Jump to content

Isailor ipad, får ikkje opp båter

Boyen83

Recommended Posts

Har prøvd dette selv, og det er en latterlig dårlig tjeneste. Man MÅ ikke ha egen AIS mottaker, men det lastes over mobilnett evt Wifi. Hvis man hekter på en skikkelig AIS så har man tilgang. Har mailet med kundeservicen deres og de sier egentlig at "sånn er det bare". Vet ikke hvordan de tar inn signalene, men de mente at jeg kunne anskaffe en teknisk installasjon og drifte denne slik at dekningen ble "bra rundt der jeg bor"....  Bare å be om å få kansellert kjøpet via app store. Går greit det. 

Redigert av Lme (see edit history)

Mulligan. Har du brukt dette eller tar du det ut fra lufta? Man kan selvsagt ha en AIS mottaker, men det må man ikke. Billigvarianten, som jeg har prøvd, laster ned AIS data via en databærer. Enten Wifi eller 3-4G. Dette koster 169 kr pr år og er latterlig dårlig som sagt. 

bilde

Redigert inn: markøren står i Tromsø, og der er det jo som de fleste vet litt kommersiell båtrafikk men ingen som vises på denne AIS modulen. Hver gang så kommer det opp båter rundt Finnsnes, noen på Helgelandskysten, litt rundt Tr heim og en håndfull i Oslofjorden. Det er med bakgrunn i dette jeg mener denne modulen er ubrukelig. 

Redigert av Lme (see edit history)

Redigert inn: markøren står i Tromsø, og der er det jo som de fleste vet litt kommersiell båtrafikk men ingen som vises på denne AIS modulen. Hver gang så kommer det opp båter rundt Finnsnes, noen på Helgelandskysten, litt rundt Tr heim og en håndfull i Oslofjorden. Det er med bakgrunn i dette jeg mener denne modulen er ubrukelig. 

Det du refererer til er ikke realtime AIS, men er en eller annen variant av MarineTraffic eller tilsvarende. Disse tjenestene henter sine skipsdata via nettet, fra en server ett eller annet sted i verden og er avhengig av oppdatering fra stasjoner (vanligvis på land) som tar inn og videresender AIS-signalene fra det enkelte fartøy til serveren. Der det ikke er slike stasjoner vil det heller ikke vises noen fartøy. i denne modulen henter iSailor tydeligvis sine signaler fra en server med enda dårligere dekning (færre stasjoner) enn MarineTraffic og er ikke ment som annet enn "gøy å ha". For å få fullt utbytte av denne modulen må du ha en AIS-motaker ombord som kommuniserer direkte med  Ipdaen.

AIS er et identifikasjons- og antikollisjonssystem som er ment å fungere direkte mellom fartøy og har ikke lenger rekkevidde enn det radiosignaler i VHF området rekker. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...