Jump to content

Mariner 48 - erfaringer, råd og tips


FENRIKSEN

Recommended Posts

(Denne ligger også på andre fora)

 

Har fått tilbud om en rimelig 2-syl Mariner (Yamaha?) 48, ca 1978 i god stand. En godt voksen eier siden tidlig åttitall.

 

Ryktet sier dette er gode motorer (bare giret er i orden). Er det noe som har erfaringer med denne modellen? Svakheter, sterke sider? Deletilgang? Vedlikeholdskrav? Alle innspill mottas med takk. (Så kan jeg komme meg på sjøen snart - uten å ta opp nytt lån - før St. Hans!)

 

PS: jeg vet motoren er gammel, men selger virker pålitelig, og motoren er neppe mye brukt. Nytt tenningssystem etc montert senere år. Dessuten sto den tidligere på identisk båt til min (rana) og propell etc skal passe bra til båten. (samt at jeg har en mikroskopisk, firehesters luftkjølt dorgemotor som reserve om pensjonisten skulle ånde ut midtfjords :-)

 

Fenriksen

Link to post
Share on other sites

Tja.

Spørs vel egentlig hvor lenge/mye du har tenkt å bruke den.

Bensinforbruket på en nyere 4-takter (2-tatker og for den sags skyld) er MYE lavere.

<{POST_SNAPBACK}>

tja... en ny 50hk 4-t eller e-tec koster vel ca 60000,-

Blir mye bensin det..... :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en slik motor for en del år siden, må vel ha vært rundt 1980 vil jeg tro.

Kjøpte den gang motoren ny og hadde den noen år.

Husker at den brukte en del bensin, men var et solid arbeidsjern til å stole på.

Kan ikke huske at jeg hadde noe trøbbel i det hele tatt.

Er motoren godt holdt og vanlig service utført vil jeg tro dette er en motor som fortsatt holder koken. :smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Du må sørge for å få prøvd og sjekket motoren skikkelig mtp. bl.a. følgende:

 

- starter den lett - både kald og varm?

- er kjølesystemet OK? Sjekk at kontrollstrålen for kjølevannet er kraftig og fin - både ved tomgang og full fart. Kjør motoren et kvarters tid på full fart. Stopp så motoren og legg hånda på sylinderveggen. Motoren skal ikke være varmere enn at du klarer å holde hånda på den.

- ta ut pluggene og sjekk om de ser like ut mtp. sot og avleiringer. Dersom den nederste pluggen er merkbart renere enn den andre kan det tyde på lekkasje av sjøvann gjennom simmerringen mot drivakslingen.

 

Hvis motoren ellers ser grei og velholdt ut, burde den kunne gjøre nytten i lang tid. Slike motorer slites som regel ikke ut. Det som oftere skjer er at de "står seg ihjel" ved for dårlig vedlikehold (tette kjølekanaler pga saltavleiring osv.).

 

Lykke til!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for innspill.

Høyt bensinforbruk er naturligvis en ulempe med dagens oljepriser, men et ekstraforbruk på kanskje 50-100 liter på en sesong (sammenlignet med moderne motorer) er ikke noe problem når man sparer en bunke titusenlapper på å kjøpe brukt :-) Dessuten slipper vi å være urolig for tyveriet fra en (nokså) ubevoktet båthavn, en god hengelås holder på en gammel motor. En annen ting er at hele poenget var å komme i mål med båt og motor uten å ta opp lån - og det klarer vi nå. (Selv om banken mer enn gjerne kaster "billige" lån etter oss prioriterer vi nedbetaling nå som rentene er lave!)

mvh

Link to post
Share on other sites

Har også hatt en slik motor.. Det var på slutten av 80 tallet. Den hadde snor start og var levert med gass\gir handtak. :eek:

 

Den var lett å starte men en litt farlig ting var at om en skulle tilte opp motoren , altså etter bruk, måtte giret stå i forover. Og der fantes ingen start sperre.. hehe.. Dette resulterte i et par heller småfarlige oppstarter... Hoppet opp i båten slapp ned motoren og dro i snora.. DEn starta i gir og tok ut.. Ramlet heldigvis aldrig av , men der var utrygt når slikt skjer i en trafikert havn.

 

Hadde lite problemer med motor , eneste av stopp knappen som fekk lett vann i seg og motor stoppet ufrivilligt en del ganger..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Motor kjøpt - og ble hektet på hekken i årest hittil verste regnvær (type 50 mm/timen). Uten regnjakke. (Det var opplett i byen, men jeg burde vite bedre). Orket derfor ikke å koble opp fjernstyring og el-start, men ga motoren en klunk bensin, stilte gass på gefühlen og ga full choke. Gamlinegn startet og gikk pent på andre draget, uten deksel (fy) - og etter en omstendelig transport via kran, jolle og bil. Ikke verst. Men jeg syntes vannet piplet litt smått fra indikatorhullet. Selger advarte om dette, og sa at pirking med en myk ståltråd innimellom må til. Hm. Noen som vet om dette snarere er et tegn på at impeller snart er moden for skifting?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...