eivinddoe Startet 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2016 Hei. Jeg har fått meg en Oksø 32 hvor opplegget for å ta rev i storseilet er dårlig. Jeg har vurdert å legge opp blokker og system for å trekke revelinene til cockpit, men det ser ut til at det blir for kostbart for meg. For meg virker det som en fin løsning å montere avlaster og vinsj på bommen (jeg må likevel opp til masten for å ta rev). Jeg har fått meg to vinsjer og ønsker å feste en på hver side av bommen. Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Noen her inne som har gjort dette tidligere? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 (redigert) For å feste vinsj til bom, og mast, må du ha en base/ brakett. Basen festes til bommen med popnagler av rett kvalitet. Har det er på bommen min, men nå regner det sånn at jeg ikke orker å gå opp på dekk for å ta bilde :) Redigert 3.Juli.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivinddoe Svart 3.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Takk for svar! Basen/braketten: har du lagd den selv eller gått for en variant à la Selden Winch Pad? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Her er det orginalt fra båten var ny i -82 :) Beskrev bare hvordan det er gjort her, og på båter jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 3.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2016 Ganske vanlig med en vinsj som står bak på masta, rett under bommen. Så har du kanskje to eller tre reveliner, og legger aktuell line på vinsjen, for å reve/stramme akterliket ned til bommen. Beslaget vinsjen står på må sørge for rett vinkel på tauet inn på vinsjen, så det ikke kniper/kommer under seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.