer. Dersom den nederste pluggen er merkbart renere enn den andre kan det tyde på lekkasje av sjøvann gjennom simmerringen mot drivakslingen. Hvis motoren ellers ser grei og velholdt ut, burde den kunne gjøre nytten i lang tid. Slike motorer slites som regel ikke ut. Det som oftere skjer er at de "står seg ihjel" ved for dårlig vedlikehold (tette kjølekanaler pga saltavleiring osv.). Lykke til! Edited June 9, 2005 by Arvid_A (see edit history) Quote Link to post
FENRIKSEN Posted June 9, 2005 Author Share Posted June 9, 2005 Takker for innspill. Høyt bensinforbruk er naturligvis en ulempe med dagens oljepriser, men et ekstraforbruk på kanskje 50-100 liter på en sesong (sammenlignet med moderne motorer) er ikke noe problem når man sparer en bunke titusenlapper på å kjøpe brukt :-) Dessuten slipper vi å være urolig for tyveriet fra en (nokså) ubevoktet båthavn, en god hengelås holder på en gammel motor. En annen ting er at hele poenget var å komme i mål med båt og motor uten å ta opp lån - og det klarer vi nå. (Selv om banken mer enn gjerne kaster "billige" lån etter oss prioriterer vi nedbetaling nå som rentene er lave!) mvh Quote Link to post
Birchwood 320 Posted June 9, 2005 Share Posted June 9, 2005 Har også hatt en slik motor.. Det var på slutten av 80 tallet. Den hadde snor start og var levert med gass\gir handtak. Den var lett å starte men en litt farlig ting var at om en skulle tilte opp motoren , altså etter bruk, måtte giret stå i forover. Og der fantes ingen start sperre.. hehe.. Dette resulterte i et par heller småfarlige oppstarter... Hoppet opp i båten slapp ned motoren og dro i snora.. DEn starta i gir og tok ut.. Ramlet heldigvis aldrig av , men der var utrygt når slikt skjer i en trafikert havn. Hadde lite problemer med motor , eneste av stopp knappen som fekk lett vann i seg og motor stoppet ufrivilligt en del ganger.. Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
FENRIKSEN Posted June 14, 2005 Author Share Posted June 14, 2005 Motor kjøpt - og ble hektet på hekken i årest hittil verste regnvær (type 50 mm/timen). Uten regnjakke. (Det var opplett i byen, men jeg burde vite bedre). Orket derfor ikke å koble opp fjernstyring og el-start, men ga motoren en klunk bensin, stilte gass på gefühlen og ga full choke. Gamlinegn startet og gikk pent på andre draget, uten deksel (fy) - og etter en omstendelig transport via kran, jolle og bil. Ikke verst. Men jeg syntes vannet piplet litt smått fra indikatorhullet. Selger advarte om dette, og sa at pirking med en myk ståltråd innimellom må til. Hm. Noen som vet om dette snarere er et tegn på at impeller snart er moden for skifting? Quote Link to post
Bjørnøy Posted June 15, 2005 Share Posted June 15, 2005 Skift impeller for sikkerhets skyld. Jeg kjøpte ny uorginal, og skiftet denne på 1/2 time. Det er ikke nødvendig å løsne noe på gearsjalter på denne motoren, kun nede rundt undervannshuset. Husk at det ligger en bolt under anoden (fra undersiden. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.